تعاونی تامین نیاز کارگران ساختمانی جامع ترین تشکل حامی کارگران ساختمانی است

تعاونی تامین نیاز کارگران ساختمانی جامع ترین تشکل حامی کارگران ساختمانی است

مجید شایقی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در یزد با بیان اینکه دامنه فعالیت این تعاونی در دو بعد  اجتماعی و اقتصادی است، اظهار کرد: این تعاونی به دلیل دو بعدی بودن در تامین منافع حداکثری صنفی، جامع ترین تشکل حمایتی از کارگران ساختمانی تلقی می شود.
وی مشاوره و پیگیری حقوق صنفی و حل و فصل اختلافات کارگران، تنظیم قراردادهای شغلی، صدور پروانه گواهی فعالیت شغلی و اعزام به کار کارگران ساختمانی را بخشی از خدمات اجتماعی این تعاونی عنوان کرد و افزود: این تشکل بدلیل صنفی بودن ماهیتا یک تعاونی منحصر در استان محسوب می شود.
مدیر شرکت تعاونی تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی استان یزد تاکید کرد: در سال ۹۳ این تعاونی بعنوان اولین تعاونی با ماهیت صنفی در کشور به ثبت رسید و با تامین دفتر اداری مناسب و همکاری سایر تشکل های مرتبط فعالیت عمده آن از اوایل سال۹۷ آغاز شد.
شایقی با بیان اینکه گستره فعالیت این تعاونی درسطح استان می باشد، افزود: کارگران ساختمانی تحت پوشش و حمایت این تعاونی می توانند علاوه بر دریافت خدمات اجتماعی از منافع اقتصادی عضویت نظیر تامین اقلام مصرفی و ابزار شغلی ارزان تر از عرف بازار بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه میزان تحصیلات کارگران محدودیتی در عضویت آنان ایجاد نمی کند؛ افزود: یکی از شرایط عضویت کارگران در این تعاونی داشتن کارت مهارت فنی حرفه ای در یکی از شاخه های ساختمانی است که اشتغال آنان را برای عضویت در تعاونی محرز کند.
شایقی با بیان اینکه ظرفیت های قانونی در تعاونی تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی  این فرصت را فراهم کرده است تا منافع اعضا را تامین کنیم، گفت: با توجه به اینکه بارزترین نیاز کارگران ارتقا منزلت و اعتبار شغلی آنان در قالب اعطای پروانه فعالیت می باشد که با پیگیری های صورت گرفته نامنویسی کارگران برای اخذ پروانه گواهی شغلی مقارن با هفته کار و کارگر آغاز شد.

وی با بیان اینکه یزد به عنوان اولین استان نسبت به صدور گواهی شغلی کارگران ساختمانی اقدام کرده است؛ افزود: کارگر ساختمانی با اخذ گواهی پروانه فعالیت می توانند به اعتبار شغل خود از خدمات اجتماعی و حمایتی دولت استفاده کنند و همطراز با پروانه کسب صادره از سوی اصناف ثابت از مزایای قانونی از جمله اخذ تسهیلات و کفالت دادگستری، ضمانت بانکی و سایر مزایای قانونی برخوردار شوند.
این مقام مسئول با بیان اینکه بالغ بر ۱۷هزار کارگر ساختمانی در مرکز  استان یزد فعالیت دارند که می توانند عضو این تعاونی شوند؛ خاطرنشان کرد: آگاهی کارگران و  اطلاع رسانی جامع  به عموم کارگران ساختمانی استان مستلزم همکاری سایر نهادها، تشکل ها و سازمان های دولتی مرتبط با کارگران ساختمانی است.
شایقی با اشاره به اینکه طبق قانون تعاون مرجع حاکمیت تعاونی ها وزارت تعاون است و در کنار آن نیز  اتاق تعاون استان بعنوان مرجع بالادستی بخش تعاون نقش حمایتی از  تعاونی ها را دارد؛ عنوان کرد: سعی ما بر این است که با افزایش ظرفیت خدمات مطلوب به کارگران و کسب امتیازات حداکثری برای آنان رضایتمندی این جامعه شریف کارگری را فراهم سازیم.
مدیر شرکت تعاونی تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی استان یزد با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران ساختمان در ایام شیوع کرونا گفت: شغل کارگران ساختمانی فصلی و روز مزد است و مشمول قانون کار نمی شوند، بنابراین بیمه بیکاری ندارند و بر اثر شیوع بیماری کرونا و رکود کامل ساخت و سازها بسیار متضر شدند.
شایقی در پایان در رابطه با عضویت اتباع در این شرکت تعاونی گفت: ساز و کار ارائه خدمات اجتماعی به اتباع خارجی تحت نظر وزارت کشور است و قوانین خاص خود را دارد اما در حد مقدور این تعاونی خدماتی را برای اتباع خارجی شاغل در بخش ساختمان ارائه می دهد.

۴۶

منبع : خبر آنلاین


منتشر شده

در

یزد

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *