تحول فرهنگی و معنوی دانش آموزان در گرو سفر اربعین

به گزارش خبرنگارمهر، حسام الدین براتی دبیر و راهنمای دوره متوسطه دوم مجتمع آموزشی امام صادق(ع) در نشست دبیرخانه ایده ها و تجربیات آموزشی – تربیتی کانون مدارس اسلامی با محوریت اربعین گفت: سفر اربعین برای دانش آموزان در صورتی که همراه با برنامه ریزی و زیر ساخت های فرهنگی باشد می تواند موجب تحولات معنوی و اخلاقی در نوجوانان شود.

وی گفت: امسال از مجتمع امام صادق(ع) ۵ دستگاه اتوبوس از مقطع متوسطه اول و دوم عازم سفر اربعین شدند. در ابتدا برخی مشکلات میان دانش آموزان حس می شد و علت اصلی آن رفاه زدگی دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی است.

براتی افزود: موضوع دیگر رفتارهای کودکانه، کم طاقتی، وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی، ضعف ایمان، نبود نگاه تمدنی و جهان وطنی میان دانش آموزان این مدارس است.

وی با بیان اینکه به منظور رفع این موارد لازم است اقدامات فرهنگی بر روی دانش آموزان انجام شود، تصریح کرد: مجتمع آموزشی امام صادق(ع) نیز در همین زمینه  مسائلی از جمله زیارت قبور شهدا، دوره های کتابخوانی و برگزاری هیئت های مذهبی را برای دانش آموزان در نظر گرفته است.
یکی از لازمه های سفر اربعین برای دانش آموزان آمادگی جسمانی است. به همین منظور اردوهای جهادی، کوهنوردی و جنگل نوردی را برای دانش آموزان برگزار کردیم.

دبیر و راهنمای مجتمع آموزشی امام صادق(ع) با اشاره به تشکیل کارگروهی با موضوع اربعین برای رفع موانع این سفر با همراهی دانش آموزان اظهار داشت: یکی از این موانع، مخالفت والدین با سفر دانش آموزان بود و علت اصلی آن نیز ارتباط کم یا نامناسب نوجوانان با والدین است. ما به منظور تسهیل روابط والدین و فرزندان راهکارهای ارتباط بیشتر آنها با والدین را به نوجوانان ارائه دادیم و این امر علاوه بر رضایت بالای خانواده ها نسبت به افزایش تعامل ارتباط خانوادگی منجر به رضایت آنها به سفر فرزندان خود شد به طوری که در حال حاضر و پس از سفر اربعین، خانواده ها از این اقدام و ارتباط بیشتر فرزندانشان بااعضای خانواده رضایت بالایی دارند.

وی با بیان اینکه یکی از موانع این سفر موضوع مالی آن بود، اظهار داشت: برای حل این مشکل و به بهانه سفر اربعین، دوره های کارآفرینی را برای دانش آموزان برگزار کردیم و این امر موجب تغییر نگاه دانش آموزان به بسیاری از مسائل شد.

براتی ادامه داد: تاثیر این مسائل فرهنگی بر روی رفتار و اعتقادات نوجوانان به حدی مطلوب بود که امسال نیز والدین چندین برابر سال گذشته به شرکت فرزندان خود در سفر اربعین تمایل داشتند.

وی با اشاره به لزوم رعایت نکاتی از سوی مسئولان مدارس در سفر اربعین اظهار داشت: مدیران مدارس در این سفر باید از مرکز اسکان دانش آموزان اطمینان داشته تا از سختی های سفر کاسته و به دانش آموزان فشاری بیش از توان آنها وارد نشود.

براتی تصریح کرد: لزومی ندارد دانش آموزان تمام مسیر را پیاده روی کنند و حتی پیاده روی یک یا دو روزه نیز می تواند تحول لازم را در آنان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در صورت عدم توجه مسئولان مدارس به برخی نکات این سفر دارای آفت هایی نیز خواهد بود، بیان کرد: بی برنامگی یکی از آفت های سفرهای اربعین است. به همین دلیل برای لحظه به لحظه دانش آموزان باید برنامه ریزی داشته باشید. همچنین نکته دیگر نظارت و کنترل استفاده دانش آموزان از تلفن همراه است و مدیران باید نسبت به آن توجه کنند.

براتی گفت: یکی از خطرات این سفر، کم شدن احساس وابستگی دانش آموزان به والدین است. به همین منظور ما همواره بر ارتباط تلفنی نوجوانان با خانواده های خود تاکید داشتیم.

دبیر و راهنمای مجتمع آموزشی امام صادق(ع) در پایان تاکید کرد: بهتر است مدارس پس از این سفر نیز برای حفظ تحولات معنوی دانش آموزان برنامه های متعددی از جمله نهج البلاغه خوانی، برگزاری مراسم های دعا و زیارت  را انجام دهند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *