شناسایی بیش از ۱۴۰ هزار حلقه قنات در کشور

محمدحسن طالبیان شنبه ٢۶ بهمن در نشست تخصصی ابعاد حقوقی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو که به میزبانی شیراز برگزار شد، گفت: در حال حاضر حدود ٢ هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی در کشور وجود دارد که دو هزار و ۴٠٠ پروژه از این تعداد در اختیار بخش خصوصی برای مرمت قرار گرفته است.

او به به پروژه راه آهن شمال و جنوب ایران که از خلیج فارس تا دریای خزر امتداد دارد هم اشاره و اضافه کرد: این پروژه ۱۴۰۰ کیلومتر است که بخشی از میراث طبیعی و فرهنگی کشور را در عرصه و حریم خود دارد و نیاز است مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزارت میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه ثبت‌های مشترک درحوزه  جهانی و منطقه‌ای به صلح و دوستی و همگرایی کمک کرده اجازه اثرگذاری تحریم‌ها را نمی‌دهد، گفت: با اشتراکات ثبت های جهانی، کشورها آمادگی گفت و گوی فرهنگی با ایران را دارند و فرهنگ سلاح قدرتمندی برای جلوگیری از هرگونه نزاع و خشونت  و حلال مشکلات است و در ایجاد آینده پایدار نقش به سزایی دارد.

او با اشاره به اینکه حمایت‌های مردمی موجب خنثی شدن تهدیدهای ترامپ پیرامون ۵۲ نقطه فرهنگی ایران شد، افزود: با تهدید نابجای ترامپ، اهمیت میراث فرهنگی  و ضرورت حفاظت از این اماکن مورد توجه بیشتر مردم قرار گرفت.

طالبیان با بیان اینکه در تعیین ابعاد حقوقی میراث فرهنگی ایران از نخستین کشورهای پیوسته به کنوانسیون‌های مختلف است، اضافه کرد:  ایران در مجامع جهانی حضوری فعال در زمینه حفظ و پایداری میراث فرهنگی دارد.

او گفت: علاوه بر ثبت ۲۴ اثر در فهرست جهانی، حدود ۳۳ هزار اثر تاریخی- فرهنگی در فهرست آثار ملی، ۱۴ اثر جهانی در فهرست میراث ناملموس و بیش از ۲ هزار اثر در فهرست میراث ناملموس کشور  به ثبت رسیده است، که  نشان از تنوع جغرافیایی، اقوام، زبان و تنوع فرهنگی سرزمین ما است و می طلبد برای حفاظت از آنها از تجربیات مدیریتی و حقوقی بین المللی بهره مند شویم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد:  تلاش کرده ایم ضوابط و قوانین حقوقی  حرفه ای تر از گذشته انجام شود  و با تقویت بخش‌های حقوقی ۱۲۰ پایگاه میراث فرهنگی در کشور به خصوص در پرونده های میراث جهانی، برنامه های مدیریتی این آثار به صورت چند رشته ای پیگیری شوند.

طابیان بیان کرد:  طی سال‌های گذشته، به لحاظ حقوق بین الملل و دیپلماسی فعال، خوشبختانه وزارت متبوع با همکاری مرکز حقوقی ریاست جمهوری، وزارت خارجه، وکلا  مستقر در لاهه و همکاران خارجی  موفق به استرداد بیش از ۳ هزار و ۴۰۰  اثر شده است.

او مشارکت بخش خصوصی در راه اندازی ۶۹۸ موزه در کشور و ثبت ۵۰۰ هزار شی در  نرم افزار جام را قابل تحسین و قدردانی دانست و اعلام کرد:  با حمایت و صدور مجوز برای مجموعه دارن بخش خصوصی، ضمن نمایش عمومی این آثار و کمک به مرمت آنها، پیگیری و استرداد آثار ثبت شده دراین سامانه در صورت خروج غیر قانونی و با هدف حفاظت از این اشیا، میسر شده است.

طالبیان اضافه کرد:  طی ۷ ماه گذشته حدود  ۲ هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی در سطح کشور داشته ایم که بی سابقه بوده و نشان دهنده اهمیت مردم به حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی است.

او خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه یابد حفاظت از آثار به خوبی امکان پذیر خواهد بود  چرا که از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر شناسایی شده تاکنون ۳۳ هزار اثر  آن به ثبت رسیده است.

طالبیان گفت: در ایران اگر مشارکت عمومی مردم و  همدلی همه دستگاه ها وجود نداشته باشد، حفاظت از این سرمایه های عظیم فرهنگی و مهم کشور، با چالش روبرو می شود.

معاون وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه تحریم های ظالمانه درحوزه میراث فرهنگی اثر نداشته است، گفت: در این حوزه با پول‌های اندک، کارهای بزرگ انجام می شود و این نشست‌های تخصصی و استفاده از تجربیات  جهانی می تواند در  همکاری و هم افزایی محلی- منطقه ای و جهانی اثر گذار باشد.

او همچنین با اشاره به وقوع سیل‌های متعدد در استان‌های مختلف، یادآوری کرد که تقریبا هیچ استقرارگاه تاریخی در معرض سیل قرار نداشت.

استاندار فارس نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: مهمترین دستاورد دیپلماسی فرهنگی پیشرفت صلح جهانی است، لذا گفت‌وگوی جامعه جهانی باید بر مبنای معیارهای فرهنگی و اخلاقی حاکم شود.

عنایت‌الله رحیمی با تاکید بر توجه به رژیم حقوقی میراث جهانی استان فارس، عنوان کرد:،محور ساسانی و هخامنشی، آثار برجسته‌ای مانند تخت جمشید، پاسارگاد، شهر گور، بی شاپور و نظایر آن نیازمند تدوین قوانین حقوقی لازم هستند.

او همچنین خواستار مشارکت مردم در این کار شد و گفت: طلب این مشارکت موجب عجین شدن زندگی مردم با این اماکن خواهد شد.

استاندار فارس دیپلماسی فرهنگی را مهم‌ترین راه گسترش روابط فرهنگی ملت‌ها ارزیابی کرد و گفت: روابط فرهنگی ملت‌ها متأثر و وابسته به دولت‌ها نیست و تمام ملل بر روابط فرهنگی و ماندگار تاکید دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس نیز یکی از مشکلات رژیم حقوقی اماکنی که ثبت جهانی شدند را تملک‌هایی دانست که در اراضی ملی و منابع طبیعی واقع شده‌اند.

مصیب امیری با بیان اینکه وجود چنین نشستی از گذشته ضرورت داشت، گفت: استان فارس به دلیل اینکه ۱۱ اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد، نیازمند اهمیت و ارزش دادن به چنین نشست‌هایی است.

امیری ادامه داد: آثاری که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده مستلزم مطالعاتی است که در طول سال‌ها کاوش‌های بسیاری از نظر ساختار شهری و معماری در آنان انجام شد و روند بازسازی را طی کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: در طول چند سال اخیر روی این آثار تمرکز و در حوزه گردشگری این محوطه‌ها به ویژه در محور تاریخی سروستان، فیروزآباد و کازرون توجه خاصی در ایجاد زیرساخت‌های لازم شد.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *