بلاتکلیفی مهم ترین نهاد امدادی کشور در روزهای سیل

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: از ابتدای هفته جاری تاکنون بخش اعظمی از استان‌های جنوبی کشور ازجمله هرمزگان، کرمان و به خصوص سیستان و بلوچستان در حال دست و پنجه نرم کردن با سیل هستند.

بیش از ۱۳ شهرستان و روستای سیستان به دلیل افزایش میزان بارندگی‌ها در روزهای اخیر، با سیل و آب گرفتگی روبرو هستند و بالا آمدن سطح آب در شهرها زندگی عادی مردم را مختل کرده است.

به گفته برخی کارشناسان، با توجه به جغرافیای منطقه امکان چندانی برای هدایت آب به سمت آبراه‌ها یا رودخانه‌ها وجود ندارد و تنها اقدام ممکن فعلی، باز کردن مسیرهای عبور و مرور و نجات مردم از میان سیل است.

به گفته سعید متانی معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، اکثر جاده‌ای شهری و روستایی این استان به دلیل آب گرفتگی بسته شده و تنها امکان امدادرسانی هوایی وجود دارد.

ورود آب به منازل علاوه بر تخریب شمار زیادی از خانه‌های روستایی و مناطق حاشیه‌ای، خسارات فراوانی را به منازل شهری وارد کرده است. به علاوه تخریب و آسیب دیدگی منازل خشت و گلی بیش از ۳۰۰ هزار نفر از حاشیه‌نشینان زاهدان، مردم را آواره و نیازمند به اسکان اضطراری کرده است.

به گفته احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، وقوع سیل منجر به زیر آب رفتن بخش زیادی از اراضی کشاورزی، مناطق روستایی و بی خانمان شدن مردم منطقه شده است.

به گفته وی، حجم خسارت وارده به منازل و اراضی کشاورزی، تأسیسات، زیرساخت‌ها و راه‌های ارتباطی بسیار بالا است و بسیاری از محصولات کشاورزی روستاییان نیز از بین رفته است.

در حال حاضر اسکان اضطراری، توزیع آب، مواد غذایی و اقلام اولیه مهم‌ترین نیاز مردمی است که بعضاً خانه‌های خود را از دست داده و یا در میان سیل گیر افتاده‌اند. این در حالی است که در شرایط بحرانی استان سیستان، مهم‌ترین و اولین نهاد امدادی کشور که وظیفه اصلی‌اش حضور در بحران‌ها و وقایع طبیعی است، در وضعیت بلاتکلیفی رئیس جمعیت به سر می‌برد.

بازرس منتخب مجمع عمومی: فعالیت بدون مدیریت هلال احمر غیر قابل تصور است

از ۱۲ آذر ماه سال جاری که علی اصغر پیوندی رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر از سمت خود استعفا داده، تاکنون وضعیت ریاست این نهاد همچنان بلا تکلیف باقی مانده است. با وجود استعفای پیوندی و سپس بازداشت وی به دلیل برخی تخلفات مالی، شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور هنوز هم استعفای وی را نپذیرفته است.

چندین روز پس از استعفای پیوندی، جلسه شورای عالی هلال احمر برای انتخاب رئیس جدید برگزار شد. در این جلسه سید سلمان سامانی و محمدرضا نوروزی با اکثریت آرا به عنوان نامزدهای ریاست بر ساختمان صلح انتخاب و به رئیس جمهور معرفی شدند. این در حالی است که تا این لحظه نه استعفای پیوندی از سوی روحانی پذیرفته شده و نه رئیس جمهور اقدام به انتخاب رئیس جدید این سازمان از میان گزینه‌های موجود کرده است.

پیش تر نیز محمد حسین صوفی بازرس منتخب مجمع عمومی جمعیت هلال احمر، با تاکید بر عدم امکان خالی بودن صندلی ریاست جمعیت هلال احمر، گفته بود: فرضاً اگر بپذیریم که در صورت استعفای رئیس جمعیت، شروع فرآیند انتخاب رئیس جدید موکول به پذیرش رسمی استعفا از سوی رئیس جمهور محترم شود، یعنی پذیرفته‌ایم که با توجه به زمان‌بر بودن این فرایند از لحظه پذیرش استعفا تا صدور حکم جدید مدت مدیدی ریاست این نهاد بلاتکلیف باشد.

بازرس منتخب مجمع عمومی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: قطعاً این تصور غیر قابل اجرا و مردود است و نهادی با ویژگی‌های خاص جمعیت هلال احمر و بحران‌ها و حوادث پیش بینی نشده در کشور ما مثل زلزله و سیل‌های اخیر، نمی‌تواند بدون وجود رئیس به نحو شایسته وظایف قانونی خود را انجام دهد.

رئیس جمهور کجاست!

هرچند که علی ربیعی سخنگوی دولت هفتم دی ماه و در جمع خبرنگاران گفته بود، از بررسی کاندیداهای ریاست بر جمعیت هلال احمر در جلسات آتی رئیس جمهور خبر داده بود و گفته بود: برخی به کاندیداها اعتراض داشتند و اعتراضات به معاونت حقوقی رئیس جمهور ابلاغ شد. پس از قبول استعفای آقای پیوندی، روند انتخاب رئیس جمعیت هلال احمر انجام خواهد شد.

با این حال با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از استعفای پیوندی و ادعای سخنگوی دولت مبنی بر انتخاب رئیس جدید این جمعیت، به نظر می‌رسد که رئیس جمهور همچنان قصدی برای رسیدگی به این موضوع ندارد.

این در حالی است رسیدگی به وضعیت بحرانی سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های جنوبی به وجود یک مدیریت ثابت و منجسم در جمعیت هلال احمر دارد تا با برنامه ریزی و اعزام به موقع نیروهای امدادی، خسارات ناشی از سیل کاهش را کاهش دهد.

بلاتکلیفی نیروی‌های امدادی و سازمانی در جمعیت هلال احمر به دلیل خالی بودن صندلی ریاست این نهاد، به مدیریت امدادرسانی‌ها به مردم سیل زده لطمه وارد کرده و آتش این بی تدبیری دولت تنها در حال سوزاندن زندگی مردم سیستان است.

در شرایط کنونی کشور، تعیین تکلیف ریاست جمعیت هلال احمر، ابتدایی‌ترین اقدامی است که رئیس جمهور می‌تواند برای خدمت به هموطنان سیل زده سیستان انجام دهد.

منبع : مهرنیوز

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *