بیش‌ترین کمک‌های بین‌المللی مرتبط با کرونا از سوی چین بوده است

بیش‌ترین کمک‌های بین‌المللی مرتبط با کرونا از سوی چین بوده است
بیش‌ترین کمک‌های بین‌المللی مرتبط با کرونا از سوی چین بوده است

کریم همتی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره کمک‌های بین‌المللی مرتبط با کرونا به کشور گفت: کمک‌های خارجی نسبت به روزهای اول کمتر شده است اما کماکان ادامه دارد. البته ماهیت کمک‌ها نیز تغییر کرده چرا که در روزهای اولیه بیشتر کمک‌ها در قالب اقلام بهداشتی از جمله ماسک و غیره بود اما در حال حاضر کمک‌ها در حوزه معیشتی است.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه بیشترین کمک‌های نقدی از سوی چین بوده است، عنوان کرد: تاکنون از چندین کشور مختلف کمک‌های بین‌المللی داشتیم اما بیشترین کمک نقدی از چین بوده است.

همتی با بیان اینکه تاکنون کمک مشخصی در حوزه معیشت به هلال احمر نشده است، ادامه داد: در جلسه اخیر هیئت حاکمه هلال احمر و صلیب سرخ موضوع جمع آوری کمک‌های بین‌المللی و اعطای آن به ایران و چندین کشور دیگر مورد بحث قرار گرفت. طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا بخش عمده‌ای از کمک‌های نقدی به هلال احمر در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته تا در زمینه‌های مدنظر استفاده شود.

وی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها در دریافت کمک‌های خارجی نیز ابراز داشت: مسئله موانع موجود برای دریافت کمک‌های نقدی بین‌المللی مربوط به کمک‌های انبوه است البته علیرغم ادعاهای آمریکا در حوزه دارو نیز کماکان دارای محدودیت هستیم. با دولت سوئیس و سفیر این کشور نیز موضوع را در میان گذاشته‌ایم و قرار است کمک‌هایی در این زمینه انجام شود.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا مسیر ورود دارو از کره جنوبی به کشور مسدود است یا خیر، تصریح کرد: خط اعتباری خاصی که از طریق هلال احمر عرضه کمک‌های بین‌المللی می‌کند، مسدود نیست و ما در حال انجام فعالیت‌های خود به صورت عادی هستیم. شرکت‌هایی که در ارتباط با واردات و صادرات دارو دچار تحریم و مشکل شده‌اند نیز مربوط به وزارت بهداشت هستند اما از سوی هلال احمر هیچ محدودیتی ایجاد نشده است.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص اقدامات هلال احمر برای حمایت‌های معیشتی از هم وطنان در ایام کرونا نیز بیان کرد: هلال احمر در بحث معیشتی ۱۰۰ هزار خانوار را که تحت پوشش هیچ گونه سازمانی نیستند حمایت می‌کند. این ۱۰۰ هزار خانوار معادل ۵۰۰ هزار نفر از ۳ میلیون فرد آسیب پذیر و بدون هیچ گونه حمایت‌های دولتی هستند البته این طرح شامل توانمندسازی نیست و تنها در قالب حمایت از خانواده‌ها است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *