عفاف به معنای راه رفع نیازها است؛ نه سدی در برابر تمایلات

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی امروز در «همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی» گفت: این همایش نمادی از کلام امام رضا (ع) است که می‌فرمایند «خداوند رحمت کند کسی را که امر و آرمان اهل‌بیت (ع) را احیاء کند»؛ یعنی آموزه‌های ما را به درستی فرا گیرد و به دیگران منتقل کند.

وی افزود: عفاف یکی از آموزه‌های دینی است و در قرآن به عفاف اقتصادی و جنسی پرداخته شده است. درباره عفاف اقتصادی به افراد تنگدستی که کسی آنها را نمی‌شناسد، اشاره شده و درباره عفاف جنسی، به افرادی که فرصت رفع نیازهای جنسی را ندارند اما با این حال عفت می‌ورزند، تصریح شده است.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی با بیان اینکه عفاف به معنای خویشتن‌داری است، اظهار داشت: انسان باید در مواجهه با تمایلات خود، خردمندانه عمل کند چرا که چنین عملکردی، چالش امروز جامعه ما است.

مرویان حسینی با بیان اینکه یکی از پیش‌نیازهای عفاف، موضوع تأمین است، گفت: عفاف تنها مختص کسانی که امکان ازدواج ندارند، نیست چرا که گاهی افراد متأهل نیز رفتارهای غیرعفیفانه انجام داده و درگیر چالش‌های جنسی می‌شوند.

وی بیان کرد: عفاف به عنوان سدی در برابر تمایلات انسان نیست بلکه در اصل به معنای تأمین درست نیازها است. بخشی از آموزه‌های دینی ما مربوط به شیوه رفع این نیازها در میان زوجین و بستر تأمین آن است. برای کسانی هم که امکان ازدواج ندارند، آموزه‌های زیادی برای کنترل ذهن، خیال و رفتار وجود دارد.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی با بیان اینکه مدل عفاف‌ورزی، مفهوم علمی است، گفت: پیام این همایش «لزوم برخورد کارشناسانه با مقوله تمایلات جنسی و درونی» است. علاوه بر این، فرصت جوانی، محیط‌های اجتماعی و ارتباط‌های جوانان باید به صورت عالمانه برای جاری شدن عفاف جنسی آماده شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *