ربات سرآشپزی که املت می‌پزد

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری سی‌نت، در تحقیقات محققان دانشگاه کمبریج با همکاری شرکت بکو، از یک ابزار آماری موسوم به Bayesian Inference به منظور استخراج تمام اطلاعات ممکن از نمونه‌های محدودی که در رابطه با پختن املت در اختیار بود استفاده شد تا ربات بتواند املت را با  طعم قابل قبولی برای انسان بپزد.
همچنین محققان با تغییر الگوریتم یادگیری ماشین، ترتیبی اتخاذ کردند تا ربات بتواند اطلاعات تطبیقی را درباره مزه غذا از افرادی که طعم آن را می‌چشند، به دست آورد.
املتی که این ربات پخت، در مجموع بسیار خوشمزه ارزیابی شد. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که می‌توان از فناوری آموزش ماشین برای پخت و پز و بهبود طعم غذاها استفاده کرد.
آموزش ربات برای پخت و پز، امری چالش برانگیز است و برای این کار باید مشکلات پیچیده‌ای مانند دید کامپیوتری، حس لامسه، تعامل با انسان و تولید غذای قابل خوردن، حل شوند.

علاوه بر این ذائقه هرشخص با دیگری تفاوت دارد و آشپزی یک امر کیفی محسوب می‌شود، در حالی که ربات‌ها عموما در امور کمی کارآیی دارند. از آنجا که ذائقه تمام افراد یکسان نیست، یک راه حل جامع برای آن وجود ندارد. به همین علت بر خلاف سایر مسائل رباتیک، برای این که یک ربات توانایی آشپزی را به دست آورد و غذایی با طعم قابل قبول بپزد، لازم است ابزارهای خاصی مورد استفاده قرار گیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه IEEE Robotics and Automation Letters  منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *