تشکیل ۵ کارگروه ویژه برای مقابله با کرونا در شهرداری تهران

به گزارش ایسنا، رضا کرمی در نشست خبری مجازی امروز یکشنبه در تشریح آخرین اقدامات شهرداری تهران در مقابله با ویروس کرونا گفت: از بعد از ظهر روز پنجشنبه یکم اسفند ماه که وزارت بهداشت رسما از شهرداری تهران خواست به موضوع مقابله با ویروس کرونا وارد شود شهردار تهران با معاونین خود جلسه‌ای تشکیل داد که در این جلسه همراه با نمایندگان وزارت بهداشت اعلام شد خود شهرداری به صورت ویژه وارد بحث مقابله با ویروس کرونا شود.

وی افزود: پس از این جلسه هماهنگی‌های اولیه صورت گرفت و در روز شنبه مقرر شد جلسه دیگری با حضور معاونین برگزار شود تا تصمیمات نهایی اتخاذ شود در همین  جلسه کار در اختیار مدیریت بحران شهر تهران قرار گرفت و در ساعت ۱۰ همین روز یعنی سوم اسفند ماه جلسه‌ای با حضور مدیران مربوطه در شهرداری تهران برگزار شد که مدیرانی از خارج از مجموعه شهرداری همچون دادگستری، وزارت بهداشت، اورژانس، نیروی انتظامی و … برای هماهنگی‌های اولیه در جلسه حضور پیدا کردند. البته پیشتر اقداماتی در خصوص مقابله با ویروس کرونا در مجموعه شهرداری تهران آغاز شده بود.

کرمی ادامه داد: برای روز سه شنبه هفته گذشته، جلسه دیگری برگزار شد تا اقدامات انجام شده در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. پس از ورود شهرداری تهران به موضوع مقابله با ویروس کرونا در شهر تهران آمادگی خوبی محقق شد.

رئیس ستاد مبارزه با کرونا در شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جلسه دیگری در روز پنجشنبه هفته گذشته اشاره کرد و افزود: در این جلسه شهردار تهران به این نتیجه رسید که حکم هماهنگی و فرماندهی با این ویروس در شهرداری تهران به عهده سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گذاشته شود و تمام مدیران در این پروسه جدید در ۵ کارگروه آموزش اطلاع رسانی، تامین و توزیع ارزاق عمومی، بهداشت محیط و پسماند، مشارکت مردمی و بودجه و پشتیبانی و منابع انسانی تقسیم بندی شود. به این ترتیب از نظر کار در دارز مدت در این کارگروه‌ها، اهداف و تصمیمات اتخاذ شده پیگیری خواهد شد تا نتیجه مفیدتری برای مردم حاصل شود.

کرمی در  بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص کنترل تردد در سطح شهر تهران و هماهنگی با سازمان‌ها و نیروهای مسلح در این خصوص و اتخاذ تصمیم نهایی گفت: در این مورد صحبت‌های انجام شده و در کمیته‌ها و جلسات با مسوولان درباره کنترل تردد در سطح شهر گفت و گو شد اما در همه جلسات مسوولان قائل به این نبودند که کنترل ویژه‌ای اعمال شود منتهی اقداماتی که شهرداری در مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی انجام داده به همراه اطلاع رسانی صورت گرفته این فرهنگ را ایجاد کرده که در شرایط فعلی کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده شود اما تصمیم دیگری در این خصوص اتخاذ نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از آب پاش‌ها برای ضدعفونی کردن شهر تهران همانند آن چه که در قم و کرج انجام شده گفت: اگر منظور از آب پاشی تنها آب خالی باشد مشکلی ندارد اما اگر منظور مواد ضدعفونی کننده است باید گفت که اولا متخصصین اعلام می‌کنند تاثیر بسیار کمی دارد و تنها به لحاظ روحیه بخشی می‌تواند خوب باشد اما هزینه بالایی دارد و حجم بسیار بالای مواد ضدعفونی کننده می‌طلبد که درحال حاضر در زمینه‌های واجب تری با کمبود این مواد مواجهیم لذا به نظر کار معقولی نمی‌آیند.

وی در خصوص آمادگی سوله‌های بحران برای پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا و ظرفیت موجود در این حوزه گفت: صحبت شد در کمیته‌ها به همراه نمایندگان وزارت بهداشت که بازدیدهای از این سوله‌ها انجام شود که این کار نیز محقق شد اما نهایتا تصمیم بر این شد که این سوله‌ها برای کارهای پزشکی مورد قبول نیستند و استانداردهای لازم را ندارند. اما در خواستی از ما داشتند که برای کادر پزشکی و پرستاران که زحمت زیادی کشیدند و به خانواده خود نیز نمی‌تواند با توجه به احتمال آلودگی سر بزنند از این سوله‌ها به عنوان پاویون استفاده شود که در همین راستا ۵۰ سوله کاملا آماده است و هر اقدامی که وزارت بهداشت اعلام کنند ما آمادگی انجام آن را داریم.

کرمی در خصوص تامین مواد ضدعفونی کننده و کمبود آن در بازار به ویژه برای مترو و اتوبوسرانی و همچنین شائبه استفاده از جوهر نمک در شست و شوها گفت: به دلیل مکش بازار در روزهای نخست و نیاز زیاد به مواد ضدعفونی کننده کمی در تهیه این مواد مشکل داشتیم اما در حال حاضر این مواد را به قدر کافی داریم و برای مترو، اتوبوسرانی و بهشت زهرا استفاده می‌کنیم و مشکلی در تامین وجود ندارد.

وی افزود: البته برای اتوبوسرانی باید پیگیری کنیم و براساس صحبت‌های که انجام شده استفاده از جوهر نمک در شست و شوها موضوعی درستی نیست.

رئیس ستاد مبارزه با کرونا در شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پیشنهاد استفاده از شهر آفتاب به عنوان بیمارستان و یا محل قرنطینه گفت: هنوز چنین بحث‌های جدی نیست اما بررسی شده و آمادگی لازم برای این کار در شهرداری فراهم شده است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *