خود نظارتی در شوراها ضروری است

خود نظارتی در شوراها ضروری است
خود نظارتی در شوراها ضروری است

شیما افشاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز تشکیل شوراها، با بیان اینکه شوراها یکی از نهادهای مردمی و تجلی مشارکت مردم در امور و سرنوشت‌شان است، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و با پشتوانه درس بزرگ حکومت اسلامی مبنی بر ضرورت مشورت در امور شورا بنا نهاده شد.

وی با یادآوری اینکه آغاز به کار دیرهنگام شوراها باعث شده است تا این نهاد مردمی با تاخیر به دوره بلوغ برسد افزود: طی پنج دوره فعالیت شورا، اعضای شوراها با وجود همه فراز و نشیب‌ها، دستاوردهای مثبتی داشته و اکنون در دوران جوانی و در پی شناخت نقاط ضعف و رفع آن و نیز تقویت نقاط مثبت هستند.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با بیان اینکه شورا نیز همانند سایر نهادهای مردمی دارای نقاط قوت و ضعف است، تصریح کرد: ضعف در شرایط انتخاب اعضای شورا، محدود شدن وظایف در قوانین در هر اصلاح، ضعف در آموزش، کم‌توجهی و کم‌اهمیت جلوه دادن انتخاب اعضای شورا در انتخابات برای مردم و نیز نگاه قومی در انتخاب اعضا، از جمله چالش‌های پیش رو در شوراهای اسلامی به شمار می‌رود.

افشاری با بیان اینکه خودنظارتی ضعیف و نیز لابی‌هایی که مثبت نبوده و در جهت منافع مردمی نیست، همواره به این نهاد آسیب زده است، ادامه داد: با توجه به اینکه اعضای شورا منتخب مردم بوده و مردم نیز آن‌ها را در نظارت بر امور شهر و روستا و نیز احقاق حقوق خود وکیل خود می‌دانند، انتظار از آن‌ها بیش از پیش است، بنابراین کم‌ترین و کوچک‌ترین خطا در بین جامعه شورایی نابخشودنی بوده و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان اظهار کرد: خودنظارتی در بین اعضای شورا اهمیت مضاعفی داشته و قطعاً مسئولان دولتی با نظارت دقیق مشاوره و تذکر به‌جا آموزش مستمر و مفید حمایت مادی و معنوی می‌توانند در پیشبرد اهداف شورا مفید باشد.

افشاری با بیان اینکه یکی از راه‌های تقویت شوراها را تقویت شوراهای فرادست است که می‌تواند مرجع مناسبی برای شوراهای پایه باشد، خاطرنشان کرد: این امر باید از سطح کلان تا خرد عملی شود. معتقدیم هر چه شورای عالی استان‌ها تقویت شود، سایر زیرمجموعه‌های آن نیز تقویت می‌شود.


منتشر شده

در

زنجان

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *