ضربه خشکسالی بر پیکر صنعت آبزیان

ضربه خشکسالی بر پیکر صنعت آبزیان

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس صنعت آبزیان با اشاره به خشکسالی و کم آبی در استان و همچنین گران شدن نهاده‌های تولید گفت: در حال حاضر به صورت عادی یک سوم از کارگاه‌های تولید ماهی تعطیل شده و سایر کارگاه ها نیز با ۵۰ درصد ظرفیت خود بچه ماهی رهاسازی کرده‌اند. این مسائل نشان می‌دهد که در سال جاری قیمت ‌ماهی رشد خواهد داشت.

علیرضا نخعی راد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل کاهش تولید ماهی‌های سردآبی و قیمت ماهی در بازار مشهد اظهار کرد: قیمت ماهی مثل سایر پروتئین‌ها و کالاهای دیگر رشد داشته و نمی‌توانیم بگوییم که ماهی مستثنی از گوشت قرمز است. برای مثال قیمت ماهی قزل‌آلا از سال گذشته تا اردیبهشت امسال افزایش دو برابری داشته است.

افزایش قیمت نهاده‌ها باعث افزایش قیمت ماهی شده است

وی با اشاره به عوامل موثر بر گرانی قیمت ماهی افزود: افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت آب و برق،  هزینه‌های کارگری و هزینه‌های حمل و نقل از دلایل افزایش قیمت ماهی است. در حال حاضر قیمت داروها و ضد عفونی کننده‌ها رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.  تمامی این موارد بر کارگاه های تولیدی تاثیرگذار است.

این تولید کننده ماهی بیان کرد: کارگاه‌های تولیدی ما کارخانه نیستند، بلکه کارگاهی است که در بدترین شرایط از نظر جاده در حاشیه رودخانه‌ها و راه های صعب العبور احداث شده است. هزینه‌های کارگاه تولیدی ماهی به همین دلایل بسیار بالا رفته است. هیچ کدام از هزینه های تولید کمتر از دو برابر نشده اما قیمت ماهی فعلاً روی نقطه دو برابر است.   

کاهش سرانه مصرف پروتئین‌ها توسط مردم

وی در مورد وضعیت تقاضای ماهی در بازار عنوان کرد:  انواع پروتئین ها گران شده‌اند. به دلیل گران شدن قیمت پروتئین‌ها سرانه مصرف پروتئین‌ها توسط مردم پایین آمده و آنان مانند گذشته نمی‌توانند پروتئین خریداری کنند،  اما در مقایسه با گوشت قرمز، گوشت ماهی قیمت ارزان‌تری دارد.  در حال حاضر قیمت ماهی‌های سردآبی از جمله قزل آلا همانند قیمت شب عید است و تغییر پیدا نکرده است، اما در حال حاضر تقاضا  برای خرید آن کم شده و به همان نسبت میزان تولید در استخرها  نیز کاهش پیدا کرده است. 

نخعی راد با اشاره به اینکه قیمت ماهی توسط عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استخرها ماهی تراکم شده وجود ندارد، تا افت قیمت و کاهش قیمت به وجود بیاید. اما با توجه به هزینه‌هایی که در کارگاه‌ها وجود دارد امسال تولید افت کرده و این مسئله باعث رشد قیمت می شود.

این تولید کننده ماهی تصریح کرد: در حال حاضر به صورت عادی یک سوم از کارگاه‌های تولید ماهی تعطیل هستند و سایر کارگاه ها نیز ۵۰ درصد ظرفیت خود بچه ماهی رهاسازی کرده‌اند. این مسئله دلایل مختلف  دارد. خشک سالی و کم آبی موجود در کشور است و همچنین گران شدن نهاده ها باعث شده تا  رهاسازی بچه ماهی کاهش یابد.

در سال جاری قیمت ‌ماهی رشد خواهد داشت

وی ادامه داد: این مسائل نشان می‌دهد که در سال جاری قیمت ‌ماهی رشد خواهد داشت. قیمت ماهی های گرمابی نیز از آنجایی که پرورشی هستند افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس صنعت آبزیان  تاکید کرد: بهترین جایگزین گوشت قرمز مصرف گوشت ماهی است. ایران جزو تولید کنندگان مطرح در تولید ماهی قزل آلا در جهان بوده و امکانات در کشور ما برای تولید این ماهی وجود دارد. این ماهی در مقابل ماهی تیلاپیا که از چند سال پیش وارد کشور شده بسیار ارزان تر است.  اگر ماهی قزل آلا  به صورت استیک شود با قیمت‌های بسیار کمتر از ماهی تیلاپیا در بازار عرضه  می‌شود، اینگونه میتوان مصرف این ماهی را افزایش داد، انتظار داریم تا مسئولین و سرمایه‌گذاران در این بخش سرمایه گذاری کنند تا از فروش سنتی ماهی جلوگیری شود چراکه فراوری ماهی باعث رونق ملی می‌شود.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *