توافق بین نهاد ناظر ِ بازار پول و سرمایه

 

توافق بین نهاد ناظر ِ بازار پول و سرمایه

 

اعتمادآنلاین| محسن عباسی، در یادداشتی در روزنامه تعادل نوشت: نظام تصمیم‌سازی‌های اقتصادی کشور در خصوص بازار سرمایه در مسیر معقولی قرار گرفته و اخبار خوشی از چشم‌انداز آینده این بازارها به گوش می‌رسد. بعد از تحولاتی که طی هفته گذشته در خصوص پالایش کلی بازار سرمایه از برخی ناهنجاری‌ها به گوش رسید و فضای روانی حاکم بر بازار سرمایه را تا حد زیادی متعادل ساخت، بر اساس آخرین اخبار، سقف صندوق‌های با درآمد ثابت نیز افزایش یافته است. خبری که می‌تواند اثرات مثبتی بر روند کلی بازار سرمایه داشته باشد.

همتی رییس کل بانک مرکزی بار دیگر بر رشد صندوق‌های با درآمد ثابت تاکید و به نوعی از توسعه‌ این صندوق‌ها حمایت کرده است. در واقع این اظهارنظرها باعث شده، دورنمای فعالیت این صندوق‌ها همراه با ثبات و استحکام بیشتر تصویرسازی شوند. از چند جهت این رویداد، خبر بسیار بسیار خوبی برای بورس است: نخست اینکه؛ ظاهرا در سطح نظارتی، توافقی بین نهاد ناظرِ بازار پول و سرمایه به وجود آمده است که رشد و تعادل هر دو بازار، به صورت همزمان حفظ شود و این دو بازار به جای رقابت، مکمل یکدیگر باشند.

هماهنگی که می‌تواند ظرفیت‌های هر دو بخش را برای اثرگذاری مثبت در بازارهای اقتصادی ارتقا دهد. یعنی از یک طرف، نقدینگی بانک‌ها می‌تواند در صندوق‌های تحت مدیریت بانک‌ها اداره شود (صدور واحدها از داخل شعبه هنوز تایید نشده ولی می‌تواند دوباره احیا شود) و نقدینگی، تحت کنترل بانک باشد، و از سوی دیگر به راحتی می‌توان نقدینگی را در کمترین زمان جهت بهبود بازدهی وارد صندوق‌های بورسی کرد. مساله دوم؛ این یک آشتی بین بانک و بورس است و بخش قابل توجهی از نقدینگی صندوق‌های با درآمد ثابت را در زمان‌های بهبود بورس به سمت بازار سرازیر خواهد کرد.

افزایش ظرفیت‌های اعتباری بازار سرمایه بدون تردید باعث تسریع در ثبات و استحکام این بازار خواهد شد. مساله سوم؛ اینکه عملا منافع بانک و بورس با این‌کار به یکدیگر گره می‌خورد و رشد هر دو بازار به بهبود وضعیت دیگری کمک خواهد کرد. افزایش سپرده‌ها به افزایش ورود پول به صندوق‌ها کمک می‌کند و افزایش بازدهی بورس باعث بهبود بازدهی مشتریان بانک‌ها خواهد شد. مساله چهارم؛ ویژگی دیگر این موضوع، گردش نقدینگی در بورس و بانک است که در صورت ثبات تصمیم‌گیری‌ها و اعمال محدودیت‌های مالیاتی بازارِ خودرو و مسکن، همزمان با رشد بورس، باعث از رونق افتادن این بازارهای موازی خواهد شد. مجموعه این ارزیابی‌های تحلیلی، بیانگر آن است که بازار سرمایه کشورد رحال ظرفیت‌سازی‌های تازه‌ای برای رشد پایدار است، ظرفیت‌هایی که می‌تواند اعتماد خدشه‌دار شده مردم به بازار سرمایه را بازگرداند.

منبع: روزنامه تعادل


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی, اخبار روز, تهران

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *