عدم دخالت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در قیمت‌گذاری روزنامه‌ها

عدم دخالت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در قیمت‌گذاری روزنامه‌ها
عدم دخالت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در قیمت‌گذاری روزنامه‌ها

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، درباره افزایش قیمت روزنامه ها با شروع سال جدید گفت: «روزنامه‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند که بر اساس نظام عرضه و تقاضا به تشخیص خودشان می‌توانند قیمت‌گذاری کنند. ما اصلاً قیمت‌گذاری برای روزنامه‌ها نداریم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان تا حدی افزایش قیمت روزنامه‌ها را کنترل کرد؟ گفت: «ما هنوز به آن سقفی از تقاضا نرسیدیم. در فضای عرضه و تقاضا ممکن است عرضه کمتر از تقاضا باشد و وارد کنترل قیمت شویم که چنین شرایطی نداریم.»

خدادی درباره اینکه هر روزنامه تا چند درصد می‌تواند افزایش قیمت داشته باشد؟ نیز گفت: «اساساً نظام عرضه و تقاضا در روزنامه‌ها در حدی نیست که بخواهیم قیمت گذاری کنیم. چون که اولاً روزنامه یک کالای خدماتی است. دوما اینکه تقاضای خرید روزنامه‌ها کمتر از عرضه آنها است. برای مثال الان تعداد روزنامه‌ها و نسبت خریدش چقدر است؟ و ما چقدر روزنامه برگشتی داریم؟»

او در همین زمینه نیز ادامه داد: «پس بنابراین عرضه و تقاضا به جایی نرسیده است که ما فکر کنیم در شرایطی قرار گرفتیم که حالا قیمت‌گذاری هم انجام دهیم. هر چند قیمتی که برای روزنامه‌ها گذاشته می‌شود قیمت تمام شده آنها نیست و خیلی کمتر است.»

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه درآمد روزنامه‌ها از طریق فروش‌شان نیست، ادامه داد: «روزنامه ها درآمدشان را الزاما از فروش به دست نمی‌آورند و به همین دلیل است که به روزنامه‌ها یارانه تعلق می‌گیرد.»

خدادی با اشاره به کمک‌های معاونت مطبوعاتی در زمان شیوع کرونا به صاحبان نشریات نیز گفت: «ستاد اقتصادی کرونا برآورد تمام دستگاه‌ها را در اختیار دارد و ما هم برآورد تمامی رسانه‌ها را در اختیارشان قرار دادیم و آنها با منابعی که دارند تشخیص می‌دهند، اولویت بندی می‌کنند و به هر رسانه‌ای یارانه تخصیص می‌دهند.»

او از نقش رسانه‌ها در آگاهی بخش عمومی در مقابله باکرونا به عنوان سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی تقدیر کرد و ‌گفت: «بی شک این نقش و اثر تاکنون بستر ممانعت از تشدید بحران، اجماع ملی، همکاری و هم افزایی دستگاه‌ها در مبارزه با کرونا شده است و استمرار خواهد یافت.»

۵۷۲۴۵

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *