دوومیدانی روی ریل تغییرات!

دوومیدانی روی ریل تغییرات!
دوومیدانی روی ریل تغییرات!

به گزارش ایسنا، تغییرات دوومیدانی در یک سال اخیر برای این رشته المپیکی حواشی زیادی را به وجود آورده است که یکی از دلایل اصلی آن در پیش بودن انتخابات ریاست این فدراسیون است. پایان ریاست مجید کیهانی و انتخاب ایرج عرب به عنوان سرپرست، انتصاب پژمان معتمدی به جای هاشم صیامی در پست سرپرست دبیری فدراسیون، برگزاری مجمع و انتخاب افشین داوری به عنوان رئیس، ملغی شدن مجمع و تاکید بر برگزاری مجدد آن، انتخاب مهدی مبینی به عنوان سرپرست فدراسیون، تغییر در روسای هیات‌های دوومیدانی اردبیل و آذربایجان شرقی و استعفای معتمدی تغییراتی است که از ۲۴ مهر ۹۸ آغاز شده و ادامه داشته است.

این تغییرات در روند برنامه‌ریزی و آماده‌سازی ورزشکاران هم بی‌تاثیر نیست چرا که نمی‌توان برنامه‌ریزی بلند مدتی را انجام داد، در نتیجه تصمیمات مقطعی و موقتی است و شاید نتوان انتظار نتایج خوبی داشت.

هادی سپهرازد، مربی و کارشناس در مورد وضعیت دومیدانی به ایسنا گفت: “فدراسیون بعد از مسابقات قهرمانی آسیا وارد بحث‌های انتخاباتی زودهنگام شد و تمرکز لازم برای برنامه‌ریزی و هدایت کار از بین رفت. تاکنون یک رئیس و دو سرپرست را به خود دیده و برنامه‌ریزی مدونی برای ادامه کار نداشته چون هدف سرپرست برگزاری انتخابات است و فدراسیون بدون رئیس نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشد. امیدوارم دوومیدانی هرچه سریع‌تر از این بلاتکلیفی خارج شود چون همه ورزشکاران چه بزرگ و چه کوچک در شرایط سردرگمی به سر می‌برند.”

فدراسیون در زمان سرپرستی عرب، برنامه چندین ورزشکار را بررسی و برخی از آنها را به اردوهای برون مرزی اعزام کرد. آن‌گونه که گفته شد هدف از این اعزام‌ها آماده‌سازی ورزشکارانی است که شانس کسب سهمیه المپیک از طریق ورودی یا رنکینگ دارند. به این ترتیب بهنام شیری و حسین رسولی (پرتاب دیسک) در بلاروس، کیوان قنبرزاده (پرش ارتفاع) در روسیه و حسن تفتیان (دوی ۱۰۰ متر) در فرانسه تمرین کردند. تفتیان در این مدت در چند مسابقه داخل سالن شرکت کرد و نتایج قابل قبولی کسب کرد اما در مورد تاثیر اردوی دیگر ورزشکاران نمی‌شود اظهار نظر کاملی داشت چرا که مسابقات ورزشی با شیوع ویروس کرونا لغو شدند. البته دو پرتابگر دیسک در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در مسابقه‌ای در کشور بلاروس شرکت کردند که عملکرد قابل قبولی نداشتند و پرتاب آنها به ۵۷ متر هم نرسید.

سپهرزاد در مورد اردوهای برون مرزی ورزشکاران گفت: “ورزشکارانمان را به کشورهایی اعزام کردیم که از نظر آب و هوایی شرایط مطلوبی برای تمرین ندارند؛ در سرمای منفی بلاروس اردوی پرتاب برگزار نمی‌کنند. از طرفی مربی آنها هم رزومه‌ای برای فدراسیون ارسال نکرده و گفت‌وگویی بین آنها انجام نشده است که مصداق طرح بی‌برنامه است. سوال اینجاست که به چه دلیل اردویی برگزار می‌شود که نتیجه آن از اردوی داخلی ضعیف‌تر است؟ از طرفی دیگر در گذشته هم ورزشکارانمان را به این کشورها اعزام کرده بودیم اما نتیجه‌ای به دست نیاوردیم به گونه‌ای که یکی از آنها به مسابقات آسیایی اعزام نشد و دیگری هم نتیجه قابل قبولی کسب نکرد. با این سیستم که فقط بخواهیم کاری انجام بدهیم، موفق نمی‌شویم و دلیل آن هم بلاتکلیفی دوومیدانی است.”

این رشته پایه و مادر برای موفقیت نیاز به برنامه ریزی مدون دارد، هرچند که تا انتخاب رئیس فدراسیون نمی‌توان انتظار چنین برنامه‌ای داشت اما تغییرات زیاد و در نتیجه تزریق تفکرات متفاوت می‌تواند این رشته را دچار سردرگمی کند. بنابراین نیاز است که مسئولان ورزش با حساسیت، در این زمینه تصمیمات دقیقی اتخاذ کنند و تا زمان برگزاری مجمع، در جهت ثبات و آرامش دوومیدانی قدم بردارند.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار ورزشی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *