تکنولوژی‌های داخلی که می‌توانند در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرند

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در حاشیه سومین نشست تخصصی معاونان مدیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور، اظهار کرد: جلسات متعددی را با سردار مومنی و سردار زاهدیان و… داشتیم و با فعالیت‌هایی که در ستاد انجام می‌شود و مشکلات تکنولوژی که می‌تواند به ستاد در جهت کشف مواد مخدر کمک کند و اقداماتی که می‌توان برای کاهش اثرگذاری این مواد در جامعه انجام داد، آشنا شدیم؛ مباحثی که در این جلسه مطرح شد عبارتند از: حوزه‌های داروهای جدیدی که در دنیا مصرف می‌شود، ساخت داخلی داروهای جدید مربوط به ترک اعتیاد، مراکز ترک اعتیاد، هوشمندسازی مراکز و نظارت بیشتری که ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند روی این مراکز داشته باشد، توسعه استارتاپ‌ها در این حوزه‌ها و حوزه‌های فناوری که ستاد به آن احتیاج دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تکنولوژی‌هایی داریم که می‌توانند در اختیار ستاد قرار گیرند مانند حوزه‌های مربوط به دستگاه‌ها و تجهیزات ایکس ری، بازرسی، و حوزه‌هایی که به مرزبانی مربوط می‌شوند. این تکنولوژی‌ها می‌توانند هزینه‌های نیروهای انسانی را که به کشور تحمیل می‌شوند را کاهش دهند، همچنین ریسک از دست دادن بهترین نیروهای انسانی کشور در حین مبارزه با مواد مخدر کاهش می‌یابد.

ستاری تاکید کرد: برخی از این تکنولوژی‌ها در دسترس است و برخی از آنها با ورود ستاد و بازار بزرگی که برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند، می‌تواند از طریق شرکتها به صورت خاص توسعه پیدا کند. اینها مواردی است که از این به بعد در کمیته‌های مشترک با ستاد مبارزه با مواد مخدر پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم در امر مبارزه و اصلاح، با استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی که توسط افراد این جامعه به صورت بومی ایجاد خواهند شد، در این زمینه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه الکترونیکی شدن مرزها و دستگاه‌های اپتیکی تولید داخل، توانایی داریم؟ یادآور شد: در حوزه ایکس ری یکی از شرکت‌های داخلی سه دستگاه ایکس ری کامیونی تولید کرده است که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود. همچنین دو شرکت داخلی دیگر نیز در این حوزه فعال هستند که به زودی مجوزهای خود را دریافت می‌کنند. در حال حاضر مشکلی در این حوزه از لحاظ تکنولوژی وجود ندارد؛ زیرا تکنولوژی اصلی که در ایکس ری استفاده می‌شود، بخش شتاب‌دهنده دستگاه‌هاست که در داخل ساخته می‌شود. ضمن اینکه یک محصول بومی داریم که مهمتر از سخت‌افزار آن، نرم‌افزاری است که کار می‌کند. این نرم‌افزار باید بر اساس موادی که نیاز داریم تا آن را کشف کند، نوشته شود و مزیت دستگاه داخلی این است که به دلیل اینکه نرم‌افزار داخلی است، هر تغییری را می‌توان به صورت اتوماتیک انجام داد.

ستاری با بیان اینکه در حوزه‌های دیگر نیز تکنولوژی‌های فوق‌العاده‌ای داریم، یادآور شد: اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر بازار خود را در میان بگذارد، شرکت‌ها حاضرند محصولات خاصی را برای ستاد توسعه دهند. 

وی در بخش دیگری گفت: شرایط ما در دنیا شرایط خاصی است. کمتر کشوری به این میزان همسایه دارد. کمتر کشوری مسیر ترانزیت مواد مخدر است و کمتر کشوری در مرزهای خود بزرگترین تولیدکننده‌های مواد مخدر را دارد و قطعاً برای این حوزه نیازمند راه حل‌های بومی هستیم. 

ستاری ادامه داد: “ایکس ری” بخش کوچکی از اکوسیستم بزرگی است که ما در نظر داریم. ما احتیاج به زیست بوم در این حوزه داریم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تصریح کرد: هزینه “ایکس ری” داخلی حدود یک سوم نمونه‌های خارجی است.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در سومین نشست تخصصی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور، گفت: دانشگاه در دنیا محصول تولید نمی‌کند، بلکه محصول دانشگاه نیروهای انسانی‌ای است که تربیت می‌کند، آن چیزی که باعث می‌شود محصول از دانشگاه‌ها خارج شود، شرکت‌ها هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه محصول حاصل حرکت شرکت‌هاست، گفت: بحث ترک اعتیاد بازار بسیار بزرگی است. در این حوزه‌ها ما شرکتهای فوق‌العاده‌ای داریم، در حوزه‌های مرزبانی انواع و اقسام شرکتهایی هستند که تکنولوژی‌های جدیدی را ارائه کرده‌اند و دیگر احتیاجی نیست که دیوار فیزیکی داشته باشیم و برای این موضوع چند تکنولوژی فوق‌العاده در داخل کشور وجود دارد. 

ستاری ادامه داد: شرکتهای فوق‌العاده‌ای داریم که در حوزه هوش مصنوعی به خوبی فعالیت می‌کنند. 

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در سومین نشست تخصصی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور، گفت: دانشگاه در دنیا محصول تولید نمی‌کند، بلکه محصول دانشگاه نیروهای انسانی‌ای است که تربیت می‌کند، آن چیزی که باعث می‌شود محصول از دانشگاه‌ها خارج شود، شرکت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه محصول حاصل حرکت شرکت‌هاست، گفت: بحث ترک اعتیاد بازار بسیار بزرگی است. در این حوزه‌ها ما شرکتهای فوق‌العاده‌ای داریم، در حوزه‌های مرزبانی انواع و اقسام شرکتهایی هستند که تکنولوژی‌های جدیدی را ارائه کرده‌اند و دیگر احتیاجی نیست که دیوار فیزیکی داشته باشیم و برای این موضوع چند تکنولوژی فوق‌العاده در داخل کشور وجود دارد. 

ستاری ادامه داد: شرکتهای فوق‌العاده‌ای داریم که در حوزه هوش مصنوعی به خوبی فعالیت می‌کنند. تحولات تکنولوژی تحولاتی است که به افرادی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعال هستند، کمک می‌کند.

معاون علمی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حوزه دارویی نارکوتیکها جزو حوزه‌هایی است که برای شرکتها بسیار پربازده است. بازار نارکوتیک‌ها در سال ۹۶ حدود ۳۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *