جهش تولید در عرصه سلامت با نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شد

به گفته مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با آغاز شیوع کرونا در کشور، بیش از ۴۰۰ شرکت فناور در زمینه تولید محصولات مبارزه با کرونا فعالیت خود را جهت‌دهی کردند که این فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف تجهیز و درمان و شامل توانایی تولید حدود یک میلیون ماسک در روز، یک و نیم میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده در روز، تولید ونتیلاتور(دستگاه تنفسی)، مخازن اکسیژن، دماسنج‌های غیر تماسی، لباس‌های حفاظتی و کیتهای تشخیص است. در این میان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیشترین تولید ماسک را در میان این مراکز فعال به خود اختصاص داد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال با تحول و توسعه خوبی در تولید اقلام پیشگیری، مقابله و تشخیص بیماری کرونا در کشور مواجه بودیم که این امر با نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان محقق شد.

جعفر قیصری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در کشور با استفاده از دانش فنی و فناوری‌های به روز و برتر، تغییر خط تولید و افزایش ظرفیت اقدام به تولید انواع محصولات مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا کردند، اظهار داشت: این جهش تولید در بخش‌های مختلف از تجهیزات پزشکی گرفته تا نرم‌افزارها و سامانه‌های آنلاین اتفاق افتاد و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور در اقتصاد کشور را بیش از پیش نشان داد.

قیصری با تاکید بر اینکه بسیاری از این محصولات، قابلیت صادرات به خارج کشور در صورت رفع نیاز داخل را دارند، تصریح کرد: اگر فرایندهای مربوط به اخذ مجوزها برای این محصولات تسهیل شود به جهش تولید و صادرات آنها کمک بیشتری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در اسفند سال گذشته و در ابتدای همه‌گیری بیماری کرونا حدود ۱۵ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اقدام به تولید محصولاتی مانند مواد ضد عفونی ‌کننده، الکل و ماسک‌ نانو کردند، خاطرنشان کرد: اما در کمتر از یک ماه تعداد این شرکت ها ۲ برابر شد و در زمان حاضر ۳۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در حال تولید محصولاتی برای مقابله با بیماری کرونا هستند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه شرکت‌هایی که از ابتدا در این زمینه فعالیت داشتند، ظرفیت‌های خود را تکمیل و مشکلات فناوری و فنی را رفع کردند، گفت: تعدادی از آنها در ابتدای کار برای اخذ مجوزها با مشکلاتی مواجه شده که مسوولان اصفهان پیگیر تسهیل این فرایند و رفع آن شدند.

قیصری افزود: از بین این واحدها، ۱۰ شرکت در زمینه مواد ضدعفونی کننده، پنج شرکت در زمینه تجهیزات بیمارستانی و تنفسی، چهار شرکت در زمینه تولید ماسک، یک شرکت در تولید ابزار تصفیه هوا، یک شرکت در تولید تب‌سنج غیر تماسی، چهار شرکت در تولید دستگاه‌های ضدعفونی کننده، چهار شرکت در سامانه‌های برخط و خدمات فناوری اطلاعات و یک شرکت در راه‌اندازی خط تولید ماسک فعالیت می‌کند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ایجاد خط تولید ماسک سه لایه توسط یکی از این شرکت‌ها گفت: تاکنون حدود ۲۰ خط تولید ماسک توسط این شرکت ایجاد شده است و روزانه حدود ۱۵۰ هزار ماسک تولید می‌کند.

قیصری با بیان اینکه یکی از شرکت‌ها با افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید، توانست الکل مورد نیاز ۶ استان کشور را تامین کند، اظهار داشت: سه شرکت دانش بنیان با هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا محصولات خود را تولید و توزیع می‌کنند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به تولید دستگاه تب‌سنج غیر تماسی توسط یکی از شرکت‌های فناور  اشاره و اضافه کرد: این دستگاه می‌تواند در ورودی اماکن مختلف و ساختمانها قرار گیرد و میزان بدن دمای افراد را از فاصله مناسب اندازه گیری کند.

وی یکی از تولیدات شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را برنامه پایش عملکرد کارکنان توسط مدیران در روزهای دورکاری عنوان کرد و گفت: این برنامه می‌تواند در روزهایی که با چالش‌های دیگر مانند آلودگی هوا مواجه هستیم استفاده شود.

قیصری یکی دیگر از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان اصفهان را تولید ساختمان‌های پیش ساخته در موارد اضطراری مانند بیمارستان خواند و افزود: این شرکت می‌تواند در یک ماه بیمارستانی با ظرفیت ۴۰۰ تخت نصب کند.

وی یکی دیگر از محصولات دانش بنیان دیگر اصفهان را سامانه راهکار هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار (رهتاب) اعلام کرد و گفت: این سامانه به رصد کالا از مرحله توزیع تا فروش می‌پردازد و این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که کالای مورد نظر به دست مصرف کننده واقعی و با قیمت مناسب رسیده است و در واقع با شفاف سازی، جلوی احتکار را می گیرد.

به گفته وی، پیگیری‌های بسیاری برای استفاده از این نرم‌افزار در شبکه پخش برخی از اقلام ضروری در دوران کرونا شد اما در نهایت، این کار صورت نگرفت.

قیصری برخی حمایت‌های صورت گرفته از واحدهای فناور مستقر در این شهرک برای تولید محصولات سلامت محور را اعطای تسهیلات و مساعدت‌های مالی صندوق پژوهش و فناوری، تقویت روابط همکاری بین شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های تخصصی عنوان کرد و افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آزمایشگاه‌های تخصصی مانند فیلتراسیون، بیوتکنولوژی، شیمی و نانو و مواد پیشرفته، برق و الکترونیک، اپتیک و لیزر نیز برای کنترل کیفیت این محصولات از جمله ماسک دارد.

۹ هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور در کشور فعال است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیش از ربع قرن سابقه به‌عنوان زیرساخت مهمی در توسعه اقتصاد دانش بنیان فعالیت می‌کند و بیش از ۵۴۰ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در این شهرک مستقر است.

تا کنون بیش از هفت هزار فرصت شغلی در این شرکت‌ها ایجاد شده و حجم گردش مالی آنها ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان و فروش محصولات و خدمات آن‌ها یکهزار و ۳۰ میلیارد تومان است.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۱۳۵ هزار و ۷۰۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۷۴۱۷ نفر رسید.

منبع : خبرگزاری ایرنا


منتشر شده

در

اخبار علم و فناوری, تکنولوژی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *