رشد خیره‌کننده مقالات علمی ایرانی در نشریات معتبر بین المللی

رشد خیره‌کننده مقالات علمی ایرانی در نشریات معتبر بین المللی

 

رشد خیره‌کننده مقالات علمی ایرانی در نشریات معتبر بین المللی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، هر چند بارها اعلام شده است که انتشار مقالات علمی، به خودی خود به معنای گسترش علم و تجاری سازی فناوری نیست، اما رشد مقالات در نشریات معتبر بین المللی و تأیید شده می‌تواند یک ادله مؤثر در رشد گام به گام و غیر قابل انکار زیست بوم دانش بنیان کشور محسوب شود.

بر این اساس بر اساس اعلام فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا پایان سال ۲۰۱۹ در حدود ۴۲۰۰ مقاله با حمایت این فدراسیون، با آدرس حداقل یک مؤسسه ایرانی در یکی از نشریات معتبر بین المللی مورد تأیید منتشر شده است. بر اساس اعلام این نهاد معتبر علمی، انتشار این مقالات از سال ۲۰۱۶ با رشد و شتاب بیشتری همراه بوده است.

رشد قابل توجه مقالات علمی

تعداد نشریات در ابتدا ۶۲ نشریه بوده که پس از بررسی‌های مجدد به ۱۱۴ نشریه ارتقا پیدا کردند. تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۰۰ مقاله با آدرس حداقل یکی از مؤسسات ایرانی در این نشریات منتشر شده است. هر چند در سال‌های خیلی دور مانند ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ در نشریات بسیار معتبری مانند JACS و PRL مقالاتی توسط محققان دانشگاه‌های شریف و تهران منتشر شده است ولی رشد منظم و مداوم مقالات ایران در این نشریات از سال ۱۹۹۷ شروع شده است. در این سال ۱۰ مقاله در نشریات برتر از طرف ایران منتشر شده است.

بیشترین تعداد مقاله در نشریات گروه فیزیک مانند PRD و PRB منتشر شده است و بیشترین تعداد مقاله از حوزه شیمی، در نشریه Anal. Chem است. بر اساس اعلام فدراسیون سرآمدان علمی، این داده‌ها از بانک داده‌های Web of Science استخراج شده است و داده‌ها صرفاً مقالاتی را در بر می‌گیرد که به صورت Article و Review است و سایر اسناد موجود در این بانک مانند Note، Editorial Material و … را شامل نمی‌شود.


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, علم و دانش

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *