تمام سپرده‌هایی که سررسید نشده‌اند، سود قبلی را می‌گیرند

تمام سپرده‌هایی که سررسید نشده‌اند، سود قبلی را می‌گیرند

احمد مجتهد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نرخ سود بانکی که با توافق بانک‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه کاهش یافته است، مصوبه شورای پول و اعتبار بوده است، گفت: با توجه به شرایط تورم، به طور ضمنی بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده بود که نرخ سود بانکی را افزایش دهند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند که این کار در زمان ریاست قبلی بانک مرکزی انجام شده بود.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی پول و بانک ایران افزود: در حال حاضر بدلیل بالا بودن حجم نقدینگی از یک سو و جذابیتی که بازار سرمایه پیدا کرده، بدلیل اینکه بانک‌ها نیاز چندانی به نقدینگی ندارند تصمیم به کاهش نرخ سود گرفتند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمام افرادی که از قبل سپرده‌ای نزد بانک‌ها داشته و هنوز سپرده آنها سررسید نشده است، با نرخ قبلی امکان دریافت سود خود را دارند؛ ولی اگر فردی بخواهد سپرده جدیدی را گشایش کند، بانک باید حتماً از نرخ ۱۵ درصد برای پرداخت سود به مشتری جدید تبعیت کند. البته مشکلی برای سود سپرده آن دسته از سپرده‌گذاری‌هایی که اکنون برقرار هستند به وجود نمی‌آید.

به گفته مجتهد، البته کاهش نرخ سود بانکی از سوی خود بانک‌ها، حتماً با هماهنگی بانک مرکزی بوده است؛ ولی نکته اصلی این است که در شرایط فعلی، بانک‌ها هزینه‌های بالایی دارند که باید از حالت زیان‌دهی خارج شوند که البته این خیلی ربطی به پایین آمدن نرخ سود بانکی ندارد و تنها بخشی از آن می‌تواند با کاهش نرخ سود بانکی محقق شود تا زیان جبران گردد ولی باید مجموعه تدابیر دیگری هم به کار بگیرند.

وی اظهار داشت: از این سررسید به بعد، سپرده‌های بانکی باید به سمت دریافت سود کمتر یا سایر بازارها از جمله بورس بروند، اما به هر حال کاهش نرخ سود بانکی اقدام مثبتی است که زیانی به کسی وارد نمی‌کند، بلکه شرایط بانک‌ها باید سالم‌تر پیش رود.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی هم تصمیم دارد تا نرخ سود بانکی را به منظور اصلاح ترازنامه بانک‌ها و سلامت بیشتر نظام بانکی انجام دهد.

منبع : مهرنیوز


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *