سمینار مجازی تاثیر گوبلن‌های فرانسوی بر فرش‌ قاجار برگزار می‌شود

سمینار مجازی تاثیر گوبلن‌های فرانسوی بر فرش‌ قاجار برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سمینار تخصصی «تأثیر گوبلن‌های فرانسوی بر فرش‌های دوره قاجار» با همراهی باغ موزه نگارستان، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به‌صورت زنده روز ۱۰ اردیبهشت ماه از طریق فضای مجازی با هدف معرفی نمونه‌های موردی به چگونگی و میزان تأثیر طرح و نقش گوبلن‌های فرانسوی بر فرش‌های دوره قاجار برگزار می‌شود.

دوران قاجار با گسترش روابط خارجی، راه اندازی شرکت‌های قالی بافی چند ملیتی و مداخله بیگانگان و سرمایه گذاری در فرش ‏ایران و همچنین ورود نقاشی‌های اروپایی، باسمه‌ها و کارت پستال‌ها و دیگر مصنوعات منقوش اروپایی، توجه ‏بسیاری از هنرمندان و از جمله طراحان فرش و قالی بافان را به نقوش طبیعت گرایانه اروپایی جلب شد.

این‌میان نقش‌های گوبلن‌های فرانسوی نیز از موضوعات فرش دوره قاجار، خصوصاً فرش کرمان شد. این‌تأثیرپذیری در دوره قاجار، آثاری به‌جا ‏گذاشته که اینک زینت بخش بسیاری از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی ایران و جهان است.

محور سخنرانی‌ این‌سمینار، بر اساس تحقیق میدانی و کتابخانه‌ای به روش توصیفی‌تحلیلی و مبتنی بر بخشی از پایان‌نامه کارشناسی ‏ارشد آفرین امامی و دیگر منابع مطالعاتی پژوهشگران حوزه فرش گردآوری شده است.‏

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *