سیاست خارجی، امنیت و افغانستان دستور کار نشست پیمان امنیت جمعی

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: ریاست این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی، قبل از همه بر توسعه بیشتر سیستم امنیت جمعی، ثبات منطقه‌ای و تقویت مرزهای جنوبی این سازمان متمرکز است.

 

به گزارش فارس در دوشنبه، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در در نشست خبری به مناسبت پایان اجلاس شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که امروز به میزبانی و تحت ریاست این کشور در دوشنبه برگزار شد، سخنرانی کرد.

 

وی در سخنانی جلسه امروز را یک نشست پایانی در چرخه جلسات بین نهادی پیمان امنیت جمعی در فصل بهار که تحت ریاست تاجیکستان برگزار شدند، عنوان کرد.

 

مهر الدین افزود: تاجیکستان از ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی به تدریج و پیوسته دستور کار کنونی سازمان پیمان امنیت جمعی ریاست خود را انجام می‌دهد.

 

وی گفت: به عنوان رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی ما همیشه از اصول مندرج در منشور سازمان مذکور پیروی می‌کنیم.

وزیر خارجه تاجیکستان تاکید کرد که ریاست این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی را قبل از همه بر توسعه بیشتر سیستم امنیت جمعی و ثبات منطقه‌ای متمرکز است.

 

وی گفت که قبل از اجلاس امروز وزرای خارجه پیمان امنیت جمعی با رئیس جمهور تاجیکستان ملاقات کردند که در جریان آن، رحمان با در نظر گرفتن سی اُمین سالگرد امضا پیمان امنیت جمعی و بیستمین سالگرد سازمان پیمان امنیت جمعی دبیر کل سازمان مذکور را برای تهیه گزارش تلفیقی در همگرایی با کشورهای عضو، در مورد فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی برای دوره گذشته، موظف کرد.

 

بنابر سخنان مهر الدین، مطابق با پیشنهاد رئیس جمهور تاجیکستان وزرای امور خارجه کشورهای عضو، تمام تلاش خود را انجام خواهند داد تا این سند جامع در سال ۲۰۲۲ میلادی، در اجلاس آینده سازمان پیمان امنیت جمعی به تصویب برسد.

 

در طول این جلسه، برنامه برای تحقق تصمیمات جلسه شورای امنیت جمعی و اجرای جهات اولویت دار پیشنهاد شده توسط تاجیکستان مورد توجه ویژه شرکت کنندگان این نشست قرار گرفت.

 

وی افزود: این برنامه که توسط رئیس جمهور تاجیکستان پیشنهاد شده به نوعی نقشه راهی است که مهم‌ترین رویدادهای سازمان پیمان امنیت جمعی در سال جاری میلادی را پوشش می‌دهد.

 

مهر الدین تصریح کرد: امروز مطابق با دستور کار جلسه وزرای امور خارجه کشورهای عضو وضعیت و دورنمای توسعه وضعیت بین المللی و منطقه ای و تاثیر آن بر امنیت کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بررسی شد.

 

وی گفت: ما تعدادی پیشنهاد در مسائل مربوط به دستور کار بین المللی و همچنین همکاری با کشورها و سازمان‌های بین المللی را تصویب کردیم.

 

مهرالدین افزود: ما امروز در مورد اقدامات مشترک نهادهای دیپلماتیک کشورهای عضو برای توسعه فعالیت‌های اطلاعاتی در مورد فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی، تصمیم گیری کردیم.

 

وی گفت: طی ماه‌های اخیر کارشناسان ما اقدامات بسیار مثمر ثمری انجام دادند و مشاوره‌های نماینده‌های وزارت خانه و نهادهای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در زمینه موضوعات سیاست خارجی، امنیت و دفاع برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی انجام دادند.

 

مهر الدین در ادامه افزود: این طرح نیز امروز از سوی وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تصویب شد.

 

بنابر سخنان وی، موضوع مربوط به اوضاع در افغانستان در نشست امروز شورای وزرای امور خارجه پیمان امنیت جمعی مورد توجه ویژه قرار گرفت.

 

اظهار شد که مشکل افغانستان به طور مستقیم بر اوضاع منطقه آسیای مرکزی سازمان پیمان امنیت جمعی تاثیر می‌گذارد.

 

وی افزود: البته این مسئله امروز با توجه به اعلام خروج نیروهای غربی از افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

 

مهر الدین گفت: به طور کلی، در مورد اهمیت تقویت مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی به نتیجه مشترک رسیدیم و در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام هستند.

 

وی گفت: می‌خواهم شما را مطلع کنم که طرف تاجیکی به دنبال هماهنگی برنامه بین‌المللی هدفمند سازمان پیمان امنیت جمعی در جهت تقویت مرز بین تاجیکستان و افغانستان است.

 

مهر الدین گفت: در جریان این جلسه در مورد دایره احتمالی کشورها و سازمان‌ها برای دستیابی وضعیت ناظر و شریک سازمان پیمان امنیت جمعی بحث و تبادل نظر صورت گرفت. چنین چارچوب قانونی مناسب در سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد.

 

وزرای امور خارجه عضو توافق کردند که در مرحله اول می‌توانند کاندیدهای کشورها و سازمان‌های که در حال حاضر همگرای با سازمان پیمان امنیت جمعی دارند، بررسی شوند.

 

وی گفت: ما کارشناسان خود را برای ادامه مشورت‌ها در این زمینه موظف کردیم.

 

بنابر سخنان وی، در مجموع نشست امروزه شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در روحیه سازنده برپا شد.

 

 


منتشر شده

در

اخبار روز, بین الملل

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *