تخفیف در قیمت خوراک گازی برای جذب سرمایه‌گذاران به پروژه پروپیلن

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد محمدی امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه در سال گذشته اولین تأمین‌کننده ارز کشور بوده ایم که ارز خود را در سامانه «نیما» عرضه می‌کردیم، گفت: سال گذشته ۸۵ درصد درآمد ارزی خود را در سامانه نیما عرضه کردیم.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که بدنبال برنامه‌ریزی برای توسعه آن هستیم، استفاده از یک خوراک و تولید چند محصول متفاوت در بخش‌های مختلف است. در این راستا توسعه هوشمندانه، مهم‌ترین راهکار در بخش توسعه صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات حاصل از تحریم یا سایر مشکلات داخلی، روند صادرات محصولات پتروشیمی ادامه دارد، اظهار داشت: ما توانستیم با ایجاد پایداری در تولید، شاهد رشد ۱۱ درصدی معاملات این محصولات پتروشیمی در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته در بورس باشیم.

محمدی ادامه داد: از ۳۱ میلیون تن محصول نهایی تولیدی پتروشیمی، ۲۳ میلیون تن آن صادر شده است و با تحقق کامل جهش دوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تمام هدفگذاری‌های مربوط به این صنعت در برنامه ششم توسعه به صورت صد درصدی انجام شود.

وی در ادامه توضیح داد: در جهش سوم، مشارکت بخش خصوصی سه برابر شده است و ۱۰ محصول جدید را در پایان برنامه جهش سوم به سبد محصول خود اضافه می‌کنیم. به این ترتیب، ۷ طرح با حجم ۱۴.۵ میلیون مصرف خوراک به ارزش ۸.۵ میلیارد دلار امسال و سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد که در نتیجه این بهره‌برداری، زنجیره ارزش محصولات پایین‌دستی نیز ادامه‌دار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی ما تأمین نیاز کشور به پروپیلن است. در حال حاضر میزان تولید این محصول در کشور ۹۸۰ هزار تن است که ۲۰۰ هزار تن کمبود وجود دارد و این کمبود در آینده نه چندان دور به ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید. به این ترتیب، قصد داریم در سال ۹۹ طرحی را فعال کنیم که تولید پروپیلن کشور را با استفاده از روش تبدیل گاز به پروپیلن یا متانول به پروپیلن به سه میلیون تن افزایش دهیم.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اقتصادی بودن طرح تولید پروپیلن از گاز طبیعی یا متانول توضیح داد: از یکسو، اجرای چنین طرحی برای سرمایه‌گذاران جذابیت چندانی ندارد و در نظر داریم برای ایجاد جذابیت تا سقف مجاز، تخصیص خوراک گازی در نظر بگیریم. از سوی دیگر، مشوق‌های مالیاتی نیز در این زمینه ایجاد خواهیم کرد تا سرمایه‌گذاران برای تزریق سرمایه جذب شوند. برای احداث این طرح، شرکت ملی پتروشیمی خط لوله‌ای در مجاورت خط لوله گازی از جنوب به شمال کشور احداث خواهد کرد تا آمایش سرزمینی در بخش شمالی کشور نیز برقرار شود.

به گفته این مقام مسئول، تاکنون ۷ دانش فنی بومی شده است و تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۱۰ دانش خواهد رسید.

ادامه دارد…

 


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *