بومی‌سازی قطعات کلیدی توربین‌های گازی

بومی‌سازی قطعات کلیدی توربین‌های گازی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، سعید امینی‌زاده، مدیر تدارکات و امور کالای این شرکت گفت: دیسک‌های پانزده‌گانه کمپرسور هوای توربین و بدنه اصلی نگهدارنده و هدایت‌کننده گازهای داغ تولیدی در محفظه‌های احتراق توربین از قطعات ساخته شده از سوی شرکت‌های داخلی است که تماماً از سوپر آلیاژهای مقاوم در مقابل حرارت و فشار و با دقت بالا ساخته شده‌اند.

وی افزود: قطعات ساخته‌شده نوعی از توربین‌های پرکاربرد در مناطق نفت‌خیز به‌شمار می‌آیند که با توانی افزون بر ۱۴ مگاوات، نیروی محرکه پمپ‌های فرایندی و کمپرسورهای تزریق گاز را تأمین می‌کنند.

امینی‌زاده با بیان اینکه قیمت تمام‌شده دیسک‌های بومی‌سازی شده کمتر از یک سوم نمونه مشابه خارجی است، اظهار کرد: روی دیسک‌های پانزده‌گانه کمپرسور هوای رولزرویس پره‌های ناحیه سرد نصب می‌شوند که وظیفه تأمین هوای فشرده برای انجام عمل احتراق در محفظه‌های احتراق را به عهده دارد و قبلاً از سوی سازندگان داخلی بومی‌سازی شده بود. محفظه‌های شانزده‌گانه احتراق نیز روی بدنه توربین نصب شده و در واقع واسطه ناحیه سرد و گرم توربین است و جنس آن از سوپر آلیاژهای ویژه تحمل دماهای بالای ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به اتصالات متعدد از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

وی درباره صرفه‌جویی حاصل از این اقدام توضیح داد: قیمت هر دیسک ۴۰ هزار دلار و بدنه یا کیسینگ آن نیز ۲۵۰ هزار دلار است. بالغ بر ۵۵ دستگاه از این نوع توربین در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد که سالانه دست‌کم یک پنجم آنها به تعویض دیسک نیاز دارند که با رویکرد حمایت حداکثری از ساخت داخل در وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، از خروج قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

 


منتشر شده

در

اخبار اقتصادی

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *