خسارت بحران‌های طبیعی امسال و پارسال چقدر جبران شده است؟

خسارت بحران‌های طبیعی امسال و پارسال چقدر جبران شده است؟
خسارت بحران‌های طبیعی امسال و پارسال چقدر جبران شده است؟
 امیر قادری در گفت وگو با ایسنا درباره آخرین گزارش از اقدامات بازسازی در پی بحران‌ها و حوادث طبیعی امسال و سال گذشته در کشور گفت: در سیل فروردین سال گذشته در مجموع ۱۶۳ هزار و ۲۷۰ واحد مسکونی آسیب دید که از این تعداد، ۸۴۵۳ واحد مسکونی شهری و ۵۸ هزار و ۲۶۶ واحد روستایی تخریب شده (احداثی) و ۹۶ هزار و ۵۵۱ واحد مسکونی و تجاری شهری و روستایی نیازمند تعمیر بوده است.
قادری با بیان اینکه ۴۱ درصد از کل واحدهای آسیب دیده نیازمند احداث و ۵۸ درصد از کل واحدهای آسیب دیده نیازمند تعمیر در سه استان گلستان، خوزستان و لرستان بوده است، گفت: از مجموع واحدهای مسکونی، تجاری و معیشتی نیازمند احداث، تعمیر و جبران خسارت، تاکنون تعداد ۲۱۷ هزار و ۴۱۳ مورد جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌ است.
معاون امور بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام اینکه تعمیر ۸۹ درصد واحدهای نیازمند تعمیر مناطق سیل زده انجام شده است، تصریح کرد: در راستای بازسازی اماکن مسکونی تخریب شده این مناطق، ۹۲ درصد عملیات پی‌کنی، ۸۴ درصد عملیات فونداسیون و ۶۲ درصد عملیات سقف اجرایی شده است.
وی درباره جبران خسارات بخش کشاورزی خسارت دیده از سیل سال گذشته گفت: تا کنون ۱۲۳۷۶ میلیارد ریال در قالب کمک بلاعوض و ۱۰۵۹۸ میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده است.
قادری با اشاره به تخریب ۳۰۰۰ واحد مسکونی در ۱۰۶ روستا طی زلزله آبان ماه سال گذشته در استان آذربایجان شرقی گفت: از این تعداد ۲۸۷۳ واحد (۹۶درصد) جهت دریافت تسهیلات بازسازی به بانک معرفی  شده‌اند که عملیات پی‌کنی ۶۲۱ واحد، عملیات فونداسیون ۲۵۲ واحد، اجرای اسکلت ۱۵۵ واحد و اجرای سقف ۴۲ واحد انجام شده است.
وی  همچنین با اشاره به تأکید قوانین و اسناد بالادستی مدیریت بحران به فراگیر کردن بیمه حوادث غیرمترقبه جهت مدیریت ریسک و کاهش هزینه های دولت بعد از وقوع مخاطرات طبیعی گفت: بررسیها نشان می دهد که ۱۰ درصد از خسارت‌های مربوط به سیل اوایل سال گذشته در تعهد شرکت های بیمه قرار داشته است و بقیه خسارت دیدگان بیمه نشدند.
معاون امور بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بارش های گسترده در جنوب شرق کشور که از ۲۰ دی ماه سـال گذشته به مدت سـه روز رخ داد منجر به سیل و آبگرفتگـی وسیعی در برخـی از شهرستان های استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان شد که در این مدت، در سطح استان سیستان و بلوچستان ۱۲۵ میلیمتر باران باریده است که متوسط سالیانه بارش در استان سیستان و بلوچستان برابر ۱۱۳ میلیمتر است.
وی بیان کرد: در استان سیستان و بلوچستان ۱۶۲۵۰ واحد مسکونی شهری و روستایی نیازمند بازسازی و ۸۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری نیازمند تعمیر، در استان هرمزگان ۲۳۹ واحد مسکونی شهری و روستایی نیازمند بازسازی و ۱۴۸۳ واحد مسکونی و تجاری نیازمند تعمیر و در استان کرمان ۱۰۱۰ واحد مسکونی شهری و روستایی نیازمند بازسازی و ۶۲۳ واحد مسکونی و تجاری نیازمند تعمیر دچار خسارت شدند.
قادری با اشاره به شروع مرحله تشکیل پرونده و مراحل ابتدایی معرفی به بانک واحدهای خسارت دیده در استان های جنوب شرق، گفت: هیأت وزیران به منظور جبران خسارات این استان ها، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی و مبلغ ۵,۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض و مبلغ ۱۰,۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تسهیلات برای استان سیستان و بلوچستان، مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی، مبلغ ۱۸۴ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض و مبلغ ۵۰۴ میلیارد ریال اعتبار جهت تسهیلات برای استان هرمزگان و مبلغ ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی، مبلغ ۳۰۷ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض و مبلغ ۷۰۹ میلیارد ریال اعتبار جهت تسهیلات برای استان کرمان مصوب کرده است.
وی افزود: در راستای بازسازی این مناطق، تاکنون در مجموع در سه استان، تعداد ۵۷۲۲ واحد احداثی، تعمیری و معیشتی (تأمین وسایل زندگی) و تعداد ۱۰۵۶۱ واحد جهت دریافت کمک بلاعوض بازسازی، تعمیر، تأمین واحدهای معیشتی و کمک اجاره بها به بانک های عامل معرفی شدند.
معاون امور بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در پایان خسارات ناشی از سیل ابتدای سالجاری ـ فروردین ماه ۱۳۹۹ ـ در استان سیستان و بلوچستان را نیز قابل توجه برآورد کرد و گفت: براساس آمار اداره کل مدیریت بحران استان که در حال بررسی می باشد، در بخش تاسیسات زیربنایی بالغ بر ۶,۵۰۰ میلیارد ریال، در بخش اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال و در بخش کشاورزی بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال خسارت به این استان وارد شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *