تولید واکسن کاربردی در صنعت آبزی‌پروری از سوی محققان کشور

تولید واکسن کاربردی در صنعت آبزی‌پروری از سوی محققان کشور

به گزارش روز دوشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از خطرات راه‌اندازی کسب‌وکار پرورش ماهی در دنیا مرگ‌ومیر این موجودات آبزی است. اتفاقی که خسارات زیادی به کارآفرینان تحمیل می‌کند.

اما با تولید واکسن دوگانه‌ «استرپتوکوکوزیس» این مشکل رفع و ماهیان سردآبی در مقابل مهم‌ترین عامل مرگ‌ ومیر مصون شدند.

یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این واکسن کاربردی در صنعت آبزی‌پروری از سال ۱۳۸۴ کارهای تحقیقاتی را آغاز کرد و پس از ۶ سال موفق به تولید صنعتی این واکسن شد.

«استرپتوکوکوزیس» بیماری مهم صنعت آبزی‌پروری به ویژه در گونه ماهی «قزل‌آلا رنگین کمان» است که در چند سال گذشته باعث مرگ‌ومیر تعداد بسیاری از این نوع ماهی شده است. با ساخت داخلی واکسن دوگانه‌ استرپتوکوکوزیس، این بیماری از بین می‌رود.

احمد عرفان‌منش مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان دام طب کوشان گفت: ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان یک گونه مهم اقتصادی‌ است که در ایران و سایر کشورهای دنیا پرورش داده می‌شود. بنابراین کنترل و جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری استرپتوکوکوزیس که نسل این‌گونه از ماهی را تهدید می‌کند، مهم است.

وی افزود: این محصول ایران‌ساخت در بیش از ۲۰ مزرعه آبزی‌پروری در کشور مورد استفاده قرار گرفته است. خسارت کلی ناشی از این بیماری در حدود ۱۰ درصد از حجم تولیدات کشور است که اگر این عدد را از میزان تولید در کشور (۱۶۰ هزار تن در سال) کم کنیم، میزان خسارت به وجود آمده عدد قابل توجهی خواهد بود.

عرفان منش ادامه داد: بیماری استرپتوکوکوزیس یک بیماری باکتریایی است که در بین بیشتر ماهی‌های پرورشی شیوع دارد. این بیماری خسارات سنگینی به صنعت پرورش ماهی وارد می‌کند. در کشورهای پیشرو پرورش ماهی، واکسن استرپتوکوکوزیس یکی از واکسن‌های اجباری است.

وی عنوان کرد: صنایع پرورش دام کشور نیاز زیادی به نهاده‌های وارداتی دارند. صرفه‌جویی در واردات این اقلام و کاهش دوره پرورش و هزینه‌های دارو، اهمیت اقتصادی غیرمستقیم تولید واکسن را ۱۰ برابر می‌کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *