تخریب دامنه‌دار آثار تاریخی فخرآباد بجستان

آذر دلیری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دلایل و تأثیرات تأسیس اقامتگاه بوم‌گردی در منطقه فخرآباد بجستان و با اشاره به تخریب آثار این شهرستان، اظهار کرد: در روستای تاریخی فخرآباد، آثار باستانی زیادی وجود داشته‌است؛ اما متأسفانه در سال‌های گذشته تخریب شده‌اند. از آثار این منطقه می‌توان به دو کاروان‌سرای بسیار زیبا و حمام خزینه‌ای اشاره کرد که تخریب شده است. از بین آن‌ها تنها کاروان‌سرای شاه‌عباسی همچنان باقی مانده؛ به طوری که در این منطقه، مانند آن وجود ندارد.

وی افزود: هدف اصلی ما از تأسیس اقامتگاه، ایجاد مکانی دیدنی برای روستا و محلی برای بازدید گردشگران بوده‌ است.

مدیر این اقامتگاه بوم‌گردی اضافه کرد: سود مالی و اقتصادی آن خیلی برای ما مهم نبوده‌ است و همین‌که خانه‌ ما به عنوان اثر باستانی باقی بماند، کافی است. اما در حال حاضر، این اقامتگاه در کنار این اهداف، سود مالی مناسبی  نیز برای ما داشته‌است.

دلیری افزود: در گذشته روستای ما به صورت قلعه بوده‌ و این اقامتگاه در قسمتی از دیوار این قلعه قرار دارد. اقامتگاه بوم‌گردی‌ای که ما تأسیس کرده‌ایم دارای دو بخش است؛ یکی از این بخش‌ها ۱۰۰ سال و بخش دیگر بیشتر از ۱۰۰ سال قدمت دارد؛ همچنین دارای چهار ایوان و ۱۱ اتاق است.

وی ادامه داد: به‌دلیل این‍‌که خانه‌ قدیمی و سنتی ما بزرگ بود و قابلیت تبدیل شدن به اقامتگاه را داشت؛ به علاوه تأسیس اقامتگاه، به فروش بیشتر محصولات تولیدی دستی، دامی و کشاورزی مردم روستا و ایجاد شغل برای آن‌ها کمک می‌کند؛ تصمیم گرفتیم این اقامتگاه‌ را تأسیس کنیم.

مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی تشریح کرد: فاصله‌ زمانی اقامتگاه با مکان‌های دیدنی این منطقه حدود نیم ساعت است؛ کویر نمک این منطقه نیز بسیار دیدنی است و باعث شده گردشگرانی که به این منطقه آمده‌اند از تماشای این کویر بسیار لذت ببرند؛ زمان مناسب برای بازدید از این کویر، ماه‌های خرداد تا آبان است.

دلیری عنوان کرد: به دلیل این‌که اقامتگاه، تازه تأسیس است؛ تعداد گردشگران خارجی این اقامتگاه بسیار کمتر از گردشگران ایرانی آن است؛ اولین گردشگر خارجی ما از کشور فرانسه بود که دو شب در اینجا اقامت داشت و بسیار از خدمات و رفتار مردم و کارکنان اقامتگاه بوم‌گردی رضایت داشت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، مناسب بودن فصل و آب‌وهوا برای بازدید از این منطقه و نزدیک بودن تعطیلات عید نوروز، باعث شده‌ میزان استقبال و مراجعه گردشگران از پیش‌بینی ما بیشتر باشد. تأسیس اقامتگاه در این منطقه به دلیل این‌که باعث دیده شدن و مطرح شدن روستا و منطقه فخرآباد شده‌، مردم منطقه را بسیار خوشحال کرده‌است.

مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی در خصوص فعالیت در زمینه تبلیغات تصریح کرد: در چند سایت اینترنتی، تبلیغات این اقامتگاه قرار گرفته؛ اما بیشتر گردشگران از طریق نقل رودررو یا یکدیگر با این اقامتگاه آشنا شده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *