روزه‌ ماه مبارک رمضان در شرایط کرونایی برای چه کسانی واجب نیست.

روزه‌ ماه مبارک رمضان در شرایط کرونایی برای چه کسانی واجب نیست.
یادآور می‌شود که کروناویروس بیشتر به کسانی که از سیستم ایمنی ضعیف، رنج می‌برند، حمله می‌کند و درواقع، افرادی که نحیف بوده و از نبودِ توان بدنی قوی رنجور هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؛ و تصور ذهنی عموم مردم آن است که با روزه‌گرفتن، بدن ضعیف‌تر شده و امکان ابتلا به بیماری کروناویروس را افزایش می‌دهد.
حال، با توجه به این مقدمه‌ی کوتاه و دیگر نقطه‌نظرهای پزشکی، این پرسش مطرح است که روزه در چنین شرایطی، بر چه‌کسانی واجب نیست؟ و اگر کسی از خوف و ترس از ابتلا به بیماری کرونا، روزه نگیرد، حکم فقهی آن چیست؟
مثلاً یکی از توصیه‌های پیشگیرانه این است که دست‌کم روزی دو بار، هر صبح بعد از بیدارشدن و شب‌ها قبل از خواب، با آب‌نمک (ترجیحاً با آب نیمه‌داغ) غرغره کرده و هم‌چنین استنشاق کنیم تا از ابتلا به کروناویروس در امان باشیم. سؤال این است که در ماه مبارک رمضان، تکلیفِ چیست؟
بنا براین، ضروری به‌نظر می‌رسد که آیات عظام و مراجع تقلید، نظر فقهی خود را اعلام نموده و موضوع از طریق ستاد مبارزه با کرونا و صداوسیما و دیگر رسانه‌ها هم‌چون مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و ابزارهای اطلاع‌رسان در فضای سایبر، با هماهنگی لازم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌نحو مطلوب اطلاع‌رسانی شود.
*  پژوهش‌گر مسایل حقوقی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *