جزییات تشکیل صندوق ملی قرض‌الحسنه مسکن

 علی نیکزاد با اشاره به تامین مالی طرح جهش تولید مسکن، اظهار کرد: صندوق ملی قرض الحسنه مسکن برای تامین منابع مالی مورد نیاز پیش بینی شده و تمام منابع حاصل از مالیات های مختلف در آن جمع خواهد شد و تشکیلات حقوقی، منابع ۲ درصد در این عرصه را در نظر خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از منابع این طرح، منابع برگشتی است که تورم ندارد، افزود: همچنین باید یادآور شد بانک های تخصصی مانند کشاورزی و صنعت و معدن از اجرای این طرح استثنا شده اند؛ البته بانک های دیگر تسهیلات بدون خط اعتباری و یارانه به بخش مسکن خواهند داد که به دولت نیز فشاری وارد نمی شود.

وی تصریح کرد: ساخت ۱۰۰ مترمربع غیرمفید نیازمند ۳۵۰ میلیون تومان آورده است که با اجرای این طرح تلاش خواهد شد این عدد کاهش یابد و همچنین اقساط افراد به صورت پلکانی در نظر گرفته شود.

نیکزاد با اشاره به اینکه تمام زمین های دولتی برای اجرای این طرح باید در اختیار گرفته شود، ادامه داد: دستگاه ها باید زمین های مازاد خود را ارائه کنند، اگر شورای عالی مسکن برگزار شود مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت. حتی زمین های مربوط به مجموعه های نظامی نیز با اذن رهبر انقلاب می توانند واگذار شوند. به عنوان مثال در دولت های نهم و دهم ساخت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شهری و روستایی شروع شد، در حالی که مشکلی برای تامین زمین آنها وجود نداشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: سیستم بانکی کشور ۹۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده که طبق قانون ۲۵ درصد این رقم باید به حوزه ساختمان اختصاص داده می شد، اما متاسفانه فقط ۷ درصد آن اختصاص یافته است.

نیکزاد تصریح کرد:کمیسیون عمران تلاش می کند در حوزه سیاستگذاری، تسهیلات، مالیات و… تاثیرگذار باشد، بنابراین با توجه به تصویب کلیات این طرح و طی شدن روند قانونی آن در صحن علنی مجلس، طرح جهش تولید مسکن به شورای نگهبان ارائه خواهد شد؛ البته باید یادآور شوم برای تدوین این مهم از وزارت راه و شهرسازی، مرکز پژوهش های مجلس، انبوه سازان و سایر کارشناسان مشورت گرفته شده است.

وی با اشاره به تفاوت طرح مذکور با طرح ملی مسکن گفت: در ۶ سال قبل از حضور اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی و وزیر کنونی جهاد کشاورزی، زمین های دولتی برای ساخت مسکن در اختیار قرار نمی گرفت، اما اکنون این روند در حال پیگیری است.

۲۲۳۲۳۱

منبع : خبرآنلاین


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *