رکوردشکنی دی اکسید کربن اتمسفر باوجود پاندمی کرونا

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری ساینس، محققان میزان دی اکسید کربن اتمسفر را از سال ۱۹۸۵ در هاوایی اندازه‌گیری کرده و نمودار روند تغییرات آن را ترسیم کرده‌اند که نشان دهنده یک روند پایدار افزایشی است.

به اعتقاد متخصصان وجود دی اکسید کربن در اتمسفر تا سقف ۳۵۰ بخش در میلیون، ‌ایمن بوده و حیات زمین را تهدید نمی‌کند. اما اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های نظارتی نشان می‌دهد که از این مرز عبور کرده‌ایم.
در طول دهه ۱۹۶۰ میلادی مقدار دی اکسید کربن در حدود ۳۰۰ بخش در میلیون بود اما از آن زمان تاکنون این میزان به طور متوسط سالانه ۹ دهم درصد بخش در میلیون افزایش یافته است البته این روند افزایشی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی شتاب بیشتری یافته و سالانه به ۲.۴ بخش در میلیون رسیده است.
در ماه می سال میلادی گذشته رصد خانه مونا لوا عدد ۴۱۵.۲۶ بخش در میلیون را برای کربن موجود در اتمسفر به  ثبت رساند که بالاترین میزان ثبت شده دی اکسید کربن تا آن زمان بود اما اکنون پس از گذشت ۱۲ ماه رکورد جدید ۴۱۶.۳۲۱ بخش در میلیون به ثبت رسیده است.

بر اساس تحقیقات اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا با استفاده از لایه‌های یخی قطب، این میزان دی اکسید کربن اتمسفر در ۸۰۰ هزار سال گذشته بی‌سابقه است و کاهش فعالیت‌های انسانی در اثر پاندمی کرونا تاثیری بر این روند افزایشی نداشته است.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *