حال و هوای نمایشگاه دفاع مقدس مشهد در آستانه «چهل سالگی»

حال و هوای نمایشگاه دفاع مقدس مشهد در آستانه «چهل سالگی»

حال و هوای نمایشگاه دفاع مقدس مشهد در آستانه «چهل سالگی»

 

ایسنا/خراسان رضوی نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس با حضور حدود ۴۳ یگان نیروهای مسلح، دستگاه، اداره، نهاد و تشکل‌های مردم‌نهاد دفاع مقدسی از ۳۱ شهریور در مشهد آغاز به کار کرده است، در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ غرفه در سالن ۱۰ هزار متری فردوسی برپا شده و در محیط عمومی نمایشگاه هم ادوات، تجهیزات و دستگاه‌های رزمی و مهندسی رزمی مستقر شده است.

از همان بدو ورود به نمایشگاه، ادوات جنگی قابل مشاهده است. تجهیزاتی که زمانی یاری‌گر فرزندان این سرزمین، در جنگ با دشمن متجاوز بودند. فرزندانی که به خاطر دفاع از اعتقادات، سرزمین و ناموسشان، دل به خطر زدند و اجازه ندادند رویای شومی که دشمن برای کشورشان دیده بود، تحقق یابد.

نکته جالب این نمایشگاه این است که سن و سال نمی‌شناسد، از کودکانی که پشت تانک‌هایی کوچکی که در محوطه نمایشگاه ارائه شده نشسته‌اند تا مردان میان‌سالی که با قدم زدن در نمایشگاه خاطرات سالهای جنگ را با خود مرور می‌کنند.

به سمت سالن نمایشگاه می‌رویم که پیش از ورود، دیدن صحنه‌ای توجه ما را به خود جلب کرد، در بخش کوچکی از محوطه کنار سالن، زمین‌های مناطق جنگی شبیه‌سازی شده است. از انواع خمپاره گرفته تا انواع مختلف مین، سیم‌های خاردار و سایر آلات جنگی. همه به صورتی هوشمندانه و تاثیرگذار، در داخل زمین فرورفته‌اند تا تداعی‌کننده زمین‌های مناطق عملیاتی‌ باشند.

به سمت مسوول این بخش می‌رویم که در حال توضیح دادن به بازدیدکنندگان در مورد انواع مین‌هاست، او که از اعضای تیم پاکسازی مناطق عملیاتی بوده و ظاهرا در این راه مجروح نیز شده است، درمورد تمام آلاتی که در بخش ارائه شده توضیح می‌دهد، از سازنده‌شان تا کاربردی که در جنگ داشته‌اند، می‌گوید آلاتی که در جبهه‌ها دشمن از آنان استفاده می‌کرده، ساخته شده کشورهای مختلفی بودند و این کشورها همگی در حال کمک به صدام بودند، در حالیکه جوانان کشور ما یکه و تنها در این جنگ نابرابر به دفاع از خاک خود پرداختند.

به سالن اصلی نمایشگاه وارد می‌شویم، غرفه‌های مختلفی از جمله کتاب، ماکت‌های نمایشی، ادوات جنگی و… به چشم می‌خورد، در غرفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل این مجموعه حضور دارد، او درباره فعالیت‌های این غرفه اظهار کرد: ما در این غرفه اقدام به ترویج کتاب‌های دفاع مقدس و معرفی کتاب به علاقه‌مندان کرده‌ایم. یکی از کارهایی که در این راستا انجام داده‌ایم، برگزاری طرح خوانش کتاب است.

وی در مورد این طرح بیان می‌کند: خوانش کتاب به چند روش در این غرفه انجام می‌شود. ما در هر کتاب قسمت‌هایی از آن را مشخص کرده‌ایم تا خواننده با مشاهده آنان، به سیر کلی کتاب پی ببرد و با آن آشنایی اولیه پیدا کند. بازدیدکنندگان در قسمتی از غرفه که به این کار اختصاص یافته است می‌نشینند و با مطالعه بخش‌های مشخص شده کتاب‌ها و آشنا شدن با آنان، در صورت تمایل اقدام به خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌ها یا به امانت گرفتن آن از کتابخانه‌ها می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از انجام اقداماتی در زمینه معرفی کتاب‌ها توسط خود خوانندگان در فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: چون به دلیل شیوع کرونا بسیاری از مردم نمی‌توانند در نمایشگاه حضور پیدا کنند، در تمام شهرهای استان، کتابخانه‌های عمومی هر منطقه‌ای در جلوی خانه یکی از شهدای آن منطقه، برنامه‌های این غرفه را پیاده می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اقدامات دیگر این غرفه در زمینه ترویج کتاب دفاع مقدس، در خصوص اقبال مردم به کتاب‌هایی با این موضوع عنوان کرد : اقبال عمومی به چنین کتاب‌هایی بسیار بالاست. طبق آماری که من دارم، حدود نیمی از کتاب‌هایی که از کتابخانه‌ها به امانت گرفته می‌شوند، رمان‌های دفاع مقدس هستند.

با فاصله اندکی از این غرفه، غرفه دیگری مشغول فروش کتاب است که مسوول این غرفه نیز دغدغه ترویج کتاب‌های دفاع مقدس را دارد، او که سابقه دو سال فعالیت در عرصه فروش کتاب‌های حوزه دفاع مقدس را دارد، در خصوص دغدغه‌های خود در این زمینه بیان کرد: ما دیدیم در نمایشگاه دفاع مقدس، کمتر به بحث کتاب پرداخته شده است. از همین رو اقدام به پریایی این غرفه در نمایشگاه کردیم. در خراسان رضوی، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، کتاب‌های بسیار پرباری را در این خصوص چاپ کرده، اما کسی نیست که آنان را به مردم ارائه دهد. در کتاب‌فروشی‌ها نیز بیشتر کتاب‌های نوشته شده در خصوص شهدای شاخص، به فروش گذاشته می‌شوند و کتاب‌هایی که در مورد زندگینامه شهدای کمتر شناخته شده نوشته شده‌اند، خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

او که عمده کارش در زمینه فروش اینترنتی کتاب است، ضمن درخواست از مسئولین برای کاهش قیمت کتاب‌ها، به جوانان نیز توصیه می‌کند برای داشتن یک الگوی خوب و موفق در زندگیشان، به کتاب‌های شهدا بیشتر توجه کنند. او همچنین به عنوان تجربه‌ای که از تاثیرپذیری از کتاب شهدا در زندگی خودش داشته است، به ازدواج آسانش در اوج سن جوانی اشاره می‌کند و می‌گوید: مطالعه زندگی‌نامه شهدا باعث شد تا من و همسرم ازدواج را سخت نگیریم و یک زندگی ساده و به دور از تجمل‌گرایی را با یکدیگر شروع کنیم.

اما در این نمایشگاه فقط به ترویج و نمایش دادن نمادهای دفاع مقدس پرداخته نشده است و غرفه‌هایی نیز مشغول نشان دادن موضوعات مربوط به مقاومت در سایر کشورها هستند. کشورهایی که سال‌هاست زیر سایه سنگین استکبار جهانی قرار دارند اما هرگز تسلیم قدرت دروغین مستکبرین نشده‌اند.

کتاب‌های داخل این غرفه، تصاویری که از قهرمانان مقاومت سایر کشورها از دیوار آویزان شده است، همه و همه نشان‌دهنده تداعی کننده “مقاومت” است. مسوول این غرفه در رابطه با اثرات جنگ بر کشورهای منطقه، می‌گوید: در ابتدا که این کشورها درگیر جنگ شدند، چیزی برای دفاع از خود نداشتند. تا جایی که بسیاری از مردمشان، برای دفاع از وطن خود به سنگ و تیروکمان متوسل می‌شدند. اما حالا این کشورها در جبهه‌ها با استفاده از ادوات پیشرفته جنگی، در حال مقابله با دشمن هستند و به پیشرفت‌های بسیار خوبی هم در دفاع از کشور خود و بیرون راندن دشمنان‌شان دست پیدا کرده‌اند.

در این غرفه اما، بیشترین تصویری که به چشم می‌خورد، تصاویر “احمد شاه مسعود” نماد مقاومت در افغانستان است. صاحب غرفه در خصوص شخصیت این مبارز آزادی‌خواه این گونه توضیح می‌دهد: در دوره مبارزه مردم افغانستان با شوروی، احمد شاه مسعود نقش زیادی در مبارزات افغانستان با شوروی داشت و کمک‌های مستشاری که ایران به افغانستان می‌کرده ، در شکل‌گیری بسیاری از پیروزی‌های این کشور نقش به سزایی داشته است.

وی می‌افزاید: همچنین کمک‌های مستشاری ایران به سایر کشورهای تحت ظلم، باعث شد یک روند تثبیت سیاسی در عراق، لبنان و سایر کشورهای محور مقاومت به وجود بیاید. به وسیله همکاری‌های انجام شده بین ایران و این کشورها، منافقین از عراق خارج شدند و الان دیگر منافقین خطر چندانی برای ما محسوب نمی‌شوند. جریان مقاومت در حال حاضر بسیار قدرتمند شده و خطری نمی‌تواند او را تهدید کند.

وی ادامه می‌دهد: این قدرت آن‌چنان است که آبان‌ماه سال ۹۶، سردار سلیمانی خبر از نابودی داعش داد. در حال حاضر داعش در هیچ کدام از نقاط زمین هیچ سیطره‌ای ندارد. دشمنان ما حاج قاسم را به شهادت رساندند، اما خون آن شهید بزرگوار ثمربخش بود و با فاصله بسیار کمی از شهادت سردار سلیمانی، خون او باعث شد تا قانونی مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور به تصویب برسد.

نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس با همکاری دستگاه‌های مختلف خراسان رضوی از ۳۱ شهریور در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد بر پا شده و تا ۶ مهر ماه نیز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام

 

اخبار اقتصادی

|بلیط اتوبوس , بلیط هواپیما , بلیط قطار | خرید شارژ , خبر فوری , درج آگهی رایگان


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *