توضیحات فرمانده قرارگاه خاتم درباره بزرگترین پروژه آبرسانی به غرب کشور

ابرپروژه ای که برای افتتاح فاز نخست آن حسن روحانی، رئیس جمهور صبح روز چهارشنبه در جلسه ستاد ملی کرونا گفت:«همین فردا طرحی را افتتاح می کنیم که ۲۳ هزار هکتار زمین بایر را تبدیل به زمین‌های کشاورزی مدرن با شیوه های آبیاری قطره ای در اختیار هموطنان مان قرار می دهد. پروژه ای که با هزینه ۸ میلیارد دلار از منابع و اعتبارات صندوق توسعه ملی و با دستور مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است و باعث ایجاد رونق و اشتغال زایی و حل مشکل آب در مناطق مرزی کشور می شود. برای این پروژه ۳۷ کیلومتر تونل احداث شده و ۵۰۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.»
روحانی این دستاورد بزرگ را که صبح پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه افتتاح می شود به عنوان نماد ایستادگی کشور در دل فشارها برای ایجاد توسعه پایدار معرفی کرد ، طرحی که با ثبت رکوردهای بی سابقه در اجرای عملیات های بزرگ توسط مهندسین و متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ، حالا فاز نخست آن به بهره برداری رسیده است.

پروژه انتقال آب گرمسیری چیست و کجاست؟

گرمسیری یکی از سه حوزه آب گیر در غرب کشور است. در کنار حوزه های آب گیر سیروان و زاب است . حوزه ای که مناطق مختلفی از استان‌های کرمانشاه تا غرب استان ایلام را در بر می گیرد. منطقه ای به وسعت ۴۰۰ کیلومتر .
از صبح پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه با افتتاح سد ازگله در کرمانشاه و آب گیری فاز نخست پروژه خط لوله گرمسیری ، گامی بزرگ در زندگی مردم مناطق وسیعی از استان های غربی کشور بخصوص کشاورزان استان های کرمانشاه و ایلام برداشته می شود. آنها که در یک دهه گذشته بی آبی و خشکسالی ، باعث کوچ شان از اراضی آباء و اجدادی‌شان شده بود.
مهندس محمد رستمی مدیر اجرایی پروژه طرح گرمسیری می گوید:«می توانیم با افتخار بگوییم که به لطف خدا یکی از مهمترین پروژه‌های ملی کشور انشالله به بهره برداری می رسد. »
آنچه امروز به بهره برداری رسیده پیشینه ای نزدیک به ۱۰۰ ساله دارد. مطالعات اولیه اش بر اساس اسناد موجود برای سال ۱۳۱۸ بوده و در ادوار مختلف برای انجامش بحث هایی شده بوده است.
رستمی توضیح می دهد:« از سال ۱۳۸۹ استارت عملیاتی کار به طور رسمی زده شد. از سال ۱۳۹۳ با عنایت مقام معظم رهبری و اختصاص بودجه ۸ میلیارد دلاری، این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد و فردا فاز نخست آن افتتاح می شود و حدود ۱۶ هزار هکتار از ۱۱۰ هزار هکتار کل پروژه ، به بهره برداری می رسد.»

ویژگی های منحصر به فرد پروژه گرمسیری

گرمسیری یکی بزرگترین پروژه های عمرانی انجام گرفته در حوزه آب کشور است . تنها توجه به تعدادی از آمار مربوط به پروژه ، بزرگی این طرح ویژه ملی را نمایان می کند.طرحی که در میان تحریم های ظالمانه علیه کشور با بیش از ۹۵ درصد استفاده از تولیدات ملی در تامین مصالح و تجهیزات به بهره برداری رسیده است.
رستمی در این باره می گوید:«برای این پروژه بیش از ۴۹۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شده و ۳۶ هزار متر تونل حفر شده است . بیش از ده میلیون متر مکعب حجم خاکب داری انجام گرفته بوده و بیش از یک میلیون متر مکعب بتن ریزی انجام گرفته است. این اعداد را وقتی در مقایسه با ساخت مثلا یک سد عظیم بسنجید پی به ابعاد و وسعت کار می برید. مثلا یک سد عظیم در نهایت چیزی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن بتن ریزی دارد اما اینجا به اندازه ساخت ۵ ابر پروژه کار ساخت سد، تنها بتن ریزی انجام گرفته است.»
او ادامه می دهد که بی ۶ هزار نفر از همکارانش در تکمیل پروژه تا این مرحله فعالیتی شبانه روزی داشتند و کل پروژه تا پایان فاز ۴ ، بیش از ۸۵ درصد پیشرفت داشته که در صورت تامین اعتبار لازم تا قبل از سال ۱۴۰۰ می تواند ۱۱۰ هزار هکتار مزارع کشاورزی را آماده بهره برداری کند.

توضیحات فرمانده قرارگاه خاتم درباره بزرگترین پروژه آبرسانی به غرب کشور
توضیحات فرمانده قرارگاه خاتم درباره بزرگترین پروژه آبرسانی به غرب کشور

توضیحات فرمانده قرارگاه خاتم درباره بزرگترین پروژه آبرسانی به غرب کشور

فاز نخست پروژه عظیم تامین آب پایدار استان های غربی کشور با نام  «گرمسیری» فاز نخست  آن صبح پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه به بهره برداری می رسد.

دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء درباره طرح گرمسیری می گوید:«بی تردید همان طور که قبلا هم بیان شده این پروژه هدیه مقام معظم رهبری به مردم عزیز مان است. افتخار بزرگی نصیب من و همکارانم شد که توانستیم با توانمندی های کاملا بومی ، این طرح را به مرحله افتتاح برسانیم. حتما مطلع هستید ساماندهی آب های منطقه غرب کشور دستاوردهای مهمی در طرح توسعه پایدار کشور هم از جنبه های اقتصادی و هم زیست محیطی دارد که اثر مستقیم بر زندگی مردم دو استان کرمانشاه و ایلام  خواهد داشت. با احیای این ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی انشالله چیزی حدود ۵۰ هزار شغل مستقیم و صدها هزار شغل با واسطه برای مردم این استان‌ها ایجاد خواهد شد . جمعیتی بیش از ۲/۵ میلیون نفر از این طرح منتفع خواهند شد. بازگشت مردمی که به دلیل خشکسالی ناچار به مهاجرت شده بودند یکی از این دستاوردهاست. جلوگیری از هدررفت منابع آبی، تامین آب شرب و بهره وری کشاورزی با آبیاری مکانیزه از مزایای این طرح است.»
او در ادامه توضیح می دهد:«یکی از دیگر مزایای این طرح جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق وسیع غرب کشور است. بازگشت امید به مردم خوب مان در این مناطق اتفاقی بزرگ است که به لطف الهی در شرایط سخت تحریمی، دست در دست هم و به همت جوانان متخصص ایرانی به بهره برداری رسیده است. این پروژه یکی دیگر از نشانه های شکست دشمن در به بن بست کشاندن ایران عزیز است. »
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء همچنین با قدردانی از همکاری های دولت اشاره داشت:«انشالله فردا از نگاه ما آغاز مسیر پروژه گرمسیری است. این پروژه سه فاز دیگر هم دارد که در صورت حمایت دولت و تامین اعتبار ، قابلیت بهره برداری از آن در فاصله زمانی کوتاهی قابلیت انجام خواهد داشت. در فاز اول کمتر از ۲۰ درصد از اراضی مورد نظر طرح را به بهره برداری رسیده است اما با توجه به تکمیل گام های زیربنایی چون حفر تونل ها، انجام پروژه های حفر ، خاکبرداری و خاکریزی پروژه اگر این مسیر به سرعت ادامه پیدا کند ، در فاز بعدی با تکمیل زنجیره انتقال آب ، می توان قبل از پایان سال تمام این ۱۱۰ هزار هکتار زمین را برای کشاورزان این دو استان ، آماده بهره برداری کرد.امیدوارم دوستان در دولت با توجه به اهمیت پروژه ، هرچه زودتر با انجام همکاری های لازم این امر را محقق کنند تا شیرینی اجرای این طرح کام مردم تمام این دو استان را شیرین کند. »

۲۲۳۲۲۷

منبع : خبرآنلاین


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *