روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم/نباید اجرای پروژه‌ها فرسایشی شوند

“فریدون فعالی” عصر امروز ۱۳ آذرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب که اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در حال رقم خوردن است، گفت: برخی از بناهای که ارزش معماری دارند و ثبت ملی شده اند براساس برنامه‌های که برای آنها برنامه‌ریزی کردیم، در قالب کمیسیون ماده ۲۷ قانون به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد تا بخشی از مرمت‌ها در حوزه تاریخی از این طریق صورت گیرد.

وی بیان کرد: به دنبال تشکیل انجمن دوست‌دارن میراث فرهنگی به صورت واحد هستیم زیرا هم اکنون در کرمان فعالیت دوستداران میراث فرهنگی به صورت جزیره‌ای بوده که امیدواریم انجمن دوست‌داران در کرمان در آینده نزدیک تشکیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به کویر لوت اظهار کرد: کویر لوت به عنوان یک ظرفیت جدید گردشگری در کرمان در حال مطرح شدن است به طوری که امسال ۵۰ درصد گردشگران خارجی استان کرمان از کویر لوت بازدید کردند و با توجه به ثبت جهانی این اثر در سال های گذشته این کویر به عنوان یک پتانسیل و ظرفیت برای استان خواهد بود که باید از این ظرفیت متناسب با شرایط استفاده کنیم که در همین راستا نیز در در برنامه های میراث بحث مطالعات حوزه کویر لوت و تعیین زون‌های تفرجی در قالب زون‌ها خدماتی را در آینده نزدیک ارایه خواهیم داد

وی به تخریب بخشی از راه دسترسی به کویر لوت در گذشته اشاره کرد و گفت: باید برای دسترسی آسان گردشگران به این منطقه بکر طبیعی، جاده کشی به کویر لوت را داشته باشیم اما باید بدانید که جاده کشی در داخل خود کویر لوت نخواهیم داشت بلکه راه دسترسی و انحرافی خواهد بود که در گذشته این راه با شن ایجاد شده بود که به دلایل مختلف این راه دسترسی موقت از بین رفته است و برای ایجاد راه جدید از اداره راه و شهرسازی استان کرمان درخواست کرده ایم تا طرح و برنامه ای برای دسترسی به لوت را ارائه داد تا جاده ایجاد شده دوباره زیر سیل نرود.

فعالی در بخشی دیگر از نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان کرمان با اشاره به واگذاری ۸ فضای تاریخی کرمان به بخش خصوصی به منظور مرمت و احیای این آثار، عنوان کرد: یخدان انار، خانه ایرانمنش بافت، بخش‌های از ارگ تاریخی راین، کاروانسرای خانه سرخ سیرجان، خانه بهادر ملک بردسیر، سه عمارت در کنار شترگلوی ماهان و خانه نیک اندیش در کرمان از جمله این فضاها برای واگذاری به بخش خصوصی از طریق مزایده هستند.

وی عنوان کرد: بخش‌های دیگری نیز در قالب پروژه‌های تبصره ۱۹ در سال ۹۸ به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و برای سال ۹۹ نیز خانه‌های دانایی، بانک توکلی، خانه فخریه راوری، خانه هروز راور، خانه سهرج راور و قلعه انار در دستور واگذاری خواهیم داشت که براین اساس طرح مرمت و احیای بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی را در پیش خواهیم گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان ادامه داد: کار دیگر ما معرفی سرمایه‌گذاران به کمیته تسهیلات وزارتخانه میراث فرهنگی است که تا هفته گذشته ۱۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات در قالب ۸ پرونده به کمیته تسهیلات تهران معرفی شدند که از این میزان ۱۴۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در کمیته تسهیلات تهران مصوبو به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند ضمن آنکه باید عنوان کرد این تسهیلات در شهرهای مختلف اجرایی می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که طرح‌ها و برنامه‌های ما مشخص است، در ادامه به پروژه صاروج پارس اشاره کرد و افزود: اختلاف سلیقه و اختلاف نظری بین میراث فرهنگی و سرمایه‌گذار این پروژه وجود دارد که امروز از طریق مراجع قضایی پیگیر هستیم اما در نهایت سعی ما بر این است که قضیه دوستانه حل شود.

فعالی ادامه داد: ارتفاع سازه صاروج پارس بلندتر نخواهد شد و هیچ اتفاق جدیدی در این خصوص نیفتاده است و یکی از مشکلات سطح اشغال است که در فاز بعدی این فضای اشغال جبران خواهد شد.

وی در خصوص پروژه بام کرمان نیز عنوان کرد: پروژه تله‌کابین کرمان از قبل اجرا شده و براساس بررسی‌های صورت گرفته نیز مجوزهای لازم برای اجرای این پروژه صادر شده است ضمن آنکه باید عنوان کرد که پروژه تله کابین خارج از حرایم منظری میراث فرهنگی است اما میراث فرهنگی روی کوه صاحب‌الزمان مشکل دارد که پیشنهاد اصلاح پروژه داده شده است و هرگونه اقدام در حوزه کوه صاحب‌الزمان باید به تایید شورای فنی میراث فرهنگی تهران برسد و هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و درحال بررسی آنها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود: راه دسترسی به تله‌کابین نیز از قبل احداث شده و اکنون هیچ طرح جدیدی برای راه دسترسی به این پروژه اصلا مصوب نشده و میراث فرهنگی روی مواضع خود ایستاده و دفاع می‌کند.

وی با تاکید برآنکه میراث فرهنگی از مواضع خود پایین نخواهد آمد، عنوان کرد: بدون تعارف اقدامات خود را انجام می‌دهیم و براساس قوانین رفتار خواهیم کرد. در حوزه پروژه صاروج پارس از طریق مراجع قضایی پیگیر این موضوع هستیم و موضع ما این است که یک طبقه از این پروژه به دلیل عبور از حریم محدوده تاریخی اطراف آن باید کم شود و در خصوص بام کرمان نیز شورای فنی تهران تصمیم‌گیری می‌کند.

فعالی با اشاره به پروژه صاروج پارس ادامه داد: با قوت مباحث را پیگیری می‌کنیم و روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم. دستگاه قضایی با اعتبار و صلاحیتی که دارد حق را به حق‌دار خواهد داد و نباید پروژه‌ها فرسایشی(زمان‌بر) شوند.

وی به دیگر پروژه های در دست اقدام میراث فرهنگی کرمان اشاره و اظهار کرد: طرح پارک گردشگری شهر کرمان نیز در کمیته فنی مطرح شد و نقطه نظرات کارشناسی به شورای فنی تهران ارسال تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان این مطلب نگاه کلان ما به باغ هرندی این است که به همشهری‌ها سرویس دهد، عنوان کرد: محیط پیرامونی باغ موزه هرندی (خانه قرچه داغی) به اقامت‌گاه گردشگری تبدیل خواهد شد همچنین بخش‌های دیگری نیز برای این باغ تعریف کرده‌ایم که در مجموع بخشی از باغ موزه هرندی تا پایان امسال آماده بهره برداری خواهد شد

وی با بیان این مطلب که طرح ساماندهی موزه‌ها آماده شده است، تصریح کرد: موزه حمام زنانه گنجعلی خان نیز به مجموعه موزه های آداب و سنن کرمانی‌ها تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *