ضرورت ارزیابی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها از نظر ایمنی نانو

به گزارش روز دوشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بر اساس ماده ۱۶ سند “گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴” مصوبه هیات وزیران، کارگروه تخصصی ایمنی کاربرد فناوری نانو با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و ملی استاندارد ایران و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و در محل ستاد تشکیل می­‌شود.

این کارگروه اعمال و واپایش کنترل‌های ایمنی (از منظر زیست‌محیطی و بهداشتی) و تنظیم ضوابط مورد نیاز را از طریق دستگاه‌های اجرایی مسئول و مراجع ذیربط پیگیری می­‌کند. سومین نشست کارگروه ویژه تخصصی ایمنی نانو با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، وزارت علوم، سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت کشاورزی، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، شبکه ایمنی نانو ایران و گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو برگزار شد.

در این جلسه بیت­‌اللهی، رییس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو، با تاکید بر لزوم ارزیابی دقیق آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها از منظر ایمنی نانو، افزود: این مهم، نیازمند الگوی ملی ارزیابی، ممیزی و مدیریت ایمنی آزمایشگاه‌های نانو در دانشگاه‌های کشور است و ستاد آماده همکاری با وزارت علوم برای تشکیل کمیته مشترک برای تهیه این برنامه ملی است.

وی ادامه داد: این کمیته مشترک می‌تواند به مرور زمان و با یک برنامه مدون، برنامه ارزیابی دقیق ایمنی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی را گام به گام عملیاتی کند.

رییس کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو آمادگی این کارگروه را برای تدوین استانداردهای ملی در حوزه ایمنی نانو با همکاری هریک از سازمان‌ها اعلام کرد.

در ادامه سالاروند، نماینده سازمان استاندارد، به ارائه فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان استاندارد در فناوری نانو پرداخت و پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از موازی‌کاری و کاهش هزینه‌ها در دستگاه‌ها، حوزه‌های مشترک بین دستگاه‌ها تعریف شود تا با هم فکری دستورالعمل‌های لازم تهیه شود، به گونه‌ای که این دستورالعمل‌های مشترک برای دستگاه‌های مختلف قابلیت کارکرد داشته باشد.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *