رایزنی‌ دستیار ظریف در افغانستان/ یمن در دستور کار دیپلماسی ماست

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: ابراز همدردی می‌کنم با همه خانواده ها و بازماندگان کسانی که در این ایام عزیزانشان را در سراسر دنیا از دست دادند و امیدواریم هرچه سریعتر شر این ویروس منحوس از سر بشریت کم شود.
وی افزود: به همه اعضای کادر درمانی کشور هم خسته نباشید می‌گویم که شبانه روز در خدمت هموطنان خود هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده، دیپلماسی ادامه دارد و وزیر امور خارجه و شخص رئیس جمهور تماس های زیادی را با مقامات جهانی داشته اند و برخی برنامه ها نیز در حال انجام است که در آینده انجام می گیرد.
موسوی افزود: وزیر امور خارجه ۱۴ تماس تلفنی با مقامات سیاسی دنیا داشته اند و عمده مباحث درباره شرایط جاری دنیا، تروریسم و تحریم های آمریکا علیه کشورهای مستقل است. بحث افغانستان و یمن هم در دستور کار دیپلماسی ایران است؛ آقای ظریف امروز هم به سوریه می‌رود و دیدارهایی در مورد اوضاع این کشور خواهند داشت و اخبار آن به اطلاع خواهد رسید.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه دیپلماسی ایران در موضوع افغانستان و برنامه وزارت خارجه برای میانجی گیری در موضوع این کشور، گفت:جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان به دنبال کشوری امن و با ثبات بوده و همیشه سیاست ما بر این موضوع بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بعد از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان و مشکلاتی که پیش آمد، تماس هایی را آقای ظریف با چند مقام افغان داشت و دستیار ارشد آقای ظریف هم سفرهایی به افغانستان داشتند و هنوز در این کشور هستند و مشغول رایزنی با مقامات افغانستانی هستند.
موسوی اضافه کرد: همواره همسایگان جز اولویت های ما بوده اند و ما برای ثبات افغانستان تلاش کرده و می کنیم.
وی با بیان اینکه ما به آمریکا کاری نداریم و روش های مستقل خود را دارا هستیم و پیگیر ثبات و صلح در افغانستان بوده و هستیم،تاکید کرد: ما به عنوان کشوری همسایه تمامی تلاش خود را برای بازگشت ثبات به افغانستان می کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر آقای ظریف به سوریه، بیان کرد: طیف وسیعی از مسایل در سفر آقای ظریف به سوریه مطرح خواهد شد. لازم بود برای هماهنگی امور و به ویژه شرایط موجود میان تهران و دمشق این سفر انجام شود. این سفر به تازگی برنامه ریزی شد و قرار است در این سفر در مورد شرایط کنونی سوریه صحبت شود.
روند آستانه مختل نشده است
موسوی با بیان اینکه روند آستانه به عنوان بهترین راه حل برای حل بحران مناقشه بوده و هنوز در دستور کار است،اظهار داشت: قراربود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشیم که به دلیل ویروس کرونا این امر به تعویق افتاده اما این بدان معنا نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما در این زمینه مختل شود. این سفر لازمی بود که در این شرایط انجام شد و امیدوارم به نتایج خوبی منجر شود.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه حضور تحریک آمیز آمریکا در خلیج فارس، تصریح کرد:ما اساسا حضور خارجی های و آمریکا را تحریک آمیز و نامشروع می دانیم. اینجا منطقه ما بوده و ما باید امنیت آن را باگشت زنی تامین کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تا آنجا که می دانیم آمریکا مانع گشت زنی نیروهای ایرانی شده و پاسخ مقتضی را دریافت کرده است،افزود: ما مسئول حفاظت از آبراه مهم تنگه هرمز را به عهده داریم. دیگر نیروها باید به هشدارها توجه کرده و توصیه می کنیم زودتر این منطقه را ترک کنند تا امنیت و ثبات به آن بازگردد.
موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص رخی ادعاها در مورد توقیف کشتی «هنگ کنگی» در خلیج فارس، گفت: من در این مورد خبری نشنیده ام اما نیروهای ایرانی همیشه گشت زنی هایی دارند و هشدار لازم را می دهند. اگر چنین موضوعی رخ داده، احتمالا سوتفاهمی بوده وحل شده است.
تکمیل می شود …

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *