سرعت بخشی به اتمام پروژه‌ها در شوراها با جدیت دنبال شود

 

سرعت بخشی به اتمام پروژه‌ها در شوراها با جدیت دنبال شود

به گزارش خبرآنلاین از قم ؛محمود مسگری ، با اشاره به جایگاه شورا در احکام اسلامی، قران و احادیث مشخص دانست و  اظهار داشت: متأسفانه باگذشت ۲۰ سال از تصویب شوراها در قانون اساسی هنوز شوراهای اسلامی شهر جایگاه واقعی خود را در مدیریت شهری پیدا نکرده و به نقطه مطلوب نرسیده است.

وی یکی از علل عدم کارایی شورای شهر را در مدیریت شهری تغییر قوانین دانست و افزود: نوع و نحوه انتخابات مجلس شورای اسلامی و تغییر قوانین مربوط به شوراها ازجمله دلایلی است که باعث ضعف در ساختار شورای شهر شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم وضعیت شوراها را در شهرهای کوچک ضعیف‌تر خواند و بیان کرد: متأسفانه یکی دیگر از دلایل ضعف شوراها در مدیریت شهری رقیب پنداشتن شورای شهر و مجلس شورای اسلامی از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

وی با تأکید بر لزوم مدیریت شورای شهر بر کارهای منطقه‌ای و شهر تصریح کرد: متأسفانه با عدم تصویب قانون مدیریت یکپارچه شوراها نمی‌تواند جایگاه حقیقی و حقوقی خود را پیداکرده و کارایی لازم را داشته  باشیم تا مردم  نظارت مستقیم بر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد.

مسگری ادامه دارد: همچنین ساختار تشکیلاتی شوراها دچار نقص بوده و باید کسانی که به‌عنوان نماینده مردم وارد شوراها می‌شوند با دغدغه بوده و کار خود را مجزا از سایر ارگان‌ها دانسته و تمام‌وقت خود را صرف شورا کنند.

وی با تأکید بر انتخاب شهردار به‌عنوان یکی از وظایف اصلی شوراها بیان کرد: انتخاب شهردار  نیازمند کار دقیق و کارشناسی درست بوده و باید از نیروهای باسابقه مدیریت شهری و داخل سازمان استفاده شود و باید از نگاه سیاسی در این حوزه پرهیز کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: شهر قم یک شهر رو به توسعه بوده و اعضای شورا با دکتر سقاییان نژاد شهردار قم تأمل خوبی داشته و کمترین چالش را با مجموعه  شهرداری در این چند سال گذشته داشته‌ایم اما حوزه نظارت نیازمند توجه و دقت بیشتری است.

وی نظارت شورا بر عملکرد شهرداری را یکی دیگر از وظایف ذاتی شوراها خواند و خاطرنشان کرد: نظارت شورا از ابتدای آغاز مطالعات هر طرح تا زمان رسیدن به بهره‌برداری لازم بوده و نباید آن را دخالت تعبیر کنیم.

مسگری یکی دیگر از وظایف شوراها را به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مدیریتی شهر هدفمند کردن پروژه‌ها تشریح کرد و گفت: نظارت بر نحوه  بودجه‌بندی و هدفمند کردن و سرعت بخشی به اتمام پروژه‌ها وظایفی است که باید در شوراها به‌صورت جدی دنبال شود.

وی لازمه رسیدن به نقطه مطلوب در انجام وظایف شوراها را انتخاب افرادی شایسته دانست و بیان کرد: انتخاب افرادی که هم ازنظر علمی و هم ازنظر تخصصی هم‌پوشانی لازم را داشته باشند در داشتن شورای موفق تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: تعامل خوب بین شورای مجلس اسلامی و شورای شهر اسلامی نیز یکی از آیتم‌های عملکرد مثبت شوراها بوده و در چند سال اخیر با انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی از قم این تأمل به‌خوبی برقرارشده است.

۴۸


منتشر شده

در

قم

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *