تلاش برای ساخت واکسن کرونا/ نقش سلول های مزانشیمی در درمان

تلاش برای ساخت واکسن کرونا/ نقش سلول های مزانشیمی در درمان

تلاش برای ساخت واکسن کرونا/ نقش سلول های مزانشیمی در درمان

دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محققان فعال حوزه سلول بنیادی در شرکتهای دانش بنیان توانسته اند همپای تمام مراکز علم و فناوری که در حوزه کرونا فعالیت می‌کنند حرکت کنند و فعالیت‌های متعددی را انجام دهند.

وی با اشاره به اقدامات محققان در حوزه سلول‌های بنیادی عنوان کرد: این محققان در حوزه تولید محصولات مختلف مورد نیاز در بحران کرونا، تحقیق و تولید واکسن‌های دست ورزی، تحقیق و تولید داروهای ضدویروس، سلول درمانی و استفاده از سلول‌های مزانشیمی، استفاده از سلول‌های طبیعی کشنده، تولید دستگاه‌های مورد نیاز فعالیت می‌کنند.

حمیدیه با اشاره به اقدام محققان برای ساخت واکسن کرونا گفت: یکی از اقدامات قابل توجه این محققان ساخت واکسن ضد بیماری کرونا است؛ واکسنی که ساخت آن در دنیا شروع شده و بر خلاف واکسن‌های دیگر باید بر اساس دست ورزی های داخل سلولی باشد که این خود یک فناوری پیچیده ای است.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی افزود: خوشبختانه چندسالی می‌شود که معاونت علمی و فناوری شروع به حمایت از ایرانیان خارج از کشور کرده که اکنون وارد کشور شدند و روی موضوع دست ورزی های سلولی مهم سرطان کار می‌کردند این افراد در حال حاضر با شیوع کرونا تحقیقات خود را روی دست ورزی داخل سلولی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک ماه و نیم است که این تحقیقات در خصوص واکسن شروع شده است؛ این تحقیقات همپای شرکت آمریکایی بوده که اکنون در حال تحقیقات در این زمینه است.

به گفته حمیدیه این دست ورزی سلولی در نهایت به واکسنی برای پیشگیری از بروز بیماری کرونا منتهی می‌شود.

تحقیقات روی درمان کرونا با سلول‌های مزانشیمی

وی با اشاره به دیگر اقدام محققان در زمینه کرونا گفت: یکی دو شرکت دانش بنیان در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اقدام به استفاده از سلول‌بنیادی مزانشیمی برای درمان کرونا کردند؛ این سلول‌ها نقش تعدیل کننده سیستم ایمنی را دارند.

وی ادامه داد: کرونا بهم ریختگی و آشوب در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند که سلول‌های مزانشیمی نقش خاموش کننده این آشوب‌ها را دارند.

به گفته وی، چند گروه علمی ۴۰ روزی می‌شود که روی این زمینه فعالیت می‌کنند؛ در این پروژه سه چهار گروه مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند که نتایج آن پنج ماه دیگر نتیجه مشخص می‌شود.

تحقیقات روی سلول‌های سیستم ایمنی با سلول‌های کشنده طبیعی

حمیدیه خاطر نشان کرد: همچنین محققانی هستند که روی سلول‌های سیستم ایمنی فعالیت می‌کنند که آن را به بدن تزریق کنند؛ این سلول‌ها Nk یا سلول‌های کشنده طبیعی هستند.

به گفته وی، استفاده از این سلول‌ها به صورت پروژه‌هایی در کشور آغاز شده که سه الی چهار ماه طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

وی افزود: هر موجود خارجی از جمله باکتری، ویروس، قارچ و … که وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن درصدد از بین بردن آن است؛ در مورد کرونا هم اگر تعداد سلول‌های ایمنی را افزایش دهیم می‌توان با بیماری کرونا جنگید.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی ادامه داد: وقتی این سلول‌ها از فرد سالم گرفته شود و به فرد بیمار تزریق شود بیماری کرونا را می‌تواند کنترل کند. چندماه طول می‌کشد تا این تحقیقات نیز به نتیجه برسد.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی افزود: این موضوع موفقیت مهمی است البته عوارض روی بیمار هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

تولید داروهای ضد ویروس کرونا

وی در خصوص دیگر فعالیت شرکتهای دانش بنیان در زمینه تولید دارو، گفت: یکی از شرکتهای دانش بنیان که روی مواد اولیه مهندسی بافت کار می‌کرد در حال تولید داروی ضد ویروسی است که امیدواریم بتوانند ظرف یکی دوماه آینده به نتیجه برسد.

حمیدیه با بیان اینکه تاکنون تولید این داروی ضد ویروس پیشرفت خوبی داشته است، بیان کرد: تولید این دارو همزمان توسط یک شرکت امریکایی نیز در دست بررسی است.

وی تاکید کرد: این تحقیقات و تولید محصولات بر پایه تحقیقات علمی انجام گرفته اند که به زودی نتیجه می‌بینند.

تولید دستگاه تهویه مکانیکی غیر تهاجمی

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی در خصوص محصولات یکی دیگر از شرکتهای دانش بنیان گفت: یکی از شرکتهای دانش بنیان که در زمینه تجهیزات حوزه سلول بنیادی و بازیافتی فعالیت می‌کرد در حال حاضر درصدد است که دستگاه تهویه مکانیکی غیر تهاجمی را تولید کند.

به گفته وی، در حال حاضر استفاده از دستگاه ونتیلاتور نیاز است، این دستگاه تهاجمی بوده و بیمار به دستگاه متصل است؛ قرار است این شرکت دستگاهی غیر تهاجمی به تولید برساند که قابلیت تهویه مکانیکی دارد.

حمیدیه با بیان اینکه این دستگاه می‌تواند با قیمت پایین در اختیار بیماران قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: این دستگاه اکنون در حال اخذ مجوز از وزارت بهداشت است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *