تجهیز بیمارستانها با ۲هزار ونتیلاتور داخلی

تجهیز بیمارستانها با ۲هزار ونتیلاتور داخلی
تجهیز بیمارستانها با ۲هزار ونتیلاتور داخلی

احمد بهفر مقدم، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) مستقر در پارک علم و فناوری خراسان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این شرکت دانش بنیان ۱۰ سال است که علاوه بر تولید دستگاه‌های تنفسی مصنوعی، ماشین‌های بیهوشی و دستگاه‌های سی تی اسکن را نیز تولید می‌کند.

وی در خصوص دستگاه تنفسی مصنوعی که در بحران کرونا بیش از هر دستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: آی سی یو یعنی ونتیلاتور؛ برخی بیماران که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا گروههای سنی آسیب پذیر که به آی سی یو احتیاج پیدا می‌کنند نیاز به دستگاه‌های ونتیلاتور دارند. در واقع تنفس بیماران توسط این دستگاه تأمین می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده ونتیلاتور، ما در این شرکت پیش از شیوع کرونا، دستگاه ونتیلاتور را به مقیاس ۵ دستگاه در روز تولید می‌کردیم اما بعد از شیوع کرونا و نیاز مبرم به آن، از ۱۵ اسفندماه اقدامات برای تولید ۳۰ دستگاه در روز را برای رفع نیاز بیمارستان‌ها آغاز کردیم.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات ونتیلاتور این شرکت در حال حاضر ۶ برابر شده است، ادامه داد: اقدامات از ۱۵ اسفند ماه موجب شد که از دوم فروردین ماه به خروجی ۳۰ دستگاه در روز برسیم و عزم تولید ۶ برابری از همان روز آغاز شد.

به گفته وی، در حال حاضر به صورت میانگین، هر ۴۵ دقیقه یک دستگاه ونتیلاتور در این شرکت به تولید می‌رسد.

کشورهای متقاضی ونتیلاتور ایرانی

بهفر مقدم با بیان اینکه این شرکت برای تولید دستگاه‌ها تاییدیه های داخلی و اروپایی را دریافت کرده است، بیان کرد: ما بر اساس این تاییدیه ها، پیش از کرونا، صادرات به کشورهای اروپایی و سایر کشورها داشته ایم.

وی با اشاره به کشورهایی که از ونتیلاتور ایرانی استفاده می‌کنند گفت: پیش از شیوع کرونا، این ونتیلاتور به عراق، افغانستان، سوریه، یمن، باکو، آذربایجان، گرجستان، بلژیک و.. صادر شده است.

وی با بیان اینکه اما اکنون که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده شرایط صادرات وجود ندارد و اولویت تأمین نیاز کشور است، بیان کرد: اما از کشورهایی مانند روسیه، ایتالیا، اسپانیا تقاضاهایی برای دریافت ونتیلاتور ایرانی به شرکت ما شده است. تجاری از امریکا پیشنهاد کار مشترک به شرکت ما دادند و گفتند اگر از نظر روابط دیپلماتیک و بعد مسافت نمی‌شود که دستگاه را از ایران تهیه کنیم پیشنهاد می‌دهند که از طریق جویند ونچر در این زمینه با آنها همکاری کنیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ادامه داد: ما اعتقاد داریم ابتدا باید نیاز کشور را برطرف کنیم و سپس به بحث صادرات برسیم؛ اما تولیدات ما می‌بایست با هدف آینده نگری باشد که بتوانیم صادرت هم در آینده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نیاز به این دستگاه در کشور وجود داشت، بیان کرد: از آنجا که صادرات و واردات دستگاه‌ها در این شرایط با مشکل روبرو است بنابراین همه کشورها تصمیم می‌گیرند که تولید در داخل صورت بگیرد و اکنون بیشتر هدف ما معطوف به رفع نیاز داخل است.

به گفته وی، جای شکر دارد که دانش و تولید این دستگاه در کشور پیش از شیوع کرونا وجود داشت و گرنه امروز با پول زیاد هم نمی‌توانستیم این دستگاه را تهیه کنیم زیرا مرزهای کشورها بسته شده و امکان تهیه وجود ندارد.

وی ادامه داد: تا یک سال پیش ما تنها تولید کننده بودیم و علاوه بر آن نیز واردات صورت می‌گرفت اما در حال حاضر تولیدکنندگان دیگری نیز به این عرصه وارد شده اند.

افزایش نیاز به ونتیلاتور در شرایط کرونا

بهفر مقدم در ادامه با اشاره به نیاز کشور به دستگاه‌های ونتیلاتور گفت: نیاز کشور تا قبل کرونا به شکل متوسط بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال بود که با شیوع کرونا این نیاز چندین برابر شد.

وی با بیان اینکه عمر مفید دستگاه‌های ونتیلاتور ۱۰ سال است، عنوان کرد: نیاز است که این دستگاه‌ها در شرایط کنونی در داخل تولید شوند زیرا از نظر قیمتی نسبت به نمونه‌های خارجی به صرفه هستند.

بهفر مقدم با تاکید بر اینکه این دستگاه از نظر کیفیت و قابلیت سرسوزنی با نمونه‌های خارجی تفاوتی ندارد، بیان کرد: بنابراین این دستگاه بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود.

ونتیلاتور ایرانی نصف قیمت نمونه خارجی

وی با تاکید بر اینکه دستگاه با قیمتی رقابتی به تولید می‌رسد، خاطرنشان کرد: قیمت هر یک دستگاه که برابر با ۲۰۰ میلیون تومان است برابر با یک دوم قیمت نمونه خارجی است؛ یعنی با خرید نمونه داخلی ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی داریم.

به گفته بهفر مقدم ۳۰ درصد بهای دستگاه معطوف به مواد اولیه است و از خارج تأمین می‌شود و بقیه موارد از داخل کشور تأمین می‌شود.

بهفر مقدم با بیان اینکه برای تولید بیشتر این دستگاه در این شرایط، معاونت علمی و فناوری، حمایت مادی و معنوی داشته است، گفت: این معاونت برای تولید بیشتر سرمایه در گردش را در اختیارمان قرار داد و از سوی دیگر با بخش‌های دولتی و اجرایی رایزنی کرد.

وی با اشاره به رایزنی‌های معاونت علمی گفت: رایزنی با گمرک برای ترخیص مواد اولیه شرکت، رایزنی با وزارت صنعت برای انجام بروکراسی اداری و ثبت سفارش‌ها، رایزنی با بانک مرکزی برای ارسال پول که با محدودیت مواجه بود، رایزنی با استانداری برای اخذ مجوزهای فعالیت تردد و کار کردن توسط معاونت علمی صورت گرفت که این حمایت‌ها به نوبه خود ارزشمند است.

تحویل هزار دستگاه ونتیلاتور به بیمارستانها تا ۱۰ روز آینده

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: موج اول نیاز به ونتیلاتور ۲ هزار دستگاه بود که کمتر از ۱۰ روز آینده هزار دستگاه اول را تحویل خواهیم داد. همچنین کمتر از یک ماه و نیم آینده نیز هزار دستگاه بعدی را تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه هنوز دارو و اکسنی در خصوص کرونا تولید نشده و این اپیدمی وجود دارد پیش بینی می‌شود که نیاز بیمارستان‌ها به دستگاه بیشتر شود؛ بنابراین پیش بینی می‌شود که در پاییز و زمستان ۳ هزار دستگاه دیگر نیاز باشد که امکان تولید آن در این شرکت وجود دارد.

به گفته وی، در هر بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابه، معمولاً ۸۰ تخت برای آی سی یو است اما در دوران کرونا میزان تخت‌های اختصاص یافته به بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافته بنابراین این نیاز بیشتر می‌شود.

بهفر مقدم تاکید کرد: اما دنیا به این سمت می‌رود که دپویی از این تجهیزات به غیر از نیاز بیمارستان‌ها در شرایط فعلی داشته باشند؛ یعنی ذخیره استراتژیک در هر بیمارستان نیاز است که نیاز دپوی این بیمارستان‌ها نیز قابل تأمین است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه ونتیلاتورها صددرصد بومی هستند، افزود: در حال حاضر افزایش تولید اتفاق افتاده و با این شتاب جلو می‌رویم. ما خیلی در بن بست نیستیم و طراحی دستگاه دست ماست که متناسب با مواد اولیه قابل دسترس تغییر می‌دهیم و راحت می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

امکان تولید روزی ۶۰ دستگاه ونتیلاتور در روز

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزی ۳۰ دستگاه تولید می‌کنیم، بیان کرد: ما پیشنهادی به دولت دادیم که می‌توانیم تولید را تا روزی ۶۰ دستگاه نیز افزایش دهیم که البته این امر نیاز به زیرساخت و مقدماتی دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *