دولت عراق از آغاز مجدد روابط قطر و عربستان استقبال کرد

اعتمادآنلاین| دولت عراق امروز (جمعه) از آغاز مجدد روابط قطر و عربستان استقبال کرد.

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق امروز گفت که کشورش به شورای همکاری خلیج فارس به خاطر موفقیت اجلاس اخیر سران این شورا تبریک می گوید.

وی افزود: ما از بازگشت روابط عربستان و قطر به حال طبیعی خود استقبال می کنیم.

فواد حسین همچنین نقش میانجیگرانه کویت در طول بحران بین دوحه و ریاض را ارج نهاد.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز پیش از این در تماس تلفنی با امیر قطر نسبت به مشارکت این کشور در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داده و گفته بود که مشارکت دوحه در اجلاس «العُلا» باعث تقویت مسیر این شورا و وحدت صفوف کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و به طور کلی جهان عرب می‌شود.

وی همچنین در تماس تلفنی با امیر کویت از تلاش این کشور برای آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در نشست اخیر این شورا در شهر «العُلا» عربستان حمایت کرد.

چهل‌ویکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا این شورا، سه‌شنبه این هفته به میزبانی عربستان و با حضور مقام‌های شش کشور عضو در شهر العُلا در عربستان سعودی برگزار شد.

در این نشست «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد عربستان، «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین، «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر عُمان، «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رییس دولت امارات و حاکم دبی، «نواف الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر حضور داشتند.

در جریان این اجلاس توافقنامه مصالحه با قطر امضا شد و این کشورها پایان اختلافات خود با دوحه را اعلام کردند.

بحران روابط میان چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ و به دلیل متن سخنرانی امیر قطر در یک رژه نظامی که وی پنجم خردادماه همان سال، جمهوری اسلامی ایران را «هژمونی» (قدرت برتر) منطقه و دو جنبش «حزب الله» و «حماس» را نیروهای مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی خوانده بود، آغاز شد.

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

 کشورهای تحریم کننده قطر در ادامه ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با این کشور اعلام کردند که قطع روابط با ترکیه و جمع شدن پایگاه نظامی این کشور در خاک قطر یکی از این شروط می باشد، اما دولت دوحه این شرط‌ها را در تضاد با حق حاکمیت خود دانسته و از تن دادن به آن خودداری کرده است.

چهار کشور یا شده عربی در این سه سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بسته بودند.

منبع: ایرنا


منتشر شده

در

اخبار روز, بین الملل

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *