دفاتر مسافرتی در صدور عدم تعهد ایرلاین‌ها شکایت می‌کنند

دفاتر مسافرتی در صدور عدم تعهد ایرلاین‌ها شکایت می‌کنند

دفاتر مسافرتی در صدور عدم تعهد ایرلاین‌ها شکایت می‌کنند

امیرپویان رفیعی شاد رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه صحبت‌های وزیر میراث فرهنگی و وزیر راه درباره برگشت خسارت ناشی از لغو پروازها به مردم پیامدهایی را برای آژانس‌های مسافرتی داشت. در واقع دفاتر مسافرتی واسط بین ارائه‌کنندگان خدمات و مصرف کنندگان خدمات سفر هستند. دفاتر مسافرتی تولیدکننده خدمات نیستند و نهایت می‌توانند خدمات سفر در قالب بسته ارائه کنند. ولی مردم از ما توقع برگشت پول شأن را دارند. ما در حوزه ایرلاین‌های داخلی و خارجی دچار مشکلات متعددی هستیم. طبیعتاً وقتی وزیر می‌گوید که وجوه دریافتی مردم باید برگشت داده شود باید تعیین تکلیف کنند که چگونه این کار انجام شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته، همیشه توپ در زمین آژانس‌ها بوده است؛ درحالی‌که ما واسطه هستیم و دفاتر پول بلیت‌ها را به ایرلاین داده و شرکت‌های هواپیمایی از بازپرداخت آن امتناع می‌کنند؛ مثل هواپیمایی ترکیه‌ای که اعلام کرده وجوه ۶۰ روز پس از اولین پرواز پرداخت می‌شود. درحالی‌که نمی‌دانیم اصلاً اولین پرواز چه زمانی خواهد بود و کرونا کی از بین می‌رود تا بتوانیم آن را پس بگیریم. این‌روزها نوک پیکان به‌سمت دفاتر گرفته می‌شود و مردم هم فکر می‌کنند این‌تخطی از سوی دفاتر مسافرتی است. شاید این‌میان دفتری تخطی کند ما منکر آن نمی‌شویم ولی تعدادشان کم است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران در ادامه گفت: مدیران برخی از ایرلان‌ها می‌گویند وجوه دریافتی در قالب ارز از کشور خارج و به شرکت مرکزی واریز شده است. درحالی‌که برگشت آن غیرممکن نیست. اگر این‌وجوه به هرطریقی از کشور خارج شده از همان‌طریق هم می‌تواند دوباره وارد کشور شده و به دفاتر پرداخت شود تا دفاتر هم به وظایف خود عمل کنند و به مردم پول لغو پروازها را برگردانند. البته برخی از آنها اصلاً پولی هم خارج نکرده‌اند. اما اکنون احساس می‌کنیم ایرلاین‌هایی که در ایران باقی مانده‌بودند و کار می‌کردند، تنها برای انتفاع شخصی خودشان فعالیت می‌کنند و باعث شده که پول دفاتر بلاتکلیف بماند و دفاتر مسافرتی را حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدهکار کند. رقمی که می‌تواند اقتصاد را متزلزل کند. آنهم اقتصادی که روزگار چندان‌روزگار خوبی نداشت و کرونا هم تیر خلاصی بود به آن و البته صنعت گردشگری.

رفیعی‌شاد با بیان اینکه وقتی ما هنوز پول را از خطوط هوایی نگرفته‌ایم، چه‌طور آن را به مردم برگردانیم، گفت: اگر ایرلاین‌ها در چند روز آینده همکاری لازم را در پرداخت جریمه لغو پروازها نکنند، از آنها به مراجع قضائی شکایت می‌کنیم. این‌جا متولیان مربوطه باید وارد موضوع شوند و به مدیران این خطوط هوایی فشار بیاورند تا به تعهداتشان عمل کنند. شاید الان پروازی وجود نداشته باشد اما در روزهای آتی این‌خطوط هوایی برای مجوزها و کارهای دیگر دست‌شان زیر ساطور سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی با انتقاد از بخشنامه معاونت گردشگری درباره استرداد خسارت لغو پروازها توسط دفاتر مسافرتی گفت: این‌بخشنامه که به نظر من باید کار کارشناسی روی آن انجام می‌گرفت، عنوان نکرده مگر دفاتر وجوه نقد دارند که مردم پول خود را از دفاتر بگیرند. این‌موضوع اکنون موجب جنگ روانی بین ما و مردم شده است. این‌اتفاق هم فشاری را به همکاران ما وارد کرده و هم اعتماد مردم را به ما از بین می‌برد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *