عرضه سنگ آهن و فرآورده‌های فولادی در بورس شیوه منطقی کشف قیمت

عرضه سنگ آهن و فرآورده‌های فولادی در بورس شیوه منطقی کشف قیمت

ناصر تقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سال گذشته قیمت‌های سنگ آهن کنسانتره و گندله همانند سال‌های قبل همچنان تابعی از میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان بوده است، اظهار داشت: نوسانات قیمت‌های جهانی سنگ آهن و گندله تأثیر با اهمیتی در قیمت‌های فروش محصولات فوق نداشته و فقط افزایش یا کاهش قیمت‌های شمش فولاد خوزستان، در قیمت‌های فروش این محصولات تأثیر داشته است.

وی افزود: در مورد نظام قیمت‌گذاری معتقدیم با تشکیل بورس کالا و عرضه سنگ آهن و فرآورده‌های آن در بورس، مسئله مهم کشف قیمت محصولات زنجیره فولاد تکمیل می‌شود؛ به عبارت دیگر هدف و فلسفه اولیه تشکیل بورس کالا خروج از قیمت گذاری دستوری بوده است زیرا اقدامات غیر کارشناسانه در بخش معادن سنگ آهن و قیمت فولاد در گذشته موجب شده، به علت عدم کشف قیمت کلی زنجیره تولید فولاد در بورس کالا، بخش‌های تولیدی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از غیر واقعی بودن قیمت‌ها آسیب پذیر باشند.

تقی زاده افزود: به نظر می‌رسد با پیشرفت‌هایی که بورس کالا داشته، امروزه در جایگاهی قرار دارد که دولت و صنایع می‌توانند به آن اعتماد کنند و محصولات استراتژیک از جمله تولیدات زنجیره فولاد راهی جز کشف قیمت واقعی در بورس کالا را ندارند و وصل کردن کل قیمت‌های زنجیره فولاد به یک محصول، منطقی نیست.

اشتغال هر نفر در معادن سبب ایجاد ۱۷ شغل در صنایع مرتبط می شود

مدیر عامل چادرملو عنوان کرد: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشوری منابع معدنی و ذخایر زیر زمینی کشور است، نقش معادن در رشد اقتصادی هر کشوری کاملاً مشهود و بهره برداری از معادن کشور عامل مهمی در رشد و توسعه اقتصادی است زیرا معادن تأمین کننده مواد اوّلیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملّی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی داشته و با توجه به استقرار معادن عمدتاً در نقاط دور افتاده و کمتر توسعه یافته کشورها، نقش عمده‌ای هم در توسعه و آبادانی مناطق، اشتغال زایی جلوگیری از مهاجرت و شهرنشینی خواهد داشت به عنوان نمونه طبق آمار منتشر شده از طرف سازمان بین المللی کار، اشتغال هر نفر در معادن سنگ آهن موجب ایجاد ۱۷ شغل در صنایع مرتبط می‌شود.

مدیرعامل چادرملو گفت: کشور ایران به دلیل وجود منابع و ذخایر طبیعی (نفت، گاز، مواد معدنی) در ردیف کشورهای غنی منابع طبیعی قرار دارد. به نحوی که در رده بندی کشورهای جهان از نظر مواد معدنی جزو ۱۵ کشور اول قرار گرفته است. بر اساس گزارشات و اطلاعات موجود، ایران دارای ۱۸ نوع از انواع مواد معدنی مختلف و ۵۷ میلیارد تن ذخایر احتمالی و ۳۷ میلیارد تن ذخایر قطعی می‌باشد. این ذخایر حدود هفت درصد ذخایر کلی جهان را تشکیل می‌دهد و ارزش ذخایر معدنی ایران طبق برآوردهای اوّلیه ۸۰۰ میلیارد دلار است که با برنامه‌ای اکتشافی جدید تا ۱,۴۰۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است لیکن علیرغم وجود منابع غنی مواد معدنی نقش معادن در اقتصاد کشور ناچیز بوده و طبق آمارهای اعلام شده سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود هفت درصد است.

۱۹.۶ درصد اشتغالزایی معدن ایران به معدنکاری سنگ آهن تعلق دارد

وی تصریح کرد: سنگ آهن مهمترین بخش معدنی ایران است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود ۵۰ درصد ارزش افزوده بخش معدن مربوط به این بخش است و از طرفی ۱۹.۶ درصد اشتغالزایی بخش معدن ایران به معدنکاری سنگ آهن تعلق دارد.

تقی زاده یادآور شد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران و تحریم‌های گسترده اقتصادی، یکی از مهمترین مزیت‌های ایران برای عبور از این بحران، توجه بر منابع معدنی و پتانسیل‌های بالقوه در داخل کشور است و به جرأت می‌توان گفت که با سرمایه گذاری در بخش معدن می‌توان ارزش افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد و از طرفی سرمایه گذاری در بخش فرآوری باعث رونق اکتشاف، استخراج و بهره برداری خواهد شد البته باید قبول کرد که تاکنون با وجود ذخایر فراوان معدنی، سرمایه گذاری‌های انجام شده در فعالیت‌های اکتشافی، تجهیز معادن و بهره برداری از معادن کافی نبوده است.

مدیرعامل چادرملو یادآور شد: هم اکنون دو شرکت بزرگ سنگ آهنی (معدنی و صنعتی چادرملو و معدنی و صنعتی گل گهر) که حدود ۵۴ درصد کنسانتره سنگ آهن کشور را تولید و صنایع فولاد کشور را از واردات بی نیاز کرده اند، در دهه ۷۰ خصوصی و بدون اتکا به دولت و بودجه‌های عمرانی طرح‌های مهم توسعه و افزایش ظرفیت خود را اجرا و سالانه حدود ۲۵.۷ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن (معادل ۵۴.۳ درصد کل تولید کشور) و ۱۵.۸ میلیون تن گندله (حدود ۳۸ درصد کلّ تولید کشور) مورد نیاز صنایع فولاد کشور را تأمین می‌نمایند و در سال‌های اخیر با مشکلات و تنگناهایی که از طرف دولت ایجاد شد، مانند پرداخت حق انتفاع، تعیین قیمت محصولات وضع حقوق دولتی و عوارض گمرکی صادرات مواجه بوده و این امر موجب شده بخش خصوصی واقعی و توانمند در حوزه فعالیت‌های معدنی رغبتی نداشته باشد.

نیاز به ۸۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تا سال ۱۴۰۴

تقی زاده افزود: بر اساس آخرین پایش های انجام شده در مورد اهداف برنامه‌های تولید فولاد در سال ۱۴۰۴، برای تحقق برنامه ۵۵ میلیون تن فولاد خام، نیاز به ۸۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است که به منظور تولید این مقدار محصول می‌بایست ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن از معادن استخراج شود.

وی، ظرفیت ایجاد شده تا پایان سال ۱۳۹۸ را حدود ۹۰ تا ۹۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ حداکثر تا ۱۳۰ میلیون تن و مقدار ۳۲ میلیون تن کسری وجود داشته باشد بنابراین چنانچه عملیات اکتشافی جدید و افزایش ذخایر انجام نگیرد با توجه به ذخایر موجود اکتشاف شده کشور، تأمین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد کشور در بلند مدّت مقدور نخواهد بود.

تقی زاده در عین حال افزود: در راستای حمایت از بخش خصوصی و تشویق در اجرای برنامه‌های اکتشافی، کنسرسیومی مرکب از ۱۲ شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی شامل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گل گهر، گهر زمین، صبا نور، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد غدیر ایرانیان، فولاد خراسان، ذوب آهن اصفهان، معادن و فلزات، پامیدکو و گروه سرمایه گذاری امید تشکیل شده و برای اوّلین بار اجرای چنین طرح عظیمی را به عهده گرفتند و در مرحله اوّل حدود ۶۰ هزار کیلومتر مربع پهنه در اختیار کنسرسیوم فوق قرار گرفته و مطالعات آن شروع شده است.

هدف گذاری تولید ۱۰ میلیون تن فولاد از محل واردات کشور استرالیا

مدیرعامل چادرملو اظهار داشت: در برنامه‌های آتی توسعه صنایع فولاد، احداث کارخانه‌های فولادسازی جدید در سواحل جنوبی کشور با هدف صادرات در دستور کار شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر و فولاد مبارکه قرار گرفته است و تولید ۱۰ میلیون تن فولاد با تأمین سنگ آهن مورد نیاز از محل واردات از کشور استرالیا هدف گذاری شده که این طرح در مراحل مقدماتی بوده و جهت واردات سنگ آهن، احداث تأسیسات زیربنایی و توسعه بنادر جزو برنامه‌ها است.

وی تاکید کرد: با توجه به منابع و ذخایر معدنی موجود، اجرای برنامه‌های اکتشافی تا حصول به مادهمعدنی، می‌بایست در اولویت برنامه‌های توسعه معادن قرار گیرد.

 

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *