ترامپ و بحران‌های سلامت، اقتصاد و هویت

ترامپ و بحران‌های سلامت، اقتصاد و هویت

ترامپ و بحران‌های سلامت، اقتصاد و هویت
ترامپ و بحران‌های سلامت، اقتصاد و هویت

ایسنا/خراسان رضوی اوضاع برای ترامپ پیچیده‌تر شده، رئیس جمهور آمریکا در حالی باید برای انتخابات نوامبر خود را آماده کند که هر روز یک مسئله پیش‌بینی نشده‌ او را با موانع بزرگتری نسبت به گذشته برای پیروزی در انتخابات مواجه می‌کند.

اگر تا قبل از بحران کرونا در آمریکا «پیروزی ترامپ» برای تحلیل‌گران یک پیش‌بینی دور از ذهن نبود اما قتل یک شهروند سیاه پوست به نام جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، بازی را بهم زد و اساسا همه گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج انتخابات آمریکا را به چالش کشید.

اعتراضات به سیاست‌های دولت آمریکا به خصوص برخی رفتارهای غیرمنتظره ترامپ، جمهوری‌خواهان را علیه جمهوری‌خواهان علم کرد و باعث شد در کنار دموکرات‌ها، برخی از چهره‌های سنتی حزب جمهوری‌خواه هم شمشیر را علیه ترامپ از رو بکشند و علیه او افشاگری کنند.

کاهش محسوس میزان محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها و افزایش فشارها بر او تا آنجا پیش رفت که یک عامل حزب جمهوری‌خواه به شبکه فاکس‌نیوز گفت چنانچه ترامپ به این نتیجه برسد که هیچی شانسی برای پیروزی ندارد احتمالا از انتخابات ۲۰۲۰ کنار می‌کشد، با این اوصاف آیا رئیس جمهور قلدر آمریکا چنین تصمیم غیرمنتظره‌ای می‌گیرد؟

در همین زمینه امیرعلی ابوالفتح، تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفت‌گو با ایسنا در خصوص افول محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها و شرایط وی برای انتخابات آینده امریکا اظهار کرد: نظرسنجی‌ها الزاما گویای واقعیت‌های صحنه سیاست در آمریکا نیست و به عبارتی نمی‌توان با اطمینان گفت که موقعیت آقای ترامپ رو به افول و یا در معرض شکست است، البته تردید در این نیست که لطمه شدیدی به جایگاه او وارد شده و حتی خود ترامپ تلویحا به آن مساله اشاره کرده ولی خیلی نمی‌توان نظرسنجی‌ها را مبنا قرار داد.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که از ابتدای سال جاری میلادی رخ داد موقعیت ترامپ را تضعیف کرد، در درجه اول بحران سلامت در رابطه با ویروس کرونا بود که ناتوانی دولت فدرال را در مواجهه با این بیماری فراگیر نشان داد، در روزهای اول نوعی هرج و مرج و کمبود امکانات حاکم بود و اکنون نیز از نظر مبتلایان و فوتی‌های کرونا در صدر جدول قرار دارد، البته ترامپ شناسایی این تعداد مبتلا را به عنوان یک دستاورد معرفی می‌کند که واقعیت هم دارد چرا که بیشترین تعداد تست را انجام داده اما نکته منفی این قضیه تعداد افرادی است که جان خود را از دست داده‌اند، آن هم در کشوری مانند ایالات متحده که ابر قدرت است و منابع مالی کافی دارد و توقع می‌رفت که به لحاظ زیرساخت‌ها و نظام درمان‌ قوی داشته باشد و بتواند این بیماری را مانند برخی از کشورهای اروپایی مهار کند.

این کارشناس مسائل امریکا تصریح کرد: متعاقب بحران سلامت، بحران بیکاری و اقتصادی هم در آمریکا از راه رسید و حدود ۵۰ میلیون نفر شغل خود را از دست دادند و چندین میلیون دلار برای رونق اقتصاد در نظر گرفته شد که این اتفاق نیفتاد و ایالات متحده رسما وارد یک دوره رکود اقتصادی شده و چشم‌انداز یک رکود بزرگ‌تر از ۱۰ سال پیش را متصور شده است؛ مردم ناراضی هستند چه آن‌هایی که طرفدار برقراری قرنطینه برای مهار ویروس بودند و چه آن‌هایی که طرفدار برچیدن قرنطینه برای برقراری کسب‌وکارها بودند.

ابوالفتح در مورد بحران نژادی و هویتی که ترامپ با آن مواجه است، اضافه کرد: بحران دیگری که آقای ترامپ با آن روبه‌رو شد، بحران نژادی و هویتی پس‌از مرگ جورج فلوید و این اعتراضات در خیابان‌های امریکا بود، ترامپ به جانب‌داری از جریان‌های نژادپرستان راست‌گرا متهم شد که جایگاه او را به ویژه در میان رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان تضعیف می‌کند، مجموعه این عوامل سبب شده که موقعیت ترامپ تضعیف شود اما هنوز به آن اندازه نیست که شکست ترامپ در انتخابات نوامبر قطعی به نظر برسد.

وی در مورد کم و کیف حمایت جمهوری‌خواهان از ترامپ خاطرنشان کرد: خصلت احزاب در ایالات متحده به گونه‌ای است که بروز اختلافات در بزنگاه‌های مهم از جمله انتخابات ریاست جمهوری بروز پیدا می‌کند و این اولین بار هم نیست که این اتفاق رخ می‌دهد، در انتخابات‌های قبلی نیز برای روسای جمهوری قبلی از جمله بوش و اوباما این اتفاق افتاد و حتی برای خود ترامپ پیش از انتخابات ۲۰۱۶ اتفاق افتاد و اکنون هم اتفاق افتاده است.

گروه‌های جمهوری‌خواه مخالف ترامپ؛ اقلیتی پر سروصدا

این کارشناس مسائل امریکا افزود: شاید گروه‌هایی که از ترامپ اعلام براعت کردند مساله جذابی از نظر رسانه‌ای باشد اما آقای ترامپ همچنان از حمایت کامل حزب جمهوری‌خواه برخوردار است، بخش کوچکی از حزب از آقای ترامپ دور شده‌اند که البته این بخش شناخته شده‌اند و شامل افرادی همچون خاندان بوش و آقای بولتون هستند که اقلیت کمی اما پرسروصدا هستند.

وی اضافه کرد: آن‌چه که در انتخابات موثر است بدنه اصلی حزب است که همچنان از ترامپ حمایت می‌کنند، چهره‌های بانفوذ در حزب جمهوری‌خواه همچنان از او حمایت می‌کنند و ترامپ نماینده آنها است و این حزب همچنان به دنبال حفظ قدرت خود در کاخ سفید است.علاوه بر این گروه‌هایی مثل کارگران یقه آبی، کسانی که طرفدار نظم و امنیت هستند به خاطر این آشوب‌های اخیر از ترامپ حمایت می‌کنند، محافظه‌کاران مذهبی و جریان‌های مسیحی نیز از حامیان ترامپ به شمار می‌روند.

سیاه‌پوستان نگاه قهرمانانه‌ای به اوباما دارند

این کارشناس مسائل امریکا در خصوص این مساله که با توجه به مصاحبه و اظهار نظر چند وقت پیش بایدن در مورد سیاه‌پوستان و در عین حال در شرایط کنونی که اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا به راه افتاده، سیاه‌پوستان این کشور از نامزد کدام حزب دموکرات و جمهوری‌خواه حمایت می‌کند، عنوان کرد: به طور سنتی معمولا بین ۸۰ تا ۸۵ درصد سیاه‌پوستان به حزب دموکرات رای دادند، بنابراین دموکرات‌ها آرا لازم سیاه‌پوستان را در اختیار دارند و نکته دیگر این است که گرچه بایدن سفید پوست است اما معاون اولین رییس جمهور سیاه‌پوست تاریخ امریکا است و سیاه‌پوستان عموما فارغ از نقدهایی که به سیاست او وارد می‌کنند یک نوع نگاه قهرمانانه به اوباما دارند که سدهای نژادی را شکست و توانست وارد کاخ سفید شود، هر کسی که اوباما از او حمایت کند مورد حمایت اکثر سیاه‌پوستان قرار می‌گیرد.

ابوالفتح اضافه کرد: بنابراین بایدن با این گونه حرف‌ها چندان آرای سیاه‌پوستان را از دست نمی‌دهد به ویژه اکنون که بحث‌های نژادی و هویتی خیلی پررنگ‌تر شده است و جو بایدن به حامی و مدافع اصلی برابری نژادی در امریکا تبدیل شده، این شائبه که دونالد ترامپ علیه این جنبش است باعث می‌شود که این صف‌بندی شفاف‌تر شود، جمله و اظهار نظر آقای بایدن در زمان خود یک سری واکنش‌ها را ایجاد کرد اما اگر این چنین اظهاراتی از سوی بایدن تکرار نشود به نظر نمی‌رسد بر آرای سیاه‌پوستان تاثیری بگذارد و رای آن‌ها را به سمت دونالد ترامپ برگرداند.

کاهش بیکاری می‌توانست رای سیاه‌پوستان را به سمت ترامپ برگرداند

وی در مورد امکان کسب اکثریت آرای سیاه‌پوستان توسط ترامپ افزود: مگر اینکه کاهش چشم‌گیر بیکاری یعنی رقم ۳.۵ درصد در بین سیاه‌پوستان و رنگین پوستان پیش از کرونا باعث افزایش اقبال سیاه‌پوستان به ترامپ شود که البته اکنون این مساله هم از دست رفته است و این نرخ ۳.۵ درصدی به ۱۶، ۱۷ درصد رسیده که از میانگین ملی هم بیشتر است و به عبارتی این نقطه قوت به نقطه ضعف تبدیل شده و اگر این شرایط ادامه داشته باشد ترامپ نمی‌تواند روی این موضوع مانور بدهد و سیاه‌پوستان را به سمت خود جلب کند.

این کارشناس مسائل امریکا در مورد تاثیرات کتاب بولتون بر شرایط انتخابات امریکا بیان کرد: جان بولتون مشاور امنیت ملی بوده و این کتاب تا آن‌جایی که من خوانده‌ام تماما بحث سیاست خارجی است و نقدهایی را مطرح و ضعف‌هایی را از ترامپ بیان می‌کند، اما برای مردم عادی که علاقه‌ای به سیاست خارجی ندارند خیلی حائز اهمیت نیست. این کتاب در میان نخبگان چه در داخل امریکا و چه در خارج از امریکا مورد توجه قرار گرفته است اما برای عموم مردم خیلی جذاب نیست و تاثیری هم در زندگی آن‌ها ندارد که به عنوان مثال ترامپ چه رفتاری با رییس جمهور فرانسه انجام داده، برای آن‌ها تجارت، مالیات، بهداشت و مهاجرت اهمیت دارد.

از نظر هواداران ترامپ کتاب بولتون انتقام‌جویی است

ابوالفتح اضافه کرد: نکته بعدی این است که کتاب توسط کسی نوشته شده که از کاخ سفید اخراج و تحقیر شده است، بنابراین قابل انتظار است که انتقام‌جویی در این کتاب باشد بنابراین آن‌هایی که طرفدار ترامپ هستند توجهی به نوشته‌های بولتون نمی‌کنند و از نظر آن‌ها این کتاب یک سیاست کاری و انتقام‌جویی از رییس جمهور محبوب‌شان است و برای دموکرات‌ها هم فرقی نمی‌کند که بولتون بنویسد یا ننویسد، در هر حال با ترامپ مشکل دارند و رای‌شان تحت تاثیر افشاگری‌های بولتون قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: تنها یک گروه خاکستری باقی می‌ماند که بخش محدودی از آن‌ها به سیاست خارجی اهمیت می‌دهند که ممکن است این کتاب را بخوانند و قضاوت‌شان نسبت به ترامپ تغییر کند بنابراین من فکر نمی‌کنم که کتاب آقای بولتون آن‌قدر که در رسانه‌ها و محافل نخبگی مورد توجه قرار گرفته است در سطح عمومی امریکا حائز اهمیت باشد البته اگر این کتاب در زمان استیضاح چاپ می‌شد و جان بولتون این اطلاعات را در آن زمان داده بود همه چیز تغییر می‌کرد.

انصراف ترامپ از انتخابات بسیار دور از انتظار است

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به خبر فاکس نیوز در خصوص احتمال انصراف ترامپ از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من نمی‌دانم کسی که این حرف را زده است به چه نیتی این حرف را زده اما این مساله بسیار دور از ذهن است. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای مانند بیماری برای آقای ترامپ رخ ندهد همچنان شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات دارد و از حمایت گسترده‌ای در درون حزب جمهوری‌خواه و جریان محافظه‌کار برخوردار است و سه بحرانی که در خصوص آقای ترامپ مطرح شد( بحران سلامت، اقتصاد و هویت و نژادی) همگی الزاما به ترامپ لطمه نزده بلکه ترامپ از این بحران‌ها بهره‌برداری کرده است، به ویژه در خصوص بحران سلامت و هویت.

ابوالفتح افزود: در بحث بحران سلامت آقای ترامپ خود را مدافع حفظ کسب و کار معرفی کرده است و در میان مردم امریکا حتی آن‌هایی که دموکرات بودند نگران بودند که قرنطینه باعث شود که شغل‌شان را از دست بدهند بنابراین حفظ کسب‌وکار امتیاز مثبتی برای آقای ترامپ بود که در برابر جریان حامی قرنطینه مقاومت کند و در بحث جان و نان طرف نان را گرفت و شهروندان اغلب حامی نان هستند تا حفظ جان.

شخصیت ترامپ به نوعی نیست که از انتخابات کنار بکشد

وی اضافه کرد: ترامپ علاوه بر این توانست خود را حامی نظم و آرامش معرفی کند کما اینکه شعار او نظم و قانون است، چه بسا که اگر اقدامات قاطع ترامپ نبود امریکا از دست رفته بود و به هرج و مرج فرو می‌رفت. درمجموع اکنون ترامپ در موقعیت مطلوبی است و در شرایطی نیست که از رقابت‌ها کناره‌گیری کند و شخصیت مبارزه‌جویانه و تهاجمی‌اش به گونه‌ای نیست که کنار بکشد چه بسا که اکنون نگرانی این است که اگر در انتخابات ببازد نتایج انتخابات را بپذیرد یا نه، اما ترامپ آدمی نیست که پیش از برگزاری انتخابات کنار بکشد.

این کارشناس مسائل امریکا در خصوص امکان دستیابی ترامپ به آرای الکتورال کافی تصریح کرد: این مساله از آن بحث‌هایی است که تا ساعات میانی شمارش آرا کسی نمی‌تواند به آن‌ها جواب دهد آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اتکا به پیروزی در ایالت‌هایی که پیش از این دژ دموکرات‌ها معرفی می‌شد، توانست رییس جمهور امریکا شود.

ایالت‌های «زنگ‌زده» راز پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶

ابوالفتح اضافه کرد: یک اصطلاحی در امریکا وجود دارد که به تعدادی از ایالات‌ها، ایالت‌های زنگ‌زده می‌گویند از این جهت این نام را داده‌اند که صنایع آهنی شامل خودروسازی، فولاد و در مجموع صنایعی که در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ رونق داشت در این چند دهه اخیر به خاطر فرایند جهانی شدن ورشکست و این صنایع مستهلک شده‌اند و به عبارتی زنگ زده‌اند که از این ایالت‌ها می‌توان به پنسیلوانیا، الینویز و میشیگان اشاره کرد که این‌ها معمولا به حزب دموکرات رای می‌دادند اما در سال ۲۰۱۶ از آن‌جا که ترامپ گفت که شغل ایجاد می‌کند و شرکت‌هایی که از امریکا رفته‌اند را بر می‌گرداند و برای چین تعرفه می‌گذارد و از این صنایع حمایت می‌کند باعث امیدواری در بین این ایالت‌ها شد که به خاطر از دست رفت مشاغل خیلی متضرر شده بودند.

وی افزود: این وضعیت می‌توانست در سال ۲۰۲۰ هم تکرار شود و در این ایالت‌های زنگ‌زده ترامپ پیروز می‌شد، مشروط بر اینکه کرونا رخ نمی‌داد و بیکاری ایجاد نمی‌شدد اما اکنون با این وضعیت کرونا آن فاصله‌ای که در سال ۲۰۱۶ برای آقای ترامپ وجود داشت به سمت بایدن چرخش پیدا کرده. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که شانس بایدن برای کسب ۲۷۰ رای الکتورال در مقایسه با ترامپ بیشتر است اما مساله این است که به این آمارها و نظرسنجی‌ها نمی‌توان توجه کرد چرا که اگر این نظرسنجی‌ها درست بود اکنون کلینتون رییس جمهور بود، نه ترامپ.

دولت ترامپ در آستانه انتخابات فشارها بر ایران را بیشتر کرده است

این کارشناس روابط بین‌الملل در مورد شرایط تعامل ایران و امریکا پیش و پس از انتخابات و احتمال گرفتن امتیاز پیش از انتخابات از ترامپ عنوان کرد: ما دوست داریم که آقای ترامپ امتیاز بدهد اما در مورد یک امر ناممکن صحبت می‌کنیم. دولت ترامپ نه‌تنها در آستانه انتخابات فشارها را بر دولت ایران کم نکرده و هیچ نشانه‌ای از چنین نیتی را هم بروز نداده بلکه به شکل بسیار شدیدی این فشارها را افزایش داده است. در ۲۷ مهر تکلیف تحریم‌های تسلیحاتی ما مشخص می‌شود، ترامپ و دولت ترامپ گفته‌اند که به هر قیمتی اجازه برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی را نمی‌دهند.

ابوالفتح اضافه کرد: ترامپ عزم خود را جزم کرده که از تمام امکانات استفاده ‌کند که لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران اتفاق نیافتاد، بنابراین اصلا قرار نیست ترامپ با ایران به تفاهم برسد و اصلا قرار نیست موقعیتی پیش بیاید که جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد که صبر کند یا صبر نکند، بلکه این سوال زمانی پیش می‌آید که نشانه‌هایی از حسن نیت از طرف امریکا چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهان بروز داده شود و در آن‌جا نظام بر سر یک دوراهی قرار بگیرد که تا دولت بعدی صبر کند یا با همین دولت به تفاهم برسد، اما ما هیچ نشانه‌ای از این قضیه نه‌تنها نمی‌بینیم بلکه شرایط به مراتب دشوارتر هم شده است.

صحبت‌های ترامپ در مورد مذاکره بازی پلیس خوب و بد است

وی در مورد صحبت ترامپ از مذاکره که در صحبت‌ها و سخنرانی‌هایش به کار می‌برد، گفت: این مساله دلایل مختلفی دارد و می‌تواند پلیس خوب و بد باشد، یک زمانی این مساله بین امریکا و اروپا مطرح می‌شد و آمریکا پلیس بد بود و اروپا پلیس خوب، حالا این نقش اکنون به داخل واشنگتن منتقل شده است و ترامپ پلیس خوب و پمپئو پلیس بد شده است.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: بخش دیگری از این مساله می‌تواند نگاه ترامپ به انتخابات باشد که خود را به عنوان منادی صلح و پایان جنگ و بازگرداندن سربازها معرفی کند که این‌ها برای ترامپ رای می‌آورد اما مهم این است که در ساختار هیچ‌کدام از این‌ها نه از سوریه و نه از عراق بیرون آمده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: این صحبت‌ها در مورد ایران هرچه که باشد از مساله کره شمالی بیشتر نیست که ترامپ می‌گفت با رهبر کره شمالی نامه عاشقانه رد و بدل می‌کنیم اما از این نامه‌های عاشقانه هیچ چیزی نصیب کره شمالی نشد، در مجموع آن‌چه که برای جمهوری اسلامی مهم است، مواضع نیست بلکه رفتارهاست اگر رفتارهای دولت امریکا تغییر کند به احتمال قریب به یقین رفتارهای دولت ایران هم تغییر می‌کند چه بسا که پیش از این، این اتفاق افتاد.

انتهای پیام


منتشر شده

در

اخبار استانها, خراسان رضوی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *