بهترین روش راه اندازی الکتروموتور

بهترین روش راه اندازی الکتروموتور

همه روش های راه اندازی الکتروموتورها دارای مزایا و معایبی است، اما با بیان این نکته حائز اهمیت است چرا که به تایید متخصصین این حوزه، راه اندازی الکتروموتورها از طریق اینورتر جزو بهترین روش های حال حاضر در سراسر دنیا است.

اینورتر ( INVERTER )

کنترل دور یا درایوAC  ، دو نام متفاوت و مشهور اینورتر هستند. اینورتر وسیله ای است برای حفاظت کامل موتور متصل به آن و در عین حال بدون نیاز به نصب هیچ وسیله حفاظتی دیگر.

البته موتور های الکتریکی به خودی خود دارای انواع و مدل های فراوانی هستند و این سوال در اینجا مطرح می شود که آیا از اینورتر می توان برای راه اندازی تمامی انواع موتورهای الکتریکی استفاده کرد؟ الکتروموتور ها در دو قالب اصلی دسته بندی می شوند، موتورهای تک فاز و موتورهای سه فاز. برطبق همین دسته بندی باید گفت که از اینورتر تنها برای کنترل سرعت و راه اندازی  الکتروموتورهای سه فاز می­توان استفاده برد. البته خود اینورترها نیز از لحاظ نوع برق مصرفی به دو گونه تکفاز و سه فاز تقسیم می گردند ولی با همه این اوصاف تمامی اینورترها دارای خروجی سه فازهستند.

معرفی

اینورتر هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند بسیارند، اما با این حال چند نمونه از آنها را نام می‌بریم:

۱- اینورتر

LS (LS DRIVE) -۲- اینورتر دلتا

DELTA DIRVE- ۳- اینورتر اشنایدر

۴-اینورتر تکو

TECO -۵- اینورتر پنتاکس

PENTAX- 6-اینورتر اینوت (INT)

۷- اینورتر دانفوس

۸- اینورتر جفران

۹- اینورتر پرتو صنعت

۱۰- اینورتر یونیک

مزایای استفاده از اینورتر

ساختار داخلی اینورتر به ترتیبی است که کمترین برق را مصرف می‌کند. درست نقطه مقابل موتورها چرا که بیشترین میزان مصرف برق در دنیا مربوط به الکتروموتورهاست. همین موضوع به تنهایی یکی از بزرگ‌ترین دلایل برای راه اندازی الکتروموتور به وسیله اینورتر است. یکی از بهترین برند هایی که میتوان با اینورتر راه اندازی کرد الکتروموتور زیمنس است. باز به جهت آنکه اینورتر، الکتروموتور را در زمان راه اندازی خیلی نرم حرکت می دهد و در زمان توقف طی یک شیب پیوسته موتور را متوقف می‌کند، لذا دیگر خبری از لگد زدن در موتور نیست که نتیجه آن  افزایش طول عمر الکتروموتور است.

شروع به حرکت الکتروموتور و توقف آن توسط اینورتر پیرو یک منحنی  با شیب ملایم است که در این صورت جریان هجومی که شبکه را تهدید کند، نخواهیم داشت. اینورتر برای استفاده در هر کاربردی دارای اپلیکیشن جداگانه و تنظیمات مربوط به همان  نوع مصرف است. و در صورت انتخاب درست تنظیمات برای اینورتر متناسب  با کاربرد آن، دیگر هیچ نیازی به وسایل و تجهیزات حفاظتی نمی باشد. عدم نیاز به وسایل و تجهیزات حفاظتی در شبکه به همراه اینورتر یعنی کاهش میزان هزینه که یکی دیگر از مزایای استفاده از اینورتر است.

یکی از مهمترین معضلات در زمان راه اندازی موتور ها نداشتن گشتاور یا ضعیف بودن آن در ابتدای حرکت الکتروموتورهاست. این مشکل در صورت استفاده از اینورتر کاملاً از بین می رود. اینورتر قابلیت آن را دارد تا در دورهای  پایین نیز گشتاور بالا ایجاد کند. همچنین توسط اینورتر میتوان موتورهای اسپیندل را که تنها در فرکانسهای بالا RUN میشوند را براحتی راه اندازی نمود.

بیشتر بدانیم

از دیگر نکاتی که باید در زمان استفاده از درایو برای کنترل سرعت الکتروموتور , مدنظر قرارداد این است که پس از گذشت مدتی از زمان استفاده قطعاً باید درایوها سرویس شوند. منظور از سرویس درایو برای الکتروموتور, برقراری و ایجاد شرایطی است که درایو بتواند در حالت نرمال و عادی به کار خود ادامه دهد. ساده‌ترین کاری که می‌توان انجام داد باز نمودن پنل های تهویه و دست کم باد گرفتن سیستم خنک کاری و هیت سینک درایو است.

جمع بندی

در سال‌های اخیر برای اکثر مصارف و کاربردها شاهد افزایش و گسترش میزان استفاده ازکنترل دور بوده ایم که این موضوع در حال حاضر رو به افزایش است، علت اصلی آن را نیز می‌توان در کنترل دقیق دور و سرعت موتور به همراه کاهش مصرف انرژی از ناحیه اینورتر دانست. علتهای دیگری نیز دارد که به چند مورد از آن اشاره می­شود : ذخیره انرژی تا سطح پنجاه درصد – افزایش بازه بهره وری مفید و عمر موثر قطعات مکانیکی – از بین رفتن شوکهای راه اندازی.

در مورد کالاصنعتی

کالا صنعتی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های فروش آنلاین کالای صنعتی در ایران به شمار می‌رود. انواع الکتروموتور، گیربکس صنعتی، پمپ استریم، ویبره بدنه، کالای اتوماسیون، لوازم آتش‌نشانی و بسیاری کالاهای دیگر در سایت کالا صنعتی موجود است. علاوه بر فروش آنلاین کالای صنعتی، این مرجع بزرگ امکانی را برای تأمین‌کنندگان در نظر گرفته است تا بتوانند از طریق پنل فروشندگان کالا صنعتی، کالای خود را در سراسر ایران فروخته و کسب درآمد نمایند.

۲۱۲۱

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *