سوارکاری در گناباد، از رویکرد سنتی تا قهرمانی

سوارکاری در گناباد، از رویکرد سنتی تا قهرمانی
سوارکاری در گناباد، از رویکرد سنتی تا قهرمانی
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی پیش از این در گناباد اسب‌ها فقط در تعزیه خوانی مجالی برای تاخت و تاز داشتند، اما امروز رشته ورزشی سوارکاری در گناباد روز به روز شاهد رشد و پیشرفت است؛ رئیس هیأت سوارکاری گناباد معتقد است این رشته از حالت سنتی صرف خارج شده و به ورزشی با رویکرد قهرمانی بدل شده است.

ورزش سوارکاری یکی از کهن‌ترین ورزش‌ها است که از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و شهرستان گناباد نیز از این امر مستثنا نیست. استقبال از این رشته ورزشی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در گناباد داشته‌ است. استفاده از اسب در مراسم تعزیه‌ خوانی در گناباد قدمتی دیرینه دارد و شاید قبلا سالی یک بار و آن هم در همین مراسم تعزیه، اسب‌ها مجالی برای تاخت و تاز پیدا می‌کردند، اما امروزه و با استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان از رشته ورزشی سوارکاری روز به روز شاهد رشد این رشته ورزشی در گناباد هستیم به طوری که بنا به گفته رئیس هیأت سوارکاری گناباد با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در سال‌های اخیر، این رشته ورزشی از حالت سنتی صرف خارج شده و به ورزشی لوکس و با رویکرد قهرمانی تبدیل شده‌ است.

رئیس هیأت سوارکاری گناباد در رابطه با وضعیت این ورزش در گناباد، به ایسنا گفت: ورزش سوارکاری و صنعت اسب در سال‌های اخیر با یک شیب تصاعدی در حال پیشرفت بوده و این رشد و ترقی در بسیاری از جنبه‌ها ملموس و مشهود است.

محمد ابراهیمیان افزود: صنعت اسب در گناباد قدمت دیرینه‌ای دارد و در گذشته بیشتر به شیوه سنتی و برای مراسم تعزیه از اسب استفاده می‌کردند، اما چند سالی است که این ورزش یک پوست‌ اندازی اساسی کرده و با به وجود آمدن یک سری زیرساخت‌ها از قبیل مجموعه‌های پرورش اسب و باشگاه‌های سوارکاری، شکل و شمایل این ورزش از حالت سنتی صرف، خارج شده و به ورزشی لوکس با رویکرد قهرمانی تبدیل شده‌ است که طرفداران و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده‌ است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در بخش خصوصی برای صنعت اسب و سوارکاری سرمایه‌گذاری شده‌ است، افزود: صنعت اسب و سوارکاری بسیار هزینه‌بر است و به طور میانگین هزینه هر اسب در سال ۱۲ میلیون تومان است که در بسیاری از موارد این هزینه برگشتی ندارد و اکثر افرادی که وارد این عرصه می‌شوند بیشتر به دلیل عشق و علاقه است.

یکی از مطالبات به حق سوارکاران گناباد، واگذاری زمین برای احداث پیست استاندارد است

ابراهیمیان نبود پیست استاندارد را از جمله بزرگترین چالش‌های این رشته ورزشی دانست و اظهار کرد: یکی از مطالبات به حق سوارکاران گناباد، واگذاری زمین برای احداث پیست استاندارد است و پیستی که در حال حاضر در اختیار هیأت سوارکاری است، علاوه بر مشکل مالکیت، استاندارد نبوده و چنانچه مشکل پیست حل شود گناباد مستعد برگزاری مسابقات در سطح استانی و حتی کشوری است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از اسب‌های گناباد از نژادهای اصیل هستند و بیشتر اسب‌هایی که در گناباد نگهداری می‌شوند از نژاد ترکمن و نژاد دوخون هستند.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر یکی از بحث‌هایی که پررنگ‌تر شده‌ است بحث زادآوری و نسل‌گیری از اسب‌های اصیل است و در بحث زادآوری اسب نکاتی که حائز اهمیت است یکی دارا بودن ژن خوب به لحاظ عملکرد ورزشی و عملکرد زیبایی است و نکته‌ دیگر این است که این ژن‌های خوب قابل انتقال باشند.

وی با اشاره به اینکه همه ساله فدراسیون سوارکاری به عنوان متولی نریان‌های واجد این شرایط را اعلام می‌نماید، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۶ یا ۷ سیلمی (اسب‌های نر با ویژگی برتر که بتوانند این ویژگی‌ها را به کره‌های خود منتقل کنند و جهت تکثیر نسل فقط همین نریان‌ها مجوز نسل‌گیری دارند) و از دو نژاد ترکمن و تروبرد در گناباد مستقر هستند به طوری که دو سیلمی از گناباد جزء ۵ اسب برتر کشوری در زمینه کورس و امتیازات کورس بوده و در زمینه زیبایی نیز سیلمی‌هایی با مقام اول در گناباد حضور دارند و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه ، امسال سیلمی‌های خارجی نیز وارد گناباد شده‌اند.

ابراهیمیان در رابطه با استقبال بانوان از این ورزش گفت: با توجه به فرهنگ مردم گناباد و جو مذهبی آن، اوایل نسبت به حضور بانوان در این رشته ورزشی مقاومت‌هایی می‌شد ولی در حال حاضر و با توجه به فراهم کردن محیط‌های امن و سالم، استقبال خانم‌ها خوب بوده و علاوه بر سوارکاران خانم همیشه ۵۰ درصد تماشاگران مسابقات نیز خانم‌ها هستن که این نشانه علاقه بانوان به این رشته ورزشی است.

رشد صنعت اسب در گناباد به طور مستقیم برای ۳۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است

رئیس هیأت سوارکاری گناباد عنوان کرد: رشد صنعت اسب در گناباد به طور مستقیم برای ۳۰ نفر اشتغال‌زایی داشته است و گناباد در بعضی زمینه‌ها از جمله نعل‌بندی اسب به خودکفایی رسیده‌ است. همچنین در قدیم ماشین استاندارد برای حمل اسب‌ها به منظور حضور در مسابقات نداشتیم و اسب‌ها با خاور و یا نیسان‌های غیر استاندارد جا به جا می‌شدند که در اکثر مواقع باعث بروز آسیب‌های جدی به اسب می‌شد ولی در حال حاضر ماشین مخصوص حمل اسب در گناباد داریم که این خود از مصادیق رشد و پیشرفت این صنعت در گناباد است.

وی همچنین تصریح کرد: در کورس‌های محلی که برگزار می‌کنیم اسب‌هایی در مسابقات شرکت می‌کنند که در مسابقات گنبد مقام قهرمانی دارند که این خود نشانه پیشرفت و خریدهای هدفمند ورزش سوارکاری در گناباد است همچنین اسب‌های شهرستان گناباد هر هفته در مسابقات کشوری به نام و مالکیت گنابادی‌ها شرکت کرده و اکثر اوقات جزء مقام‌های برتر قرار می‌گیرند.

ابراهیمیان کمبود مربی و نبود آموزش‌های آکادمیک، نبود دامپزشک متخصص بیماری‌های اسب و در بسیاری مواقع نبود داروهای لازم برای درمان را از جمله سایر چالش‌های ورزش سوارکاری برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان شهرستان از تمامی ظرفیت‌ها برای رشد این رشته ورزشی استفاده کنند و این دیدگاه رایج که ورزش سوارکاری یک ورزش لوکس بوده و فقط برای تفنن و وقت گذرانی قشر خاصی است، اصلاح شود و با یک برنامه‌ریزی هدفمند بستر رشد و قهرمانی این رشته ورزشی بیش از پیش فراهم شود.

بزرگترین باشگاه سوارکاری شرق کشور در گناباد در حال ساخت است

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گناباد نیز گفت: ورزش سوارکاری حدود ۱۴ سال است که در گناباد به صورت نیمه‌حرفه‌ای آغاز شده و تا به امروز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ است به طوری که می‌توان گناباد را قطب ورزش سوارکاری در خراسان رضوی برشمرد.

محمد علی امینی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در گناباد حدود ۳۵۰ اسب داریم که اکثرا دارای شناسنامه هستند و بسیاری از آن‌ها از نژاد ترکمن هستند و در کورس‌های گنبد مقام‌های قهرمانی دارند. همچنین حدود ۷۰ سوارکار داریم که به طور حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنند و از این تعداد، ۱۵ نفر آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه گفت: در بخش آموزش کمبود مربی داریم و تا کنون دوره‌های تئوری مربیگری برگزار شده و ۱۰ نفر از علاقه‌مندان به رشته سوارکاری هم شرکت کردند و قبول هم شدند، اما در آموزش عملی با کمبود نیرو مواجه هستیم.

امینی پیست ورزش سوارکاری گناباد را غیر استاندارد دانست و تصریح کرد: این پیست چون نزدیک قنات است نمی‌توانیم در آن ساخت و ساز داشته‌ باشیم و هر دفعه که بخواهیم کورسی برگزار کنیم، برای بیمه خیلی باید هزینه کنیم که اصلا مقرون به صرفه نیست و امیدواریم که هر چه سریع‌تر مکان جدیدی توسط منابع طبیعی شهرستان برای پیست معرفی شود.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ۸ باشگاه سوارکاری در گناباد داریم که ۳ باشگاه مجوز دارند و بقیه در حال پیگیری و اقدام برای اخذ مجوز هستند.

امینی از احداث بزرگترین مجتمع اسب سواری شرق کشور توسط بخش خصوصی در گناباد خبر داد و گفت: برای این مجتمع ۴ تا ۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده و این مجتمع تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است که در مکانی به وسعت ۳ هکتار احداث شده و از آن می‌توان برای برگزاری مسابقات پرش اسب، مسابقات زیبایی اسب(شو اسب) و… استفاده کرد.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت اسب می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشاغل مرتبط با اسب باشد و با پرورش علمی و اصولی اسب می‌توان علاوه بر پیشرفت این رشته ورزشی در جهت درآمدزایی نیز گام برداشت.

بهره‌برداری از مجتمع تفریحی ورزشی سوارکاری الماس گناباد تا سال ۱۴۰۰

مالک مجتمع تفریحی ورزشی سوارکاری الماس گناباد که بزرگترین باشگاه سوارکاری شرق کشور لقب گرفته‌است و در حال حاضر در گناباد در حال احداث است؛ نیز در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کار احداث این مجموعه از دو سال پیش آغاز شده‌ است و پیش‌بینی می‌کنیم که این مجموعه نوروز ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

مصطفی طالبی خیبری افزود: این مجتمع شامل سه قسمت مجزا است که عبارتند از قسمت مربوط به برگزاری مسابقات، قسمت مربوط به نگهداری اسب و قسمتی نیز مربوط به پارکینگ و فضای سرایداری است.

وی هدف از احداث این مجتمع را برگزاری مسابقات، آموزش علاقه‌مندان به این رشته و همچنین پرورش اسب ذکر کرد و گفت: هزینه این مجتمع به طور کلی بر عهده بخش خصوصی است و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان این پروژه بالغ بر ۴ و نیم میلیارد تومان هزینه شود.

بنا بر گفته‌ تمامی فعالان بخش سوارکاری گناباد در حال حاضر نبود پیست استاندارد و نبود آموزش‌های آکادمیک و کمبود مربی مهمترین چالش‌های این رشته ورزشی در گناباد است که حمایت‌های جدی مسئولان مربوطه را می‌طلبد به خصوص در زمینه پیست استاندارد که چنانچه این معضل حل شود راهگشا و پیش نیاز بسیاری از اتفاقات خوب دیگر خواهد بود و قطعا با پیگیری سریع‌تر این خواسته‌ها و پرش از موانع موجود، حال ورزش سوارکاری گناباد بهتر خواهد شد.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *