سازش ۵۰ درصدی دعاوی کیفری و حقوقی در شوراهای حل اختلاف استان یزد

سازش ۵۰ درصدی دعاوی کیفری و حقوقی در شوراهای حل اختلاف استان یزد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در یزد؛ محمدرضا حداد در نشست مشترک رئیس کل دادگستری استان و شورای معاونین با مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با بیان اینکه یکی از رسالت های اصلی شورای حل اختلاف ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است گفت: در سال جاری برنامه هایی برای تقویت این موضوع در نظر گرفته شده که قطعا صدا و سیما در تحقق آن نقش اساسی بر عهده دارد.
وی از کاهش جمعیت کیفری زندانیان به عنوان یکی از سیاست های این شورا در سال های اخیر یاد کرد و افزود: در صورت باز شدن پای متهم و محکوم به زندان ناامیدی بر او حاکم می شود و یکی از مراجعی که می تواند بخش اعظمی از این مشکلات را حل و فصل نماید شورای حل اختلاف است.
حداد با اشاره به پشتوانه قانونی و ظرفیت عام شوراهای حل اختلاف گفت: شوراهای حل اختلاف باتوجه به رسالت اصلی آن بسیاری از اختلافات حقوقی را بدور از  پروسه خشک دادرسی در  دادسراها و محاکم می تواند در شوراهای حل و فصل نمایند.
وی افزود: رییس قوه قضائیه در بخشنامه ابلاغی در سال ۹۸ تاکید کردند تا تمامی دعاوی کیفری قابل گذشت، جرائم غیر قابل گذشت که جنبه خصوص دارند و دعاوی مدنی و خانوادگی به شعب شوراها ارجاع داده شود.
حداد با اشاره به عملکرد مناسب شعب حل اختلاف مستقر در زندان های استان تصریح کرد: در ابتدا یک شعبه شورای حل اختلاف در زندان فعالیت می کرد  که اکنون با اضافه شدن سه شعبه دیگر در اواخر سال ۹۸ تعداد شعب حل اختلاف زندان مرکزی به شش شعبه افزایش یافته است.
معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان اضافه کرد: از جمله پرونده های مهمی که در زندان به سازش رسیده است در سه سال گذشته قریب به ۲۰ فقره پرونده قصاص نفس بوده است.
وی افزود: البته باید در این حوزه از ظرفیت صدا و سیما جهت کمک به زندانیان و خانواده های آنهاو همچنین ترویج فرهنگ عفو و بخشش در پرونده های مهم بویژه در قتل های عمد که قابلت سازش دارد بیشتر استفاده کرد.
حداد با تقدیر از فعالیت های صدا و سیما در مناسبت های ملی و مذهبی به ویژه در بحث مقابله با ویروس کرونا گفت: صدا و سیمای مرکز یزد با استفاده از ظرفیت های موجود به مردم ثایت کرد که از توانمندی های بالایی در عرصه تولید برنامه ، تهیه محتوا و اطلاع رسانی برخودار است.
وی از برنامه ماه مهربانی به عنوان یکی از برنامه های شاخص صدا و سیما مرکز استان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: این برنامه که با مشارکت سازمان زندان ها و ستاد دیه استان برگزار می شود کمک خوبی در جهت آزدی زندانیان بوده است.

۴۸

منبع : خبر آنلاین

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *