طرز تهیه چهار سس سالم برای وعده‌های غذایی

طرز تهیه چهار سس سالم برای وعده‌های غذایی
سس‌ها برای داشتن غذای لذیذ بهترین گزینه هستند؛ همچنین آن‌ها با خیساندن غذا، خوردن غذا‌های خشک را آسانتر و لذت بخش‌تر میکنند. کلید آن یافتن تازه‌ترین و مغذی‌ترین مواد را که میتواند مواد مورد نیاز بدنتان را تامین کند می‌باشد. سس‌های سالم میتواند غلیظ یا رقیق باشند. آن‌ها برای مزه‌ی بهتر غذا استفاده میشوند. به طور کلی، سس‌ها خاصیت مواد اصلی غذا را بیرون می‌آورند.
سس‌ها میتواند برای بدن مفید نیز باشد، اما زمانی که سس خانگی باشد و ترکیبات طبیعی داشته باشد. سس‌هایی که از سوپر مارکت تهیه میکنید، گزینه خوبی نیستند. (عمدتا به خاطر محتوی نگه دارند و دیگر مواد شیمیایی افزودنی که اثرات مواد اصلی را کم و یا صفر میکنند.) همچنین، سس‌های آماده‌ی میتواند برای سلامتی مضر باشد چراکه حاوی ارزش بالای کالری است بویژه سس‌هایی که با تخم مرغ تهیه شده اند مثل مایونز. اگر شما هم مایلید سس خانگی ساده و سالم داشته باشید باید دستور تهیه آن‌ها را بدانید؛ پیشنهاد این بخش از آشپزخانه نمناک به همین موضوع اختصاص دارد.
چند نمونه از دستورالعمل‌های زیر را امتحان کنید؛ مطمئنا از اضافه کردنشان به رژیم غذایی خود پشیمان نمیشوید.
اولین دستورالعمل سس سالم وگان
وقتی با برنج، سیب زمینی و غذا‌های دیگر (نه فقط سبزیجات بلکه حتی گوشت و ماهی) سرو شود طعم خوشمزه‌ای دارد. تهیه‌ی این سس بسیار ساده است و مواد کمی نیاز دارد. هیچ بهانه‌ای برای امتحان نکردن ندارید
موادلازم
۱ فنجان آب (۱۵۰ میلی لیتر)
۱/۲ فنجان خردل (۱۰۰ گرم)
یک فنجان جوی دو سر (۱۰۰ گرم)
طرز تهیه:
یک فنجان جو دوسر با ۱۵۰ میلی گرم آب (قبلا گرم شده)
بگذارید ۱۵ دقیقه بماند بعد، در همان ظرف، خردل را اضافه کرده و با یک چنگال یا قاشق کوچک مخلوط کنید.
مقدار جو و آب بستگی به مزاج فردی تان دارد اگر میخواهید که سس غلیظ‌تر شود، جوی بیشتری اضافه کنید.
طبیعتا، اگر خلافش را بخواهید، آب بیشتری به آن اضافه کنید.
سس ریحان و گیاه شابانک
شابانک غذایی است که بطور قابل توجهی برای بدن مفید است و نیز خوردن مداوم ریحان کمک به مبارزه با سرطان میکند، محتویات این سس گیاه دارویی طبی فوق العاده‌ای برای درمان اضطراب، بیخوابی و التهاب هستند به همین دلیل این سس برای غذا‌های سنگین‌تر (برای مثال ماکارانی) و برای هضم آهسته‌تر آن‌ها مفید واقع می‌شود.
مواد لازم
نمک به مقدارلازم
یک حبه سیر
یک مشت برگ ریحان
½ فنجان روغن زیتون (۸۰ گرم)
یک فنجان گردو
طرز تهیه:
گردو‌ها را برای ۲ ساعت بخیسانید.
تمام مواد گفته شده را در یک کاسه مخلوط کنید تا مخلوط قوام پیدا کند. توصیه میشود بلافاصله پس از تهیه، مصرف شود. اگر نخواستید، بهترین کار این است که آن را درون یک ظرف مهر و موم شده تا دو روز در یخچال نگه داری کنید.
سس سنتی گوجه
یکی از سس‌های شناخته شده‌ی سالم در سراسر دنیا سس گوجه است. اگر چه پر استفاده‌ترین نوع آن، سس‌های تبلیغاتی هستند. برای گرفتن ویتامین‌های گوجه، به شما توصیه میکنیم که آن را در خانه تهیه کنید.
هست C. و B، A. گوجه یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های طبیعی است، علاوه بر آن، دارای مقدار زیادی لیکوپن، ویتامین، آن‌ها همچنین یک منبع بزرگی ازپتاسیم کلسیم و مگنسیوم میباشند.
مواد لازم:
یک فنجان روغن زیتون (۱۵۰ گرم) یک کیلوگرم گوجه فرنگی رسیده همراه با پیاز برای طعم دار شدن.
طرز تهیه:
گوجه را به قسمت‌های کوچکی تقسیم کنید و در کاسه بگذارید. یک فنجان روغن در یک ماهیتابه برای سرخ کردن اضافه کنید، تکه‌های کوچک گوجه‌ی رسیده را مخلوط کرده آنهارا با شعله‌ی کم بپزید. آن را با یک چنگال یا قاشق همزن مخلوط کنید، اگر میخواهید پیاز هم به سس اضافه کنید باید همزمان با ریختن روغن در حالیکه مواد در حال سرخ شدن هستن آن را نیز اضافه کنید.
محصول بدست آمده به مدت سه روز میتواند نگه داری شود، هرچند ما به شما توصیه میکنیم که این سس را به محض درست کردن استفاده کنید که از فواید و تازگی آن لذت ببرید.
سس خوش طعم و با مزه گوجه فرنگی
طرز تهیه یکی دیگر از سس‌های سالم و محبوب، شامل مواد بسیار زیادی هست که بر فواید یکدیگر می‌افزایند و بسیار خوش طعم نیز هستند. هر یک از مواد تشکیل دهنده فواید بسیاری دارند، زیرا بسیار مغذی هستند.
مواد لازم:
یک تره فرنگی، دو عدد پیاز، یک عدد بادمجان، ۵۰۰ گرم گوجه رسیده‌ی له کرده، یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه، شکر، نمک، پونه کوهی و ریحان.
طرز تهیه:
گوجه‌ها را خرد کنید و در یک جا قرار دهید، سپس مواد دیگر را نیز خرد کنید و با یک قاشق غذا خوری شکر، نمک، فلفل، پونه کوهی و ریحان مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت پنج دقیقه روی حرارت بگذارید و با یک چنگال آن را هم بزنید، حدالمقدوراز این سس تازه استفاده کنید.

منتشر شده

در

آشپزی, غذای ایرانی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *