راکتور تصفیه گازهای خروجی خودرو ایران ساخت شد 

به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دود ایجادشده ناشی از اگزوز خودروها سهم بسزایی در آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله پایتخت ایفا می‌کند، حال تصور کنید دستگاهی به صرفه و موثر اختراع شود که میزان این آلودگی را تا ۷۵ درصد کاهش دهد، شرکت دانش بنیان پارس پلاسما بنیان توانسته با کمک دانش فنی این دستگاه را برای خودروهای بنزینی تولید کند.

رسول یاراحمدی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: این دستگاه راکتور تصفیه گازهای خروجی با کمک پلاسما نام دارد که می تواند گازهای آلوده محیط را گرفته و با کمک پلاسما آنها را تصفیه کند، این دستگاه می‌تواند روی خودروهای سواری نیز نصب شود و به شکل موثری آلودگی ایجادشده توسط آنها را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: یک شرکت فرانسوی نوعی از این دستگاه را ساخته که برای خودروهای گازوئیل سوز استفاده می‌شود، در ایران اما موفق شدیم که دستگاه مناسب برای خودروهای بنزین سوز را تولید کنیم.

یاراحمدی قیمت تمام شده این دستگاه را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: معتقدیم استفاده از این دستگاه صرفه اقتصادی دارد و با توجه به اینکه به صورت مداوم در حال  کار روی آن هستیم ممکن است که قیمت آن در آینده نیز کاهش یابد، این دستگاه موفق شده از مرکز تحقیقات آلودگی هوا نیز مجوز اخذ کند.

وی افزود: همکاران کلیدی مشارکت کننده در این طرح اکثراً عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه هستند و سال ها تجربه و اندوخته دانش خود را به آزمایشگاه آوردند تا این ایده و فکر به محصولی کار آمد تبدیل شود. در صورتی که از این طرح حمایت صورت گیرد، اطمینان می‌دهیم که می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.

یاراحمدی یادآور شد: تولید دستگاهی برای تصفیه هوای محیط مراکز درمانی درگیر با کرونا نام پروژه دیگر این مجموعه است که می‌تواند از کادر درمان در برابر هوای آلوده به ویروس کرونا به شکل موثری حمایت کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *