زنان ورزشکار ایران رکورد المپیک ریو را می‌شکنند؟

زنان ورزشکار ایران رکورد المپیک ریو را می‌شکنند؟
زنان ورزشکار ایران رکورد المپیک ریو را می‌شکنند؟

به گزارش ایسنا، جهان در سال ۲۰۲۱ شاهد بزرگترین رویداد ورزشی است. المپیک توکیو که قرار بود مرداد سال ۹۹ برگزار شود به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد و ۱ تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. ورزش ایران تاکنون ۵۲ سهمیه برای این بازی‌ها کسب کرده که سهم زنان ۶ و مردان ۴۶ سهمیه است. با این حال تلاش برای کسب سهمیه همچنان ادامه دارد و با برگزاری مسابقات انتخابی احتمال افزایش در این تعداد وجود دارد.

نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده و هانیه رستیمان(تیراندازی)، حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار(کاراته) زنان ورزشکاری هستند که تاکنون سهمیه قطعی المپیک ۲۰۲۰ را کسب کرده‌اند و ورزشکاران دیگری نیز فرصت دارند تا مسافر توکیو شوند.

زنان ایران برای المپیک ریو ۹ سهمیه کسب کرده بودند که چهار سهمیه آن در تیراندازی و پنج سهمیه دیگر در رشته‌های تکواندو، قایقرانی، دوومیدانی، تیروکمان و تنیس روی میز به دست آمد. تیراندازان تاکنون برای بازی‌های ۲۰۲۰ چهار سهمیه دور قبل را تکرار کرده‌اند و احتمال افزایش تعداد آن از طریق رنکینگ نیز وجود دارد؛ گلنوش سبقت‌اللهی با توجه به جایگاه خود در رتبه‌بندی جهانی، یکی از شانس‌های این رشته است. نکته قابل توجه در این دوره شانس کم الهه احمدی است. او که سابقه حضور در دو المپیک قبل را دارد، موفق نشد در مسابقات انتخابی، سهمیه بازی‌های ۲۰۲۰ را کسب کند و باید منتظر اعلام رنکینگ جهانی باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که کاراته برای اولین بار در المپیک حضور دارد و دو زن ورزشکار ایران هم موفق شده‌اند در این رشته کسب سهمیه کنند اما در تکواندو هنوز سهمیه‌ای به دست نیامده است. در حالی که این رشته در ریو یک سهمیه داشت و اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک (برنز کیمیا علیزاده) را هم به دست آورد. همچنین رشته‌های قایقرانی، دوومیدانی، تیروکمان و تنیس روی میز که در ریو هر کدام یک نماینده داشتند، با شروع مسابقات انتخابی شانس خود را برای کسب سهمیه ۲۰۲۰ امتحان می‌کنند.

دختران در بخش‌های آب‌های آرام و رویینگ به دنبال المپیکی شدن هستند. قرار بود مسابقات انتخابی این رشته فروردین و اردیبهشت ۹۹ برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. در تنیس روی میز نیز مسابقات به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و قرار است که ندا شهسواری و شیما صفایی به عنوان نمایندگان ایران به مسابقه انتخابی آسیایی میانه اعزام شوند. شهسواری سهمیه دور قبل این منطقه را از آن خود کرد و این امیدواری وجود دارد که یکی از پینگ‌پنگ‌بازان ایران المپیکی شود.

اوضاع در دوومیدانی متفاوت است و دختران این رشته با ورودی‌های المپیک فاصله زیادی دارند، با این حال فرزانه فصیحی که در چند ماه اخیر در ماده دوی ۶۰ متر عملکرد قابل قبولی داشته و برای اولین بار بین زنان دونده ایران سهمیه مسابقات جهانی داخل سالن را کسب کرده، یکی از شانس‌های کسب سهمیه است. هرچند فصیحی برای المپیکی شدن باید در ماده ۱۰۰ متر رقابت کند و رکورد رسمی او با ورودی المپیک فاصله دارد اما می‌توان امیدوار بود که در این ماده هم روند رو به رشدی داشته باشد.

ثریا آقایی در بدمنیتون نیز به دنبال کسب سهمیه است. در این رشته بر اساس رنکینگ به ورزشکاران سهمیه تعلق می‌گیرد و آقایی با شرکت در مسابقات مختلف به دنبال ارتقا جایگاه خود در رتبه‌بندی جهانی است اما با شیوع کرونا مسابقات این رشته تا پایان ماه جولای (۱۰ مرداد ۹۹) به تعویق افتاد و این ورزشکار باید منتظر باشد تا شرایط مناسب برای برگزاری مسابقات فراهم شود. علاوه بر این شمشیر بازی، بسکتبال و وزنه برداری هم به دنبال کسب سهمیه هستند. البته وزنه‌برداری زنان می‌خواهد از طریق وایلدکارت یک سهمیه در المپیک داشته باشد اما گفته می‌شود که شانس کمی دارد چرا که کمیته بین‌المللی المپیک قصد دارد وایلدکارت‌ها را به کشورهایی اختصاص دهد که در کل سهمیه‌های کمتری در المپیک دارند. زنان بسکتبالیست هم برای المپیکی شدن دو تورنمنت انتخابی پیش رو دارند اما با توجه به تیم‌های حاضر در این مسابقات کارشان بسیار سخت است.

حال باید دید که آیا تعداد سهمیه‌های المپیک را می‌توان به عنوان معیاری برای پیشرفت در نظر گرفت و اینکه وعده‌های حمایت از زنان ایران در عمل نیز اجرا شده و در سهمیه‌های المپیک نمود پیدا می‌کند یا نه؟

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار ورزشی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *