رسانه‌های حبابی آتشی برای رسانه‌های رسمی

رسانه‌های حبابی آتشی برای رسانه‌های رسمی

امروزه حضور در اینستاگرام، تلگرام، توئیتر و دهها آپ استور دیگر در فضای مجازی به بخشی از گذران زندگی روزمره مردم مبدل شده به نوعی که هر کسی برای خود یک رسانه دارد، دیگر نیازی نیست چون گذشته ساعتها منتظر بمانیم تا اخبار منتشر شود و دقایقی پس از وقوع یک حادثه  شاهد آن هستیم که میلیونها نفر از موضوع اطلاع دارند؛ به واقع اکنون ما در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم.

فضای مجازی به طور قطع در عصر کنونی با توجه به سرعت انتشار مطالب، مخاطب بیشتری نسبت به سایر رسانه ها دارد؛ رسانه هایی که تا چند سال پیش بسیار تاثیر گذارتر و مصداق «باید حرف حق را از آنان شنید» بودند اما اکنون مدار توجه به این رسانه ها بسیار کم شده است و فضای تمایل مخاطبان رسانه ای به سمت رسانه هایی رفته که صحت بسیاری مطالب آنان تائید شده نیست.

 در چند ماهه اخیر  این رسانه ها حتی تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور داشته و به واقع نقش موثری در گرانی ها و نابسامانی اقتصاد کشور داشتند  اما متاسفانه در خصوص مطالب این رسانه ها آن گونه که باید و شاید از جانب متولیان امر اقدام شایسته و قاطعی صورت نپذیرفته است.

شخصا بر این باورم که نباید نام مطالب منتشر شده توسط کاربران فضای مجازی را خبر نامید چراکه تنها چند محور از محورهای اصلی خبر را در بر می گیرد اما جذابیت این مطالب و قدرت در برگیری آن به حدی بالاست که در جامعه از آن با عنوان اخبار و آن هم اخبار موثق یاد می شود!

عاملی که باعث این تداخل پنهان شده است گروه ها و کاربران فاقد صلاحیت در میان کاربران حقیقی و دارای صلاحیت هستند؛ مقصود از کاربران دارای صلاحیت رسانه های مورد تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر حسب رسالت ذاتی خود در فضای مجازی نیز اطلاع رسانی می کنند، در واقع نگاهی گذرا به کانال ها و گروهها در فضای مجازی خود مبین این حقیقت است که یک شایعه از یک نقطه بسیار کوچک آغاز و در کمترین ساعت صدها هزار بازدید می خورد.

این گروه ها و کانال های مجازی نقش بسیار موثری در جامعه هدف خود ایفا می کند به نوعی که این نقش آفرینی نابخردانه نه تنها در مسائل اقتصادی بلکه در سایر حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی  نیز مشهود است.

رسانه های حبابی و اطلاع رسانی های دروغین
از این نوع رسانه ها می توان با نام رسانه های حبابی نام بر؛ روزانه صدها کانال و یا گروه در فضای مجازی شکل می گیرد که نیازمند رصد دقیق و بالایی هستند تا بتوان با نظارت بر آنها، اخبار درست و مورد وثوقی را به دست مردم رساند چراکه در این وهله تاریخی مردم بیش از هر دوره دیگری نیازمند اطلاع رسانی هستند و تلاش بر آن دارند تا با بهره گیری از ابزارهای در دسترس به نیازهای اطلاعاتی – خبری خود دست یابند.

عدم اطمینان کاربران به رسانه های رسمی و غیر رسمی
از سویی یکی از مشکلات بزرگی که گسترش بدون نظارت فضاهای مجازی و اخبار غیر موثق انتشار یافته در آن ایجاد می کند عدم اطمینان کاربران به رسانه است فارغ از اینکه این رسانه رسمی باشد و یا غیر رسمی و این می تواند به عنوان یک سم برای فضای اطلاع رسانی کشور تلقی شود؛ از سوی دیگر اطمینان بیش از حد به فضای مجازی توسط کاربران نیز یک آفت دیگر است که سبب می شود تا فضای کشور در التهاب قرار گیرد.

در هر صورت در دنیای کنونی نباید از موضوع جنگ نرم دشمن غافل ماند جنگی که اکنون مرزهای فرهنگی را در حال طی کردن است و علاوه بر تهاجم فرهنگی حمله به حوزه های دیگر مانند  اقتصادی، سیاست و مسایل اجتماعی را نیز مدنظر قرار داده است؛  ما امروز نیازمند آن هستیم تا با دقت و ذکاوت بیشتری در این فضا در برابر تهاجمات دشمن اقدام کنیم و باید به گونه ای در این حوزه  عمل کنیم و به نوعی از ابزارهای جدید در این راه بهره ببریم که برخورد رسانه ای ما نیز به اندازه برخورد رسانه ای طرف مقابل تاثیر گذار باشند.

* فعال رسانه‌ای و سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

اصفهان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *