راه اصلی تحقق «جهش تولید»، اولویت و اهمیت دادن به نوآوری است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود واعظی روز دوشنبه در آیین افتتاح رسمی سرای نوآوری و فن‌آوری واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال‌های گذشته بزرگترین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دنیا شرکت‌های پول‌محور و صنعتی بوده‌اند اما امروز این محوریت تغییر کرده و درآمدزاترین و ثروتمندترین بنگاه‌های اقتصادی، بنگاه‌های دانش‌بنیان و ایده‌محور هستند.

وی با بیان اینکه امروز مفهوم قدرت نیز تحت تاثیر این تحول قرار گرفته و دیگر قدرت با اتکای صرف بر سلاح و تجهیزات حاصل نمی‌شود، افزود: امروز نخبه‌پروری و بهره‌گیری از افراد خلاق پایه اصلی قدرت در میان جوامع است و خوشبختانه در کشورمان نیز حرکت خوبی در این جهت آغاز شده و دانشگاه‌ها از آموزش‌محوری به عرصه پژوهش‌محوری و تربیت و تقویت مهارت و خلاقیت و تبدیل آن به ثروت سوق یافته‌اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز تاکید زیادی بر اهمیت دادن به تبدیل ایده به ثروت به ویژه در دانشگاه‌ها داشته و دارند، اظهارداشت: برای توسعه پایدار موتور پیشران توسعه کشور باید بر چهار محور باور تصمیم‌گیران به اهمیت ایده‌پروری و تبدیل خلاقیت به ثروت، اصلاح مقررات زاید و سرهم آوردن تسهیلات لازم، ‌ لزوم بهره‌گیری از سرمایه انسانی ماهر و استفاده از فناوری‌های نوین قرار گیرد.

واعظی با تاکید بر اینکه در این مسیر باید همه موانع و مشکلات با تکیه بر ایده‌های نو و خلاقانه رفع شوند، تصریح کرد: اقتصادهای سنتی در بطن خود محدودیت‌های زیادی برای بالندگی دارند اما نگرش‌های نو و خلاقانه هیچ محدودیت و مرزی را نمی‌شناسند و لذا باید اهمیت دادن به خلاقیت در تمام عرصه‌ها مورد توجه قرار گیرد و این نکته کلیدی نیز مورد توجه باشد که اصلی‌ترین خاستگاه خلاقیت دانشگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به جهش تولید به عنوان شعار سال، راه اصلی تحقق این هدف را اولویت و اهمیت دادن به نوآوری دانست و خاطرنشان کرد: نگاه بخش قانون‌گذار کشور در دولت و دیگر بخش‌ها باید بر محور اولویت‌بخشی به نوآوری و خلاقیت و تسهیل مسیر فعالیت خلاقانه اصلاح شود و در این زمینه هر نوع تسهیلات و امکاناتی که لازم است فراهم شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: طی ۷سال و نیم گذشته شاهد تلاش‌های معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد و تقویت نگاه حمایتی از فعالیت‌های دانش‌بنیان بوده‌ام که یکی از ثمرات آن رشد ۱۰۰ برابری بنگاه‌های دانش‌بنیان بوده است.

واعظی گفت: در سه سال گذشته با جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه بوده‌ایم و بیش از ۱۰ ماه هست که شیوع کرونا نیز بر سختی‌های تحریم و جنگ اقتصادی افزوده است. در تمام این مدت بنگاه‌های دانش‌بنیان یار و کمک‌حال دولت و کشور در تامین نیازمندی‌هایی بوده‌اند که شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بتوانیم در داخل آنها را تولید کنیم.

وی با قدردانی از همه تلاش‌هایی که طی چهار دهه گذشته برای شکل‌گیری مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است، گفت: نگاه معطوف به گسترش کمی در دانشگاه آزاد امروز به نگاه معطوف به ارتقای کیفی تغییر یافته است و تفاوت دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌ها این است که هر تغییری در هر بخش از آن یک تغییر در دانشگاهی به وسعت همه کشور است و این بسیار ارزشمند و شایسته قدردانی است و در همین جا از همه مسوولان و زحمت‌کشان دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می‌کنم.

رئیس دفتر رئیس جمهور غلبه نگاه کیفی و خلاقیت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی متنی است که مقام معظم رهبری شخصاً خط به خط آن را انشا کردند و نگاه معطوف به پرورش خلاقیت و استفاده از ایده‌های جدید برای خلق ثروت در تحقق اهداف این بیانیه جایگاه بسیار مهمی دارند و لذا اقداماتی چون ایجاد مراکز نوآوری و فناوری در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و برگزاری مسابقه‌های علمی نظیر مسابقه شهید موسوی دانشگاه آزاد اقدامات شایسته تقدیر هستند.

 

اخبار سیاسی |


منتشر شده

در

اخبار سیاسی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *