دانش بنیان‌هایی که خروج ارز و کرونا را مهار کردند

دانش بنیان‌هایی که خروج ارز و کرونا را مهار کردند

 

شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در کنترل و مبارزه با ویروس کووید-۱۹ بصورت فعال و موثر عمل کردند که به این دستاوردها اشاره شده است.
دریافت نسخه الکترونیک نتایج آزمایش کووید-۱۹

شرکت مهندسی راهکار طب آزما در راستای کاهش تردد شهروندان سیستم های نرم افزاری و سرویس های دریافت نسخه الکترونیک نتایج آزمایش کووید-۱۹ را ارائه کرد و توسعه داد.

همچنین این شرکت به عنوان شرکت تولید کننده سیستم های نرم افزاری حوزه سلامت، در همکاری و اقدام مشترک با معاونت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و در قالب پروژه سپاس، در حال انجام کلیه اقدامات لازم برای توسعه سیستم های نرم افزاری و سرویس های دریافت نسخه الکترونیک و ارسال نتایج آزمایش کوید-۱۹ که در آزمایشگاه ویروس شناسی کیوان، به عنوان یکی از مراکز تحت پوشش خود در حال انجام است، می باشد.

فراهم آوردن پذیرش از راه دور برای برخی بیمارستانهای دولتی ارسال کننده نمونه به این آزمایشگاه (بیمارستان فیروزگر، بیمارستان رسول اکرم و .. )، طراحی نرم افزار بر روی کیوسکهای پرداخت الکترونیک به منظور ایجاد امکان پرداخت الکترونیک هزینه آزمایش (بدون نیاز به مراجعه به باجه صندوق) و دریافت پرینت جواب توسط بیمار (بدون نیاز به مراجعه  به باجه  جواب‌دهی) و امکان پذیرش (بدون نیاز به مراجعه به باجه پذیرش) از دیگر خدمات این شرکت است.

تولید داخلی داروهای وارداتی و جلوگیری از خروج ارز

همچنین توسعه دانش و تکنولوژی تولید داخل برخی داروهای شیمیایی وارداتی از جمله قرص‌های وارفارین، لینزولید، میرتازاپین، ریلوزول،سولامرکربنات، آنتی بیوتیک وسیع الطیف لینزولید توسط شرکت دارویی دانش بنیان «هوگر دارو دانش» صورت گرفت.

این شرکت اقدام به توسعه دانش و تکنولوژی تولید داخل برخی داروهای شیمیایی وارداتی از جمله قرص‌های وارفارین، لینزولید، میرتازاپین، ریلوزول، سولامرکربنات، آنتی‌بیوتیک وسیع‌الطیف لینزولید و سایر داروهای شیمیایی کلیدی کشور نموده است که نه تنها باعث دسترسی آسان بیماران به این داروها در شرایط سخت تحریمی شده بلکه موجب کاهش چشمگیر قیمت این محصولات در داخل کشور و جلوگیری از خروج ارز برای واردات محصولات مشابه شده است.

همچنین آنتی بیوتیک وسیع الطیف قرص لینزولید ۶۰۰ میلی گرمی (باکتوگر ۶۰۰) از جمله آنتی بیوتیک های وسیع‌الطیف با اثر بخشی بالا در درمان بیمار… تولید شده است.
نانو داروی گیاهی قوی و تنظیم سیستم ایمنی

شرکت دانش‌بنیان فناوری نانودارو البرز در زمینه تحقیق و تولید نانوداروها و نانوحامل‌های دارویی فعالیت داشته و اقدام به تولید محصول با برند کورکدن (Curcuden) کرده است.

این محصول که یک نانودارو با ماده مؤثره گیاهی(زردچوبه) و دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ و همچنین مجوز تولید از سازمان غذا و داروی ایران در تاریخ ۱۶/۹/۹۸ است.

این محصول به استناد تحقیقات علمی مطرح در مقالات بیشمار به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی بدون هرگونه عوارض جانبی با خاصیت تنظیم کننده سیستم ایمنی معرفی شده است که قبلا جزو داروهای وارداتی بود و این شرکت با تلاش محققین کشور در داخل اقدام به تولید آن کرد.

حال با توجه به شرایط حساس حاصل از گسترش ویروس کرونا و بحث تحریم داروهای وارداتی، این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای درمان‌های ضد التهاب در دستگاه تنفس فوقانی بیماران مبتلا به کرونا نیز باشد. بر همین اساس جهت انجام تست‌های ویژه بیماران کرونایی، مذاکراتی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سایر مراجع مرتبط در حال انجام است.
کیف پول الکترونیک ریالو

شرکت رایانش امید پیشرو فناوران، رشد یافته در مرکز رشد پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی با توجه به امکان انتقال ویروس از طریق پول و کارتهای بانکی، این شرکت با ایجاد بستری برای پرداخت الکترونیک امکانی برای کاهش شیوع ویروس ایجاد کرده است و کاربران برای پرداخت می‌توانند از گوشی هوشمند استفاده کرده و با اسکن کد دو بعدی QR بدون تماس فیزیکی اقدام به پرداخت کنند.

طرح توزیع ملی کالا

طرح «توزیع ملی کالا» با همکاری وزارت بهداشت امکان ارائه اقلام بهداشتی از جمله ماسک، مایع ضدعفونی کننده و .. به مردم با نظارت دقیق و شفافیت بالا ایجاد می‌شود. مراکز ارائه دهنده اقلام بهداشتی در اپلیکیشن بر روی نقشه مشخص شده و کاربران به راحتی می‌توانند به این اماکن دسترسی داشته باشند.

همچنین در هنگام خرید با اسکن کد دو بعدی کد ملی، شماره موبایل، تعداد و انواع کالاهای خریداری شده ثبت خواهد شد که از مزایای  آن می‌توان  به نظارت بر پخش، خرید و موجودی کالا در مراکز توزیع، ایجاد سهمیه برای هر فرد، جلوگیری از احتکار اشاره کرد.

پلتفرم آنلاین خدمات سلامت خانگی گارودا

فعالیت‌های جاری شرکت پویا پرتو پیشرفته ارائه آنلاین خدمات گردشگری سلامت بود که با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور، اولین فعالیت های شرکت در راستای کمک به بهداشت عمومی مردم شریف تهران با ارایه خدمات بهداشتی با صفر درصد سود از قبیل دسترسی به ماسک‌های طبی، مواد ضد عفونی کننده … بود و در عین حال با هدف کمک به قرنطینه خانگی با نگاه ویژه تامین مایحتاج بیماران خاص تنفسی، قلبی، دیابتی و کلیوی ضمن تعیین نیازهای این بیماران زمینه‌ای اقدام به طراحی پلتفرم  آنلاین خدمات سلامت خانگی کرد.

تاکنون بیش از ۱۵ مقاله جامع آموزشی درباره ویروس کرونا آماده و در وبسایت گارودا بارگزاری شده است.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۷۱هزار و۶۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴۴۷۴نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور روز یکشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز( ۲۴ فروردین) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور به ۷۱ هزار و ۶۸۶ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته۱۱۷ بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع  این بیماری در کشور تاکنون ۴۴۷۴ نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش ها تا کنون ۴۳هزار و ۸۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور  بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند و ۳۹۳۰ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی گفت: اکنون ۲۶۳ هزار و ۳۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *