برگزاری جشنواره ادبی انقلاب غفلت‌های فرهنگی را برطرف می‌کند

برگزاری جشنواره ادبی انقلاب غفلت‌های فرهنگی را برطرف می‌کند

 

برگزاری جشنواره ادبی انقلاب غفلت‌های فرهنگی را برطرف می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته گذشته حسینعلی جعفری با حکم مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، به‌عنوان دبیر هنری بخش داستان جشنواره شعر و داستان انقلاب انتخاب شد.

به بهانه این‌انتصاب گفت‌وگویی با این‌شاعر و نویسنده متولد ساری داشتیم که مشروحش در ادامه می‌آید:

به‌عنوان نخستین، سوال اجازه بدهید نظرتان را درباره برگزاری این‌جشنواره بدانیم؟ این‌که به نظر شما جشنواره تاکنون چه نقاط قوت و ضعفی داشته است؟

من یک‌بار تجربه شرکت در این‌جشنواره را دارم. اگر اشتباه نکنم در دوره سوم جشنواره بود که شرکت کردم و داستانم مقام سوم را کسب کرد. خاطرم هست که در آن‌دوره هم داوری‌ها و هم جشنواره بسیار خوب برگزار شد. به‌نظرم اینکه جشنواره‌هایی باتوجه به‌دغدغه‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، اتفاق مبارکی است.

با شروع جنگ تحمیلی یک‌غفلت ناخواسته درباره ادبیات انقلاب ایجاد شد که برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و پرداختن به ادبیات انقلاب این‌غفلت‌ها را پوشش خواهد داد. البته قطعاً جشنواره شعر و داستان انقلاب نقطه‌ضعف‌هایی هم داشته که عدم ارتباط مستمر با شرکت‌کننده‌ها و برگزیده‌های دوره‌های قبل، یکی از این‌نقاط ضعف بوده که اگر برطرف شود و بتوان از ظرفیت آنها بیشتر استفاده شود، اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

برگزاری این جشنواره‌ها چه تأثیری بر ادبیات کشور و به ویژه بر جریان داستان انقلاب اسلامی می‌تواند داشته باشد؟

با یک‌بررسی کوتاه هم می‌شود متوجه شد که جشنواره شعروداستان انقلاب، چه‌تعداد نویسنده خوب را تاکنون به جامعه ادبی ما معرفی کرده است. تأثیر این‌نوع جشنواره‌ها بر ادبیات انقلاب اسلامی قابل کتمان نیست. ولی تاکنون غفلت‌های بسیاری داشتیم و باید بیشتر از این‌ها به فرهنگ انقلاب اسلامی پرداخته شود. انقلاب ما، یک‌انقلاب فرهنگی بود، زیرا زمانی‌که غرب درگیر صحبت‌هایی مثل «خدا مرده است» شده بود، در کشور ما انقلابی با نام خدا صورت گرفت. انقلاب بی‌نظیری که توجه‌ها را به‌سمت کشور ما جلب کرد و متأسفانه این‌که تاکنون به‌اندازه کافی جریان‌ساز نشده‌ایم، کوتاهی بوده است.

برای بهبود برگزاری این دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب چه برنامه‌ای دارید؟

تصمیماتی دارم که باید پخته‌تر شود و بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانم درباره آنها صحبت کنم. ولی اقداماتی انجام خواهد شد که ارتباط منظمی با برگزیدگان و شرکت‌کننده‌های دوره‌های قبل داشته باشیم. همچنین شاید بخش رمان و داستان انقلاب را جدا کنیم، زیرا همیشه داستان کوتاه تحت شعاع رمان قرار می‌گیرد و حق مطلب درباره داستان ادا نمی‌شود.

درباره نحوه انتخاب آثار از نظر داوری یا انتخاب داوران هم تصمیم خاصی دارید، یا طبق روال گذشته خواهد بود؟

فهرستی از داوران آماده شده که نیاز به بررسی دارد تا بتوانیم داوران این‌دوره را معرفی کنیم؛ ولی دو عامل در انتخاب داوران برای من اهمیت زیادی دارد که داوران نسبت به آنها انتخاب می‌شوند. اول اینکه از نظر فنی قوی باشند و منتقدهای خوبی باشند و نکته دوم اینکه، فضای انقلاب را به‌خوبی درک کنند و با فرهنگ انقلاب آشنا باشند.

اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمائید؟

نکته قابل ذکر این است که باتوجه به شرایط کنونی کشور، تاریخ ارسال آثار شرکت‌کنندگان تا پایان اردیبهشت تمدید شده است. امیدوارم به خوبی بتوانم این‌جشنواره را برگزار و به ادبیات انقلاب اسلامی خدمتی کرده باشم.


منتشر شده

در

ادبیات و اندیشه

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *