خدمات بیمه سلامت به بیماران کرونا/بیمه رایگان ۵۰۰ هزار نفر

خدمات بیمه سلامت به بیماران کرونا/بیمه رایگان ۵۰۰ هزار نفر

خدمات بیمه سلامت به بیماران کرونا/بیمه رایگان ۵۰۰ هزار نفر

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر موهبتی، در نشست خبری روز یکشنبه در خصوص اقداماتی که در سال ۹۸ انجام شد، اظهار داشت: سازمان الکترونیک یکی از پروژه‌هایی بود که باعث ایجاد پایگاه برخط بیمه‌شدگان شد که بر اساس آن، اطلاعات بیمه‌شدگان سازمان‌های مختلف مانند تأمین اجتماعی به صورت آنلاین برای اولین‌بار در این پایگاه قرار گرفته است و مفهوم آن، این است که دیگر هیچ همپوشانی ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: در هیچ دفتر پیشخوانی بدون کنترل با سایر بیمه‌ها، دفترچه بیمه صادر نمی‌شود مگر آنکه پایگاه‌های دیگر اطلاعات خود را به سرعت وارد نکنند و باعث شوند چند همپوشانی کوچک ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه در حال حاضر در تمامی بیمارستان‌های دولتی رسیدگی به اسناد پزشکی به صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: اسناد دو میلیون و ۶۶۰ هزار پرونده بستری بررسی شده و در حال حاضر ۸۰ درصد اسناد پزشکی به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود.

موهبتی تأکید کرد: در سال ۹۹ تمام بیمارستان‌های غیردولتی نیز امکان رسیدگی اسناد پزشکی به صورت الکترونیکی را خواهند داشت که این امکان تا پایان سال فراهم می‌شود.

وی در خصوص اجرای نسخه الکترونیک نیز گفت: در ۳۰ درصد شهرستان‌ها (حدود ۲۳۵ شهرستان) این اتفاق رخ داده و بخش قابل توجهی از مطب پزشکان وارد این پوشش شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹، ۷۰ درصد مطب‌های سراسر کشور تحت پوشش قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در کشورهای دیگر ممکن است نسخه الکترونیک ۱۰ تا ۱۵ سال زمان ببرد اما امروز در کشور ما این‌گونه نیست و سعی می‌کنیم در سال جاری این برنامه را به اتمام برسانیم.

موهبتی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ باید پروژه‌ها را به اتمام برسانیم، گفت: ممکن است با تغییر دولت، برخی طرح‌های ناقص دچار بازنگری شوند اما تمام تلاش ما این است که تا ۶ ماهه ۱۴۰۰ پروژه‌های آی‌تی را به مرحله قابل قبولی برسانیم.

وی به طرح استحقاق سنجی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این طرح به بخش سرپایی ورود نکرده بودیم و استحقاق سنجی فقط در بیمارستان‌های دولتی اجرایی شده بود به طوری که رفع همپوشانی، احراز هویت و اعتبار دفترچه در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شد و قرار بود از اردیبهشت ماه در بخش سرپایی این طرح اجرایی شود که این‌گونه نیز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: در بخش سرپایی ۴۳ هزار مرکز طرف قرارداد ما هستند و ۱۷۰ میلیون بار مراجعه داریم اما در بخش بستری ۹۰۰ مرکز طرف قرارداد و ۴.۵ میلیون بار مراجعه داریم به همین دلیل اجرای این طرح در مراکز سرپایی سخت‌تر است که سعی می‌کنیم آن را اجرایی کنیم و به تدریج به سمت حذف دفترچه بیمه در مراکز خواهیم رفت.

وی با تأکید بر اینکه در طول سال ۲۰ تا ۲۲ میلیون دفترچه چاپ می‌شود، گفت: با اجرای این طرح، به سمت کاهش چاپ دفترچه و به مرور حذف آن در مراکز حرکت می‌کنیم و در سال ۹۹ استحقاق سنجی را در تمام مراکز سرپایی اجرا خواهیم کرد.

موهبتی در خصوص پرداخت بدهی‌ها در سال ۹۸ اظهار داشت: در سال گذشته ۵ تا ۶ ماه بدهی مراکز سال ۹۷ را پرداخت کردیم و در حال حاضر به بخش خصوصی هیچ بدهی که مربوط به سال ۹۷ باشد، نداریم.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، پرداخت‌های سال ۹۸ ما به بخش خصوصی، به آذرماه و بخش دولتی نیز به آبان ماه رسیده است، در بخش خصوصی بیمارستانی نیز آخرین پرداخت‌های ما مربوط به آبان و آذر است و در مجموع وضعیت ما نسبت به سال‌های قبل‌تر از آن بهتر است.

وی به ارزیابی وسع اشاره کرد و گفت: دو میلیون و ۷۰ هزار نفر به سامانه مراجعه کرده و درخواست ارزیابی وسع داده که از این تعداد، یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تعیین دهک شده‌اند و مشخص شد ۵۴ درصد این افراد در دهک‌هایی هستند که باید تحت پوشش بیمه رایگان سلامت قرار گیرند.

موهبتی گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار پیامک به افرادی که تعیین دهک شده‌، ارسال کرده‌ایم و تقریباً ۹۰ درصد پیامک‌ها برای آنها ارسال شده و ۶۵ درصد (۵۰۰ هزار نفر) دفترچه رایگان را گرفته‌اند و ۵۰۰ هزار نفر نیز بیمه پرداز شده‌اند که این اتفاق خوبی بوده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: طرح ۶ ماهه ارزیابی وسع ما در حال اتمام است که باید تعیین تکلیف شود در خصوص ادامه یا اتمام آن. همچنین قرار بود گروه‌هایی که قبلاً بیمه شده‌اند تحت ارزیابی وسع قرار گیرند که به دلیل شرایط کرونا، این اقدام آغاز نشد.

وی به عملکرد سازمان بیمه سلامت در خصوص بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: مرکز ۱۶۶۶ ما با ظرفیت ۱۳۰ خط و حضور ۷۰ پرستار و ۴۰ پزشک، پاسخگوی سوالات روزانه مردم (۱۰ هزار پیام) بود که البته اخیراً این میزان کم شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تأکید کرد: ۴۰۰ هزار تماس تلفنی داشتیم که به دلیل کم شدن استرس مردم، تعداد تماس‌های ما نیز کاهش یافته همچنین نوع سوالات نیز تغییر کرده است.

موهبتی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار تماس از تماس‌های متصل شده با سامانه ۱۶۶۶ به لایه دوم ما که پزشکان هستند، ارجاع داده شد، گفت: از این تعداد ۶.۵ درصد به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

وی گفت: همچنین تمدید اعتبار دفترچه بیمه سلامت تا پایان خرداد ماه از دیگر اقداماتی بود که انجام و باعث شد ۹۰۰ هزار مراجعه در اسفند کاهش پیدا کند. در گذشته سی‌تی‌اسکن هر ۶ ماه یکبار باید انجام می‌شد اما در حال حاضر این سقف برداشته شده و با نظر پزشک و در صورت نیاز چندین‌بار می‌تواند انجام شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: از آغاز کرونا تاکنون ۲۳ هزار بیمه شده ما بستری شده که ۱۲۵ هزار «تخت‌روز» بوده است. همچنین به دلیل کاهش عمل‌ها و مراجعه مردم به بیمارستان‌ها ۳۱ درصد هزینه‌ها و ۳۸ درصد بار مراجعه کاهش یافته است.

موهبتی گفت: هزینه‌های دارو و درمان بیماران کرونایی افزایش پیدا کرده است. همچنین تمامی خدمات مربوط به بیماران کرونا تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد و ۹۰ درصد هزینه‌های افراد را بیمه پرداخت می‌کند؛ چنین اقدامی حمایت خوبی است که در کشور انجام شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مردم در تخت بیمارستان تحت پوشش بیمه سلامت قرار نمی‌گیرند مگر آنکه گرفتار بیماری کرونا شوند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: قرار بود اجرای طرح «مشوق‌های بیمه‌ای» از اول اسفند ماه در استان گلستان انجام شود که به دلیل بیماری کرونا، این اتفاق رخ نداد؛ امیدواریم در ماه‌های خرداد و تیر بتوانیم آن را اجرایی کنیم و بر اساس این طرح، بین خود مراقبتی و حق بیمه افراد، ارتباطی ایجاد خواهد شد که تاکنون این‌طور نبوده است.

وی در مورد بیمه معتادان گفت: در سال گذشته به علت اینکه قرار بود بودجه بیمه معتادان به ستاد مبارزه با مواد مخدر برود، این بیمه معلق شد، در نهایت بودجه به این ستاد هم نرفت، اما با مصوبه جدید در قانون بودجه ۹۹ دوباره این بودجه به سازمان‌های بیمه‌ای برگشت و از ۱۵ اردیبهشت اجرایی می‌شود.

موهبتی با اشاره به اینکه پوشش بیمه‌ای معتادان از ۱۵ اردیبهشت برای ۴۳ هزار معتاد برقرار می‌شود گفت: معتادان از این تاریخ می‌توانند در ۱۵۹ مرکز درمان اعتیاد دولتی و ۲۷۴ مرکز خصوصی ۹ خدمت مختلف از جمله سم زدایی، درمان نگهدارنده و مشاوره روانشناسی را در این مراکز با پوشش ۷۰ درصدی بیمه دریافت کنند. وی گفت: از ۴۳ هزار معتاد تحت پوشش بیمه حدود ۲۸ هزار نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *